Mobilegeddon – Wat is de status na Google’s beruchte 21 april update?

HomeBerichtenMobilegeddon – Wat is de status na Google’s beruchte 21 april update?
Geplaatst 4 juni 2015 - Geschreven door: Mark Piket

Mobilegeddon. De apocalyptische benaming voor Google’s beruchte 21 april update. Het is onderhand meer dan een maand geleden sinds mobielvriendelijkheid een belangrijke ranking factor werd en de update is inmiddels grotendeels uitgerold. Maar wat is er nu werkelijk gebeurd? Zijn de verschillen in rankings tussen desktop en mobile echt zo drastisch veranderd? In deze blog volgt een korte update.

Ophef

In de weken voor ‘Mobilegeddon’ ontstond er veel tumult in zoekmachinemarketingland over de mogelijke gevolgen voor websites die (nog) niet mobiel responsive zijn. SDIM heeft destijds – middels een e-mail aan al haar relaties – geprobeerd om deze commotie enigszins te nuanceren.

Ja, mobielvriendelijkheid is een belangrijke ranking factor. Nee, het betekent niet direct het einde van uw business als je website (nog) niet mobiel responsive is. Mobielvriendelijkheid is namelijk (slechts) één van de vele tientallen, misschien wel honderden factoren die de ranking van je website bepalen. Toch is het wel degelijk belangrijk om een mobielvriendelijke website te hebben. Denk alleen al aan het enorme aantal zoekopdrachten vanaf mobiele apparaten (meer dan desktop).

Desktop vs. Mobile

Over het algemeen kunnen we dus spreken van een aardige anticlimax. En van een ware Apocalyps lijkt al helemaal geen sprake. In ieder geval niet in Nederland. Ook bij onze eigen klanten hebben we geen enorm grote verschillen in rankings geconstateerd.

Volgens Google was er in de maanden maart en april, voorafgaand aan ‘Mobilegeddon’, een stijging van 4,7% aan mobielvriendelijke websites. Dat vinden wij een positieve ontwikkeling. Want als je naar informatie zoekt op je smartphone, wil je die natuurlijk ook goed gepresenteerd krijgen. En dat is uiteindelijk ook precies wat Google wilt: de gebruikerservaring van internet op mobiele apparaten verbeteren.

Content = King

Mobielvriendelijkheid is nu dus een belangrijke ranking factor geworden. Maar goede, relevante content lijkt nog steeds één van de (aller)belangrijkste factoren voor het indexeren van je website. Niet-mobielvriendelijke websites zijn dus niet per definitie kansloos om vertoond te worden in de mobiele zoekresultaten. Wel zullen mobielvriendelijke websites door deze update meer voorrang krijgen. Alle andere SEO-factoren spelen uiteraard ook nog steeds een rol.

Zorg dus sowieso voor kwalitatief hoogwaardige en relevante content, en werk – als je dat nog niet gedaan hebt – aan een mobielvriendelijke website.

Stappenplan voor een mobielvriendelijke website

Is uw website nog niet mobielvriendelijk? Volg dan de volgende stappen:

  1. Doe eens de Mobielvriendelijke test om te zien of uw website inderdaad niet mobielvriendelijk is.
  2. Maak vervolgens een plan voor een (nieuwe) mobielvriendelijke website. Denk hierbij altijd aan je gebruikers! Waarom bezoeken ze uw site en welke handelingen willen zij verrichten? Met andere woorden: Maak het klanten makkelijk (anders zullen zij snel afhaken).
  3. Denk goed na over wie de website gaat bouwen. Kun je dat zelf of moet je een webbouwer inschakelen?
  4. Denk ook na over de laadsnelheid. Gebruik PageSpeed Insights om de laadsnelheid van uw website te testen, want ook laadsnelheid is een ranking factor!
  5. Denk uiteraard ook goed na over alle andere SEO-factoren! In onze blog SEO voor mobiele website. Tips & tricks vind je een paar handige SEO-tips.
  6. Bouw je mobielvriendelijke website!

Hulp of advies?

Hulp of advies nodig bij het optimaliseren van je mobiel website? Neem dan contact met op met één van onze specialisten, zij helpen je graag verder.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.