Rich Snippets in Google

Rich Snippets zei je?

Rich Snippets ja. Maar wat zijn dit precies? Eigenlijk is het niets meer dan een verrijking van de beschrijving (snippet) van de organische zoekresultaten. Traditioneel bestaan organische resultaten alleen uit een Titel, beschrijving en een URL, maar door gebruik van Rich Snippets probeert Google de gebruiker al voor de klik te bedienen met relevante informatie op de betreffende pagina.

Dat ziet er ongeveer zo uit:

Verschillende typen rich snippets

We zagen de afgelopen tijd aan de advertentiekant dat Google’s AdWords advertenties al werden verrijkt met onder andere Productextensies, Sitelinks, Locatie-extensies en Doorgeplaatste kantbeoordelingen.

Google is de organische resultaten gelukkig niet vergeten, en heeft de Rich Snippets aardig doorontwikkeld. We kunnen tegenwoordig meerdere typen Rich Snippets onderscheiden:

Type ZoekresultaatVerrijkt met:
Producten/dienstenFoto’s, prijzen en reviews
AuteursFoto, naam en link naar andere (blog)posts
Bedrijven en OrganisatiesFysieke locaties (maps) en klantbeoordelingen
MuziekWeergave van albumnummers en songteksten
ReceptenVeelal ratings, maar ook foto’s en bereidingstijden
Video’sClick to play met video thumbnail
UitgaansgelegenhedenReviews, prijzen en aantal sterren
EvenementenData, locaties, aantal beschikbare kaarten en tijden

Laat ze niet links liggen!

Kortom, Rich Snippets helpen Google-gebruikers om hun beslissing al op de resultatenpagina te maken, en kunnen zorgen dat sites al op de Google SERP’s (resultatenpagina’s) autoriteit en vertrouwen uitstralen.

Rich Snippets zijn dus in het leven geroepen om de (Google) gebruiker beter te bedienen, maar door er goed mee om te gaan kunnen sitebeheerders er ook hun voordeel mee doen. We verwachten niet dat het implementeren van Rich Snippets direct invloed heeft op de organische rankings van sites, maar verschillende tests bevestigen ons onderbuikgevoel: klikratio’s zijn hoger na het implementeren van Rich Snippets. Een secundair doel dus voor SEO-ers, maar een gemiste kans wanneer je ze links laat liggen, omdat het wat ons betreft dé manier is om je te onderscheiden op de resultatenpagina.

Implementatie, tips en tools

Waar Google normaal gesproken veel zelf test met de indeling van hun resultatenpagina’s, heb je op het gebied van Rich Snippets als sitebeheerder redelijk veel invloed op de je organische vertoningen. Stel jezelf daarom voordat je aan de slag gaat, de volgende vraag: Welke typen Rich Snippets passen bij mijn site, product(en) of dienst(en)? Nadat je deze vraag hebt beantwoord kun je overgaan tot implementatie.

Hierbij moet je Google een handje helpen: “Als Google de inhoud op uw pagina’s begrijpt, kunnen we Rich Snippets maken.” Zeggen ze er zelf over. Zorgen dat Google je site begrijpt dus, en dit is met simpele HTML-kennis goed te doen. Grote kans dat uw webbouwer u hier goed bij kan helpen.

Tips & Tools

  • Google, Bing en Yahoo hebben schema.org in het leven geroepen als standaard voor microdata (Rich Snippets), die wordt ondersteund door deze zoekmachines. Naast microdata worden microformats en RDFa’s ook ondersteund door Google;
  • Na implementatie kun je via de Rich Snippet Testing tool testen of Google de gegevens goed kan lezen en ophalen. De volgende keer dat je site wordt gecrawled worden de rich snippets weergegeven in de zoekresultaten. Worden Snippets niet correct weergegeven? Lees dan dit artikel in Google’s helpcentrum;
  • Zorg dat je Rich Snippet-content zichtbaar is, Google zal verborgen content niet weergeven op de SERP’s;
  • Zorg dat alle verplichte velden per type snippet correct zijn ingevoerd.

Sterren in Google AdWords

Lees dan ons helpcentrum artikel over het gebruik van onafhankelijke klantrecensies voor het verkrijgen van “sterren” in Google AdWords advertenties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *