Nieuwe updates voor adverteren op YouTube, welke?

HomeBerichtenNieuwe updates voor adverteren op YouTube, welke?
Geplaatst 22 juli 2014 - Geschreven door: Lisa Laan

Vanaf 15 april zijn er verschillende functies en functionaliteiten gewijzigd binnen het advertentiekanaal van Youtube. Google heeft de bestaande video-advertentiecampagnes sinds 21 mei automatisch ge-upgrade. Geen zorgen, huidige biedingen van bestaande YouTube advertentiecampagnes, budget en prestatiegegevens uit het verleden zijn niet gewijzigd. Onderstaand geven we een samenvatting van wat er wel veranderd is.

In dit artikel zal aandacht worden geven aan de twee belangrijkste upgrades binnen het adverteren op YouTube; ‘advertentie indelingen’ en ‘netwerk keuze’. Voor het complete overzicht van de aanpassingen vindt u op het overzicht van Google. Tot slot zullen we beargumenteren waarom het überhaupt interessant is om te adverteren op dit kanaal.

1. Advertentie indelingen YouTube Campagnes
Voor de upgrade was er keuze uit 3 advertentie indelingen; ‘In-stream’, ‘In-display’ en in ‘In-search’. De advertentie-indeling ‘In-search’ is na de upgrade onderdeel geworden van de advertentie-indeling ‘In-display’. Dit betekent dat alleen de advertentie-indelingen ‘In-display’ en ‘InStream’ nu nog beschikbaar zijn. Google wil met deze wijziging het adverteren op YouTube vereenvoudigen.
2. Hoe kies je nu een netwerk in je YouTube campagnes?
Voorheen moest er op advertentiegroep niveau een netwerk worden geselecteerd. U kunt zich voorstellen dat dit niet overzichtelijk werkt en voor onnodig veel handelingen zorgde. Dit is nu gewijzigd naar een instelling op campagne niveau. De netwerk keuze geldt dus nu voor al uw videoadvertenties in desbetreffende campagne.

Waarom op het YouTube kanaal adverteren?
Mocht bovenstaand of het adverteren op YouTube u nog vaag in de oren klinken, dat is helemaal niet erg. We leggen graag uit wat voor u de meerwaarde kan zijn van het adverteren op dit kanaal.

Adverteren via YouTube moet voornamelijk worden gezien als branding mogelijkheid. Het is goed voor de naamsbekendheid van je merk/bedrijf en ter ondersteuning van bijvoorbeeld uw bestaande Google ads campagne of tv-commercial. YouTube heeft in Nederland 6 miljoen impressies op een dag en dit kanaal wordt veelal op tablets en mobiele devices gebruikt. Wat fijn zo is bij het adverteren op dit kanaal is, dat u alleen betaalt als een bezoeker kiest om uw advertentie te bekijken.

Ook is er breed scala aan targeting mogelijkheden; demografische gegevens, affiniteit/interesses, onderwerpen, zoekwoorden en specifieke kanalen. Ook remarketing is een optie binnen dit kanaal, u kunt heel gemakkelijk remarketing lijsten aanmaken en data verzamelen van bezoekers die u in de toekomst graag zou willen remarketen. Verder kunt u naast het adverteren, ook een eigen kanaal bouwen met abonnees. Deze abonnees kunnen fungeren als ambassadeurs. Wanneer deze ambassadeurs uw filmpjes gaan delen, krijgt u steeds meer abonnees en creëert u een heel sterk marketingkanaal voor uw bedrijf/merk.

Waaraan moet u denken wanneer uw eigen campagne op YouTube begint?
Wat u in het achterhoofd moet houden is dat, uw advertentie interessant genoeg moet zijn om te bekijken. Daarnaast is het belangrijk dat uw voornaamste boodschap in de eerste vijf seconden duidelijk wordt, aangezien het publiek pas na 5 seconden de video weg kan klikt. Uiteraard wilt u dat advertentie helemaal bekeken wordt en daarom is het belangrijk dat u hen direct triggert. Er zijn nog een aantal specificaties waaraan uw advertentie moet voldoen.

Kwaliteit van advertentie campagnes op YouTube
Omdat adverteren op het YouTube kanaal vrij complex is, merken zoekmachinemarketing bureaus zoals SDIM, dat bedrijven dit graag uitbesteden. Zoals u misschien wel weet heeft Google kwaliteit van hun diensten hoog in het vaandel staan. Daarom heeft Google ook voor dit kanaal een speciale certificering in het leven geroepen. Sinds 30 juni 2014 bestaat de mogelijkheid voor bureaus om een certificering te behalen voor YouTube advertising. Terwijl u dit leest hebben alle medewerkers van SDIM die certificering inmiddels behaald.

Voor ieder bedrijf is een passende strategie nodig om te adverteren op YouTube. Wilt u weten welke strategie het beste bij uw bedrijf past. Of bent u gewoon nieuwsgierig naar wat dit kanaal voor uw bedrijf kan betekenen. Neem gerust even contact met ons op.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.