Similar Audience For Search

Binnen Google AdWords was al reeds langere tijd een bèta beschikbaar voor Similar Audience in het zoeknetwerk. Dit was alleen beschikbaar voor de key accounts en niet te gebruiken voor alle adverteerders. Vanaf nu is dit beschikbaar voor alle adverteerders. De functie Similar Audiences for Search is sinds augustus namelijk een standaard functionaliteit.

Similar Audience For SearchSimilar Audiences breiden het bereik van uw klantendatabase uit. Dit doet het systeem door naar mensen te zoeken die soortgelijke interesses en affiniteiten hebben als uw werkelijke websitebezoekers, of personen die een aankoop hebben gedaan. Dit is een mooie manier om remarketinglijsten uit te breiden en nieuwe bezoekers naar de site te krijgen. In deze blog zal ik ingaan op de functionaliteit en de voordelen van Similar audiences for search.

Wat is similar audience?

Bij het gebruik van remarketinglijsten kunt u bepaalde bezoekers die op uw website zijn geweest opnieuw bereiken. Door RLSA goed in te zetten ziet SDIM in veel gevallen meer conversies en een daling in de kosten per conversie.

Wat zijn de voordelen van Similar Audience?

Het grootste voordeel van Similar Audiences for Search is dat deze functionaliteit kan zorgen voor extra kwalitatief verkeer op de website. Dit is het geval wanneer er een bodaanpassing op wordt gezet en gepaard gaat met RLSA. Het publiek wordt automatisch gegenereerd waardoor het een perfecte match is met uw bestaande remarketinglijsten. Nu lijkt dit allemaal nog abstract en daarom heb ik hieronder in het kort vermeld wat u kunt verwachten. 

  • Meer impressies
  • Meer klikken
  • Meer conversies

Aangezien de functionaliteit net beschikbaar is voor iedereen zijn er weinig concrete gegevens bekend vanuit Google.

Wat zijn de voorwaarden?

Om gebruik te maken van Similar Audiences heeft Google een aantal voorwaarden opgesteld. Het gebruik van Similar Audience is afhankelijk van verschillende factoren, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, de volgende factoren.

  • Het aantal bezoekers op de oorspronkelijke lijst (minimaal 1000)
  • Hoe recent deze mensen aan de oorspronkelijke lijst werden toegevoegd
  • De mate van overeenkomst van het zoekgedrag van deze bezoekers
  • Naarmate uw remarketinglijst wijzigt, wordt uw vergelijkbare doelgroep aangepast

Het aantal bezoekers op de oorspronkelijke lijst is hier het belangrijkste element.

Wat zien wij zelf?

SDIM ziet zelf een toename in het totale relevante verkeer. In veel gevallen ziet SDIM een lichte stijging (15%) in de CTR.  Het is dus een erg betrouwbare manier om de doelgroep te vergroten.

Meer weten over Similar Audience? Neem dan contact op met één van de SDIM search specialisten.

2 Comments

loek

Hi Boris,

Vroeg me af of dit nog wel mogelijk is na de AVG op 25 mei? Omdat je persoonsgegevens deelt met een derde partij zonder toestemming van de contacten. (we spreken elkaar op de WWVD)

Reply
Jan Dirkzwager

Ha Loek,
We gaan er vooralsnog wel vanuit dat dit nog mogelijk blijft. Google gaat ongetwijfeld zorgen dat haar users binnen de AVG toestemming geven. SDIM verwacht dat Google dit netjes zal gaan doen, binnen de nieuwe regelgeving dus. Het kan wel zijn dat er minder users overblijven om te targetten.

Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *