SDIM op bezoek bij Facebook en Microsoft in Dublin – Deel 1 SDIM Tech Tour 2017

SDIM is constant op zoek naar mogelijkheden om online marketing strategieën rendabeler en succesvoller in te zetten voor haar klanten. Om dit te realiseren zijn een directe samenwerking en persoonlijke ontmoetingen erg belangrijk. Afgelopen juni was SDIM dan ook in Dublin op bezoek bij haar partners Google, Microsoft, Facebook en LinkedIn. Een inspirerende reis die volledig in het teken stond van de laatste trends en ontwikkelingen bij deze partners.

In dit eerste verslag van de SDIM Tech Tour 2017 leest u alles over het bezoek aan de Europese hoofdkantoren van Facebook en Microsoft. We delen de belangrijkste ontwikkelingen via deze blog binnen deze organisaties, die u als organisatie in de gaten moet houden.

Tech tour 2017 SDIM in Dublin

SDIM-collega’s Bas, Wouter en Rick on tour

Facebook HQ Dublin

Momenteel bezoeken 9,6 miljoen Nederlanders per maand Facebook, van hen bezoeken er 8,8 miljoen mensen Facebook via mobiel. Dit is ruim 92 procent van het totale aantal bezoekers van Facebook. Daarnaast verblijft een gebruiker gemiddeld 3 uur per dag op Facebook. De ontwikkelingen binnen Facebook zijn het afgelopen jaar dan ook ontzettend hard gegaan. De advertentiemogelijkheden zijn sterk uitgebreid, het aantal diensten is snel gegroeid en de waarde van Facebook voor bedrijven en personen blijft enorm. Het is dan ook niet zo vreemd dat voor SDIM op de eerste dag van de SDIM Tech Tour een afspraak bij Facebook HQ Dublin op de agenda stond.

Het zenuwcentrum van Facebook in Europa

Het kantoor van Facebook in Dublin is indrukwekkend te noemen. Dit mag ook wel, als men nagaat dat de huurprijs van het kantoor maar liefst € 10,5 miljoen per jaar bedraagt. Het kantoor op Grand Canal Square heeft een prettige, industriële uitstraling waarbij de focus duidelijk wordt gelegd op het samenwerken van collega’s. Overal in het gebouw zijn speciale meetingpoints waar werknemers kunnen sparren en samenwerken aan de laatste projecten. In totaal werken er 72 verschillende nationaliteiten bij Facebook. Dit grote aantal nationaliteiten geeft het Facebook-kantoor een studentikoze sfeer, waarbij een gezonde concurrentie tussen de diverse nationaliteit behouden blijft.

Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen van Facebook

Facebook heeft de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Mede dankzij de diverse producten en services die aan Facebook zijn toegevoegd wordt het voor adverteerders en bedrijven steeds gemakkelijker om de juiste doelgroep te bereiken. Maar Facebook zou Facebook niet zijn als het bedrijf niet continu bezig zou zijn zichzelf te overtreffen. Een overzicht van de nieuwste ontwikkelingen waar bedrijven en adverteerders op moeten letten:

  • Facebook Watch
    Facebook opent de aanval op YouTube met een eigen videodienst: Facebook Watch. Facebook Watch is sinds begin augustus in Amerika beschikbaar en zal nu verder worden uitgerold. Op Facebook Watch zullen zowel van tevoren opgenomen als liveprogramma’s worden uitgezonden.
  • Facebook internet.org / Free basics
    Het Facebook org-project is erop gericht om meer mensen in derdewereldlanden toegang te laten krijgen tot internet. Door middel van onbemande vliegtuigen genaamd Aquila wil Facebook ervoor zorgen dat er overal ter wereld internet beschikbaar is. Op dit moment maken 15 miljoen mensen al gebruik van de gratis internetdienst. De dienst biedt overigens geen volledige toegang tot het internet, maar laat gebruikers wel onder meer Wikipedia, weer-, vacature- en gezondheidswebsites, Facebook en zijn berichtendienst Messenger bezoeken.
Facebook internet.org Aquila project Facebook
  • Facebook Blueprint
    Facebook Blueprint is een wereldwijd trainings- en certificeringsprogramma voor marketing op Facebook en adverteren op Instagram. Adverteerders kunnen door middel van te behalen certificaten aantonen dat zij de juiste kennis en ervaring bezitten m.b.t. het adverteren op Facebook. De verwachting is dat Facebook het aantal certificaten verder zal uitbreiden.
  • Facebook Virtual Reality
    Met de aankoop van Oculus in 2014 is het Facebook gelukt om de marktleider van virtual reality brillen aan zich te binden. De verwachting is dat Facebook in de aankomende jaren steeds meer functionaliteiten zal doorvoeren op het gebied van virtual reality.
Facebook Oculus virtual reality
  • Facebook als zoekmachine
    SDIM heeft al vaak geschreven dat het gebruik van mobiel internet sterk toeneemt. Het resultaat hiervan is dat het aantal zoekopdrachten via Facebook en Instagram sterk stijgt. Facebook verwerkt momenteel meer dan 2 miljard zoekresultaten per dag. De mogelijkheid om op basis van zoekopdrachten te adverteren is een van de ontwikkelingen die Facebook scherp in de gaten houdt.
  • Facebook Shopping
    Het verkopen en kopen van producten op Facebook wordt veel toegankelijker gemaakt. Naast het toevoegen van een shopgedeelte op de website wil Facebook het nu ook gemakkelijker maken om producten direct te verkopen. Facebook heeft op grond van onderzoek geconcludeerd dat 49 procent van de websitegebruikers meer zou kopen als het aankoopproces op mobiel verbeterd zou worden. Vandaar dat Facebook van plan is om nog nadrukkelijker in dit gat te springen. Dit betekent dat het in de toekomst mogelijk gaat worden om aankopen geheel af te rekenen binnen Facebook.
  • Facebook Audience Netwerk
    Het Facebook Audience Netwerk is al geruime tijd beschikbaar voor adverteerders. Het audience netwerk bestaat uit een database van websites en apps die aangesloten zijn op de Facebook Auction. Het inzichtelijk krijgen van de plaatsingen binnen het audience netwerk is een belangrijke ontwikkeling. Facebook is aan het kijken of deze mogelijkheid kan worden toegevoegd om zodoende adverteerders meer controle te geven over de plaatsing van advertenties.
  • Adverteren in Facebook Messenger
    Facebook wil het voor bedrijven makkelijker maken om in contact te komen met (potentiële) klanten. Om dit aspect te verbeteren is Facebook druk bezig met het ontwikkelen van advertenties binnen Facebook Messenger. Momenteel is het al mogelijk om Facebook-gebruikers direct naar Messenger te sturen. Iemand die op zijn of haar tijdlijn op een advertentie klikt, kan doorverwezen worden naar Messenger, waarna het bedrijf in kwestie in contact kan komen met de Facebook-gebruiker.
  • Vergroten van de Facebook Family of Apps and Services
    Momenteel bestaat de Facebook Family of Apps and Services uit diverse apps zoals Instagram en WhatsApp. Naar verwachting zal de focus van Facebook komen te liggen op het vergroten van dit aandeel om zodoende nog beter de juiste personen online te kunnen bereiken.

Full Funnel marketing-strategie voor Facebook

Vooral deze Facebook Family of Apps and Services biedt adverteerders de mogelijkheid om aanwezig te zijn in elke fase van het aankoopproces van de klant. Dit zorgt ervoor dat adverteerders de mogelijkheid hebben een duidelijke Full Funnel marketing-strategie te ontwikkelen waarbij de focus wordt gelegd op het bereiken van potentiële klanten op ieder device. Facebook kan zodoende niet meer ontbreken in een succesvolle online strategie.

Vraag of opmerking over adverteren op Facebook?

Voor SDIM is het bezoek aan Facebook zeer leerzaam geweest. Aan de hand van diverse besproken klantcases heeft SDIM nieuwe learnings opgedaan die toekomstige Facebook-strategieën voor haar opdrachtgevers nog succesvoller kunnen maken. Wilt u zelf ook sparren over een Facebook Full Funnel marketing-strategie? Neem dan vrijblijvend contact op met de specialisten van SDIM en ontdek wat adverteren op Facebook voor uw bedrijf kan betekenen.

Microsoft en Bing: Dé belangrijkste trends en ontwikkelingen

Na het bezoek aan Facebook had het SDIM-team een afspraak met Microsoft. Zoals altijd werd SDIM vrolijk en met open armen door haar Bing Ads Search Account Manager Phéline ontvangen. Na een heerlijke lunch en een rondleiding is vervolgens inhoudelijk over de samenwerking tussen SDIM en Bing gesproken, naar de toekomst gekeken en heeft SDIM een update gekregen over de laatste ontwikkelingen van Bing Ads. Interessante inzichten die SDIM uiteraard graag met u deelt.

Bing zoekmachine – Marktaandeel per land

Bij zoekmachine adverteren (SEA) denkt bijna iedereen aan Google. Terecht, want Google is ook erg belangrijk en met een marktaandeel van 91 procent in Nederland nog veruit de grootste. Maar Bing is in opkomst. Als zoekmachine is Bing wereldwijd steeds meer marktaandeel van de concurrenten aan het wegsnoepen. Elk kwartaal wordt het marktaandeel van Bing in Nederland weer iets groter en in de ons omringende landen is het marktaandeel al een stuk groter.

Bing netwerk marktaandeel per land

Hoe is dit succes te verklaren?

  • Windows 10 was vrij succesvol en bij het aanschaffen van Windows 10 wordt standaard gebruikgemaakt van Bing als primaire zoekmachine.
  • De internetbrowser van Microsoft is Edge en deze heeft Bing als standaard zoekmachine ingesteld. Daarnaast zoekt men ook via de zoekbalk direct in Bing.
  • Spotlight op iOS-apparaten heeft standaard Bing als zoekmachine.
  • Gebruikers van Bing geven gemiddeld meer geld uit dan andere zoekmachinegebruikers.Een gemiddelde ‘Googler’ spendeert $ 100 en een ‘Binger’ $ 160 (wereldwijd; bron: comScore).

Trends en ontwikkelingen Bing Ads

  • Labels
    Met ‘Labels’ wordt het mogelijk gemaakt om aangepaste segmenten (labels) aan uw advertenties te koppelen om zo meer flexibiliteit te krijgen in rapportages, filters en biedingen.
  • Bing Ads Keyword Planner
    Door de Bing Ads Keyword Planner te gebruiken bent u in staat om verticale inzichten te krijgen. De Keyword Planner biedt nu veel wat Campaign Planner heeft gedaan en Bing Ads zegt dat het hele jaar door nieuwe mogelijkheden zal blijven toevoegen. De verticale inzichten in bijvoorbeeld Campaign Planner vindt u onder ‘Uw productcategorie’ in Keyword Planner. Tevens is er API-ondersteuning voor de Keyword Planner. Alle queryvolumes en trefwoordsuggesties zijn gebaseerd op organische zoekresultaten, niet op betaalde zoek- of zoekadvertentiegegevens, zodat u de meest natuurlijke ideeën en nauwkeurige cijfers krijgt.Bing Ads Keyword planner
  • Verbeteringen op generiek gebied
    Vanaf nu hebben advertenties een verbeterde matching voor de branches Auto’s, Carrières en Onderwijs.

Intelligent audience-marketing

  • Nieuwe optimalisatiekansen
    Door nauwkeurig naar uw conversiegegevens te kijken en budgetsuggesties te geven wil Bing ervoor zorgen dat u betere beslissingen kunt nemen over potentiële kansen.
  • Nieuwe kansen en verbeteringen voor bod-aanpassingen remarketing
    Bing gaat u proactief suggesties geven om de prestaties van uw remarketingcampagne voor de betaalde zoekcampagnes te verbeteren.
  • Inline impression-share metrics
    Bing maakt het nu mogelijk om gemakkelijk en snel te bekijken hoe uw advertenties presteren in het veilingsmodel in vergelijking met uw concurrenten.
  • Nieuwe talen in bestaande markten
    U kunt nu nieuwe klanten bereiken door Engelstalige advertenties in Frankrijk en Duitsland weer te geven.
  • Mogelijkheden met visuele paginavernieuwing (page visual refresh)
    Door de nieuwe page visual refresh-knop ziet u sneller de voordelen en kansen, en is het tevens gemakkelijker om te prioriteren.
  • Verbeterde CPC
    Bing Ads verhoogt biedingen om te helpen bij het vergroten van de kans op meer conversies.

Krachtige en vernieuwende kenmerken

  • Bing- shoppingcampagnes
    Met productadvertenties in Bing-snapshots worden uw productadvertenties die bij het product kunnen verschijnen een momentopname voor specifieke zoekopdrachten.
  • Callout Extensies
    Callout Extensies toont de producten, diensten, aanbiedingen en promoties die uw bedrijf uniek maken. Helaas is deze functionaliteit nu nog alleen beschikbaar in Japan.
  • Update standaardtekstadvertenties
    Bing Ads heeft de ondersteuning en support uitgebreid voor het maken van nieuwe en het bewerken van bestaande standaardtekstadvertenties.
Bing zoekmachine adverteren is aan het veranderen

Na afloop van de ontmoeting heeft het SDIM-team nog een tour gekregen door de verschillende Microsoft-gebouwen. Op onderstaande foto’s ziet u links de ingang van het huidige hoofdkantoor in Dublin, rechts het nieuwe kantoor in aanbouw.

Microsoft Dublin oude kantoor vs nieuwe kantoor

Bing Advertising voor uw bedrijf inzetten?

Sinds de introductie van Bing Ads voor de Nederlandse markt in 2012 is SDIM een van de eerste bureaus met meerdere certified Bing Ads accreditaties. Diverse klanten van SDIM hebben inmiddels naast hun Google Adwords ook veel succes met het toevoegen van Bing Advertising aan hun online-marketingstrategie. Bent u benieuwd of adverteren op Bing ook voor uw organisatie interessant is? De gecertificeerde Bing-specialisten van SDIM helpen u graag om Bing als extra kanaal voor uw website in te zetten. Neem contact met ons op en ga aan de slag met Bing Ads!

Benieuwd naar de laatste trends en ontwikkelingen bij Google en LinkedIn?

Lees dan deel twee van het verslag van de SDIM Tech Tour 2 in Dublin 2017.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *