SEO Update – Maart 2021

Maandelijks brengt SDIM u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. In deze SEO update praten wij u onder andere bij over de Core Web Vitals, Mobile First Indexing, Zero-clicks zoekopdrachten en veranderingen in Google Mijn Bedrijf.

HomeBerichtenSEO Update – Maart 2021
Geplaatst 8 april 2021 - Geschreven door: Matthew Verloop

Inhoud:

Core Web Vitals: updates

SDIM benoemt het nu al een tijdje, maar de Core Web Vitals update komt eraan. Nu mei steeds sneller nadert wordt er ook meer bekend over deze wijziging in Google’s algoritme. Hieronder een aantal updates

Update: Core Web Vitals worden geen vereiste om een tussen de top stories te komen.
Voor publishers is Google News en de bijbehorende Top Stories een belangrijke bron van verkeer. Veel publishers zijn dan ook bang voor hun posities in Google News als zij niet voldoen aan de Core Web Vitals. In direct contact met Google stelt Google hen echter gerust:

Vraag: Komt mijn webpagina nog steeds in aanmerking voor de Top Stories als deze niet voldoet aan de Core web Vitals?

Antwoord: Ja. Met de aankomende wijziging aan de Top Stories caroussel, komen alle webpagina’s, ongeacht hun page experience en CWV score in aanmerking voor de Top Stories. De enige vereiste is dat er wordt voldaan aan de Google News richtlijnen. 

Update: Pagina’s met Core Web Vitals field data hebben mogelijk een kleine ranking voordeel
Google praat niet snel over de ranking factors, maar op het gebied van de Core Web Vitals hebben ze toch iets prijsgegeven. Martin Splitt van Google: ‘Als alle omstandigheden gelijk zijn, heeft de pagina die voldoet aan de Core Web Vitals ‘field data’ een klein voordeel ten opzichte van de pagina die dit niet heeft.’

Hoe zit dat precies? Martin Splitt legt zijn uitspraak verder uit: ‘Dit komt omdat ‘page experience’ uit meer signalen bestaat dan alleen de Core Web Vitals. Als het CWV label gelanceerd wordt, kan het zijn dat gebruikers deze pagina verkiezen boven een ander, wat een positief signaal is voor de page experience.’

Update: Google breidt haar Core Web Vitals en Page Experience FAQ documentatie uit.
Google heeft een pagina op haar forum gewijd aan de vragen vanuit de markt over de Core Web Vitals en Page Experience. Eind maart hebben ze de pagina uitgebreid met nieuwe informatie. Wat valt ons op?

  • Google geeft aan dat content nog altijd king en queen is. Pagina’s met de meest relevante content zal altijd prioriteit krijgen, ook al worden de Core Web Vitals niet behaald.
  • Google zal geen onderscheid maken in de third-party functionaliteiten die een webpagina gebruikt, ook niet als deze de website slomer maken. Het is aan de webmaster om te bepalen of deze functionaliteiten belangrijk genoeg zijn voor de website om het in leven te laten.
  • Websites die vergelijkbare content aanbieden zoals publishers kunnen een daling in verkeer gaan merken. Dit komt doordat de pagina’s met een betere ‘page experience’ mogelijk beter gaan presteren. Het is aan deze publishers om te voldoen aan de nieuwe norm die door collega publishers is neergezet.

Page Speed Insights scores hoger

Webmasters die recent hun websitesnelheid scores via de PageSpeed tool van Google hebben getest kunnen opvallend hogere scores gezien hebben dan bij eerdere testen. Deze wijziging komt echter vanuit de koker van Google zelf en niet door verbeteringen op de website; Google is sinds kort verzoeken voor HTTP/2 protocollen gaan sturen. 

Het gebruikelijke HTTP/1.x protocol kent namelijk een duidelijke beperking in de hoeveelheid data die verstuurd kan worden. Deze beperkingen doen zich niet voor in HTTP/2 waardoor data sneller doorgestuurd kan worden. Er is een grote kans dat jouw webserver al HTTP/2 ondersteunt, dus doordat Google sinds kort HTTP/2 verzoeken stuurt zou jouw website wel eens een stuk beter uit de PageSpeed test kunnen komen!

Mobile Indexing belangrijker dan Core Web Vitals?

Jaren terug kondigden wij al aan dat zoekmachine Google overstapt naar het zogeheten mobile-first indexing systeem. Aangezien dit al jaren bekend is, is de hele wereld hier toch al klaar voor? 

Niets blijkt minder waar. Er is nog altijd een enorm verschil tussen de mobiele en desktop versie van een website. Zo blijkt uit een test van iPullrank van 5.3 miljoen pagina’s zelfs dat het aantal woorden op een mobiele pagina en desktop maar in 16,29% van de gevallen overeenkomen. Nog stuitender is dat in 30,31% van de gevallen de hoeveelheid interne links verschillen tussen een desktop pagina en een mobiele pagina.

Verschil content mobiel/desktop

Overeenkomst in woorden tussen desktop en mobiel

Google gaat dus steeds meer met zijn ‘googlebot smartphone’ crawlen. Google’s vertegenwoordigers hebben aangekondigd dat vanaf maart 2021 enkel nog maar de mobiele versie van een website geïndexeerd gaat worden. Dat betekent dus dat er wereldwijd miljarden interne links en woorden gemist gaan worden door de crawler door het verschil tussen een mobiele en desktop versie. 

Terwijl de hele wereld zich schrap zet voor de Core Web Vitals update, kan dit mogelijk voor een grotere shake-up gaan zorgen.

Updates in Google Mijn Bedrijf

De laatste maanden zijn er veel nieuwe functies uitgerold in Google Mijn Bedrijf. De lokale zoekresultaten zijn een belangrijk onderdeel in Google geworden. Ook in maart weer twee updates.

1. Nieuwe functie voor het rapporteren van reviews

Google heeft een nieuwe mogelijkheid in het leven geroepen voor het beoordelen van reviews binnen Google Mijn Bedrijf. Hiermee wordt het gemakkelijker om reviews te rapporteren en de status te monitoren voor reviews die gerapporteerd zijn. 

Tool voor rapporteren van reviews

Belangrijk om te vermelden is dat de tool helaas niet lijkt te werken voor accounts waar een groot aantal Google Mijn Bedrijf vermeldingen onder vallen. Zo werkt de functie niet voor ons SDIM account.

Hoe kunt u de tool gebruiken? Wij beschrijven per stap hoe de nieuwe functie werkt.

  • Selecteer een bedrijf.
  • Kies of u de status van eerder gerapporteerde review wilt checken of dat u een review wilt rapporteren.

    U kunt de status van gerapporteerde reviews bekijken of een nieuwe review rapporteren.

 

  • Wanneer u kiest voor het checken van de status, toont Google de recentelijk gerapporteerde reviews. Hier kunt u de status bekijken en eventueel een tweede verzoek indienen indien de review volgens Google geen richtlijnen overschrijdt.
  • Wilt u een review rapporteren, laat Google een overzicht zien van (een aantal) reviews en de mogelijkheid om de review te bekijken of te rapporteren.

    Er wordt een overzicht van reviews getoond die u kunt rapporteren.

Het kan tot 72 uur duren voordat de ingediende reviews is gecontroleerd.

2. Label voor nieuwe reviews

Daarnaast nog een kleine aanpassing voor de reviews in Google Mijn Bedrijf. Google toont voor nieuwe reviews een label met ‘NIEUW’ naast de specifieke review. Dit is het geval bij reviews die maximaal ongeveer een maand geleden zijn geplaatst.

Aantal zero-click zoekopdrachten hoger dan ooit

Het aantal zoekopdrachten is in 2020 wederom gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. Daarnaast is te zien dat een steeds groter aandeel van deze zoekopdrachten via mobiele apparaten wordt gedaan. Alleen maar meer kansen om een stijging in verkeer naar een website te verwezenlijken zou je zeggen. Het percentage zero-click zoekopdrachten is echter nooit zo hoog geweest.

Tussen januari en december 2020 eindigde 65% van de zoekopdrachten op Google zonder een klik naar een externe website. Dit blijkt uit een onderzoek gedaan door SimilarWeb, op basis van 5,1 biljoen zoekopdrachten in 2020. In 2019 publiceerde SimilarWeb al een soortgelijk onderzoek, waarin het aantal zero-click zoekopdrachten in juni 2019 voor het eerst meer dan 50% was. Dit aandeel is alleen maar verder gestegen en de verwachting is dat dit zal doorzetten.

Grafiek zero click zoekopdrachten

Percentage zero-click zoekopdrachten

Wanneer er een  splitsing wordt gemaakt tussen desktop en mobiel, is te zien dat 46,5% van de zoekopdrachten op desktop zero-click waren, tegenover maar liefst 77,2% op mobiel. 

Wat betekent dit precies? Zero-click zoekopdrachten betekenen meestal dat de zoekvraag van een gebruiker al wordt beantwoord op de zoekresultatenpagina. De gebruiker ziet geen noodzaak om nog door te klikken naar een andere website. Google is constant bezig met het uitrollen van nieuwe functionaliteiten om gebruikers langer op de zoekresultatenpagina’s te houden. Een aantal voorbeelden:

Optimaliseren voor featured snippets en het toevoegen van schema markup, vergroot de kans op meer zero-click zoekopdrachten en dus wellicht minder verkeer naar uw website. Reden om hier niet mee aan de slag te gaan dus? SDIM denkt van niet. 

Ten eerste is het niet niet zo dat featured snippets per definitie zorgen voor minder klikken naar de website. Bij verschillende snippets is juist een hoger doorklikratio (CTR) te zien. Daarnaast zorgen snippets ervoor dat uw bedrijf meer awareness genereert. Wellicht is het resultaat lastiger te meten, aangezien er geen klikken naar uw website zijn, maar het zorgt wel degelijk voor naamsbekendheid en vertrouwen.

De impact van zoekopdrachten zonder klikken is niet gelijkmatig verdeeld over verschillende sectoren. Bedrijven in sectoren waarmee Google concurreert, zoals online reisbureaus of vergelijkingsplatforms, lopen mogelijk een groter deel van het verkeer mis dan andere bedrijven. 

De stijging van deze zero-click zoekopdrachten, laten zien dat de dominantie van Google blijft toenemen. Vanuit verschillende hoeken is te zien dat er discussies gaande zijn over de macht van grote organisaties als Google en Facebook.

Google Hotel toont gratis zoekresultaten

Google heeft aangekondigd om gratis resultaten te gaan tonen in ‘Google Hotel search’. Eerder deed Google dit al met Google Shopping en Google Vluchten.

Voorheen toonde Google hier alleen advertenties.

‘We verbeteren deze ervaring door het voor hotels en reisorganisaties gratis te maken om naar voren te komen in hotel booking links. Door toegang tot een breed aanbod van hotelprijzen, hebben gebruikers meer mogelijkheden tijdens het onderzoek naar hun reis’, zei Google er zelf over.

Google zei verder nog dat Google Travel verder zal uitbreiden met het bieden van gratis vermeldingen.

Hoe ziet het er dan uit? Wanneer u bijvoorbeeld zoekt op ‘hotel amsterdam’, ziet u na de betaalde Google Ads resultaten een blok met de Google Hotel module. Hier zijn een aantal uitgelichte hotels te zien en daarnaast de mogelijkheid om alle hotels te bekijken of een selectie te doen van datum of aantal personen. In alle gevallen stuurt Google u door naar https://www.google.nl/travel/hotels/

Wanneer u een hotel selecteert geeft Google mogelijkheden om een kamer in dit hotel te boeken. Zoals in onderstaande afbeelding te zien staan er bovenaan een aantal advertenties. Onder deze advertenties staan de ‘nieuwe’ organische resultaten onder het kopje ‘Alle opties’. Zoals te zien worden er slechts twee opties getoond. Om meer opties te zien dient u te klikken op de button onder de twee vermeldingen. Dit betekent dus dat het belangrijk is om bij met uw website bij de twee beste opties te komen.

Google geeft een aantal punten die belangrijk om in de gratis resultaten te ranken:

  • Voorkeur van de consument.
  • Waarde aangeboden aan de gebruiker.
  • Ervaring op de bestemmingspagina.
  • Historische nauwkeurigheid van de prijzen die aan Google zijn verstrekt.

Om in aanmerking te komen om getoond te worden als hotel of reisorganisatie kunt u zich aanmelden.

Overige aankondigingen vanuit Google

  • Google heeft aangegeven nog kritischer te zijn op E-commerce websites die medische producten verkopen, zogenaamde Your Money Your Life (YMYL) websites. Belangrijk dus om aandacht te besteden aan uw E-A-T.
  • Google voegt ondersteuning toe voor een nieuw type schema-opmaak met de introductie van uitgebreide resultaten voor educatieve sites. Websites die bijvoorbeeld oefenopgaven en pagina’s voor het oplossen van wiskunde aanbieden, kunnen gestructureerde gegevens gebruiken om in aanmerking te komen voor de nieuwe uitgebreide resultaten.
  • Google heeft informatie gedeeld om video’s te optimaliseren voor Google Search en Discover. in de nieuwe ‘Search Central Lightning Talk’, wordt onder andere gesproken over VideoObject markup, thumbnails, video sitemap en video content bestanden. Daarnaast heeft de ‘Video best practices guide’ een update gehad.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op