Programmatic advertising: voorkom fraude met ads.txt

In de afgelopen tijd is programmatic advertising zeer populair geworden in de online marketing wereld. Reden? De automatisering van advertentieverkoop biedt efficiënte mogelijkheden om op grote schaal marketingboodschappen te vertonen aan individuen. Met de automatisering is helaas ook een stukje menselijke controle verloren gegaan. Je neemt namelijk niet meer direct contact op met de verkoper om advertentieruimte in te kopen. En dit heeft geleid tot geavanceerde manieren van handel in advertentieruimtes, waarbij dezelfde advertentiepositie meerdere malen wordt ingekocht en verkocht. Het gevolg? Een totaal ondoorzichtige advertentie ecosysteem. En een ondoorzichtige wereld is dé plek waar kwaadwillenden maar al te graag actief zijn om te frauderen met advertenties.

Ads.txt, een initiatief van IAB Tech Lab dat is uitgerold in mei 2017, moet de transparantie binnen programmatic advertising vergroten en publishers meer controle geven over hun inventory om zodoende advertentiefraude te voorkomen. Maar wat betekent ads.txt precies voor de online marketeer? Je leest het in deze blogpost.

Om goed te kunnen begrijpen wat de ads.txt-standaard is en waarom deze is ontwikkeld, zal ik eerst dieper ingaan op hoe programmatic advertising werkt en wat daar allemaal bij komt kijken. Ik zal afsluiten met een voorbeeld van hoe dit proces kan worden misbruikt om ermee te frauderen. Vervolgens bespreek ik twee praktijken in de programmatic advertising wereld die benadrukken waarom ads.txt zo belangrijk is. Verder laat ik aan de hand van een voorbeeld zien hoe ads.txt tot meer transparantie in de programmatic-advertisingwereld zal leiden.

Lees de rest van dit artikel op Frankwatching.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *