Online adverteren in de zomer, doen of niet?

SDIM krijgt geregeld de vragen over adverteren in de zomer. Is het nou wel verstandig om door te gaan met adverteren online in de vakantieperiode? De redenering achter de vraag is simpel: in de zomer zijn mensen met vakantie en is het daarom niet verstandiger om te stoppen. Voor het gemak gaan we er in dit artikel overigens vanuit dat u geen zomerproduct verkoopt. Dan is de zomer uiteraard uw belangrijkste periode en speelt deze vraag natuurlijk niet.

Er kunnen natuurlijk altijd puur praktische redenen zijn om een campagne in juli en augustus te onderbreken. Uw verkoopafdeling is met vakantie en kan leads niet opvolgen. Geen heel goede bedrijfsvoering, maar evengoed wel een legitieme reden om even niet te adverteren.

Resultaat blijft gelijk, budget daalt

Het is echter onverstandig om gedurende de zomer vakantieperiode te stoppen omdat u denkt dat resultaat dan zal dalen. Dat is namelijk niet het geval. Hieronder leest u de uitleg.

In de zomer zullen inderdaad minder mensen online actief zijn. Dat betekent simpelweg dat er minder advertentievolume en clicks beschikbaar zijn. U betaalt echter alleen voor daadwerkelijke vertoningen of clicks, dus u spendeert in de zomer vanzelf minder budget. U haalt verhoudingsgewijs echter wel hetzelfde, of zelfs beter, resultaat. Uiteraard alleen als u vanuit een concrete doelstelling werkt, zoals: zoveel mogelijk verkoop realiseren, zolang de kosten niet meer dedragen dan bijv. 10% van de gerealiseerde omzet.

Marktaandeel vergroten door lagere prijzen

Zoals u ongetwijfeld weet zijn de belangrijkste online advertising kanalen gebaseerd op een veilingsysteem. U biedt uw gewenste prijs voor clicks of vertoningen. Sommige(veel?) adverteerders stoppen echter wel in de zomer. Dat zorgt er voor dat de gemiddelde prijs die wordt geboden daalt in de zomer. Dat betekent voor u, de slimme adverteerder, dat u tegen dezelfde relatieve kosten een groter marktaandeel kunt pakken. Er is wel minder volume beschikbaar, maar daar pakt u wel een groter deel van. Concurrentievoordeel dus!

Budgettering zomermaanden

Om de zomer in uw voordeel te laten werken moet u wel correct budgetteren. Vooral als u gewend bent met een vast maandelijks budget te werken kan dat lastig zijn. Er is minder advertentievolume beschikbaar en dus moet u uw budget evenredig mee laten dalen. Het is  moeilijk om vooraf te schatten met welk vast lager budget u gedurende de zomer moet werken. U kunt dit als volgt oplossen: kijk naar de resultaten van (bijvoorbeeld) de maand juni en bekijk uw:

  • Kosten per 1.000 vertoningen
  • Kosten per click
  • Kosten per conversie

Als u die weet kunt u de campagne gedurende de zomer zodanig bijsturen dat u dezelfde kosten per click, vertoning en/of conversie maakt. Aangezien er minder volume is zal uw gespendeerde budget verhoudingsgewijs precies correct, lager, uitvallen, maar met gelijke kosten per conversie, click of vertoning.

Online adverteren tijdens de zomer

Uitdagingen en kansen in de zomerperiode

In de zomer daalt het volume algemeen, echter er gebeurt meer. Mensen gebruiken andere devices. Vaak zult u toenemend mobiel gebruik zien. Ook verandert de locatie van het internet gebruik. Vaker in het buitenland. Dat zorgt ook voor veranderende resultaten. Als u niets doet met uw campagne instelling kan dat tegen u werken. Echter biedt dat tegelijkertijd ook kansen. Als u door de optimale campagne locatie-instellingen ook uw doelgroep die in het buitenland op mobiel aan het internetten is weet te bereiken, i.t.t. uw concurrentie, kunt u daar significant voordeel uit halen.

In de praktijk zien we dat in de zomer clicks verhoudingsgewijs soms minder goed converteren naar bijvoorbeeld een verkoop/conversie. De clicks blijken meer oriënterend. Dat kunt u, of uw bureau, echter gemakkelijk compenseren door iets lager te bieden dan normaal. Daarnaast zijn oriënterende clicks niet waardeloos: u legt daarmee de basis voor verkoop op een later moment.

Vraag SDIM gerust om advies. We helpen u graag en kosteloos aan het antwoord op uw vragen, of  kunnen u verder helpen met de optimalisatie van uw doorlopende campagne.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *