Social Update – april 2020

Ook in deze vreemde tijd verandert er nog dagelijks veel op de verschillende sociale media kanalen. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. In dit artikel zetten we de belangrijkste nieuwtjes van april 2020 op een rij.

HomeBerichtenSocial Update – april 2020
Geplaatst 1 mei 2020 - Geschreven door: Tim Melief

Facebook rolt aparte gaming app eerder uit vanwege coronavirus

Facebook heeft besloten om zijn Facebook gaming-app eerder uit te rollen dan verwacht. De app is bedoeld voor het delen van (live) game video’s en het spelen van simpele casual games. 

De gaming app van Facebook.

Met de app wil Facebook gaan concurreren met Youtube en Twitch, die op dit moment de twee populairst streaming sites voor games zijn. Bekend was dat Facebook al twee jaar aan het testen was met een gaming app, maar toch is de uitrol eerder dan gepland. Facebook gaming was al langer toegankelijk via de website en de algemene Facebook app.

Als reactie op de snelle uitrol geeft Facebook aan dat vanwege het coronavirus er meer mensen aan het gamen zijn en dat dat de voornaamste reden is voor het vroegtijdig uitrollen. De eerste uitrol bevindt zich in de VS en het is helaas het nog niet bekend wanneer de app ook in Nederland beschikbaar zal zijn.

Instagram maakt Direct Message en Livestreams mogelijk op desktop, TikTok lanceert ook desktop versie

Maar liefst twee grote nieuwe veranderingen voor Instagram deze maand. Vanaf nu is het namelijk mogelijk om Direct Messages te sturen en te bekijken op desktop en kan er nu een Livestream worden bekeken via desktop. 

DM’en (Direct Messages sturen) was tot een paar weken terug nog niet mogelijk op de desktop. Dat maakte het voor mensen die geen mobiele device hebben onmogelijk om een gesprek te starten met volgers of te reageren op berichten. Ook maakt de nieuwe functie het voor bedrijven een stuk makkelijker en overzichtelijker om op berichten van fans te reageren. 

Direct Message button voor desktop versie van Instagram.

Een livestream via desktop op Instagram verschijnt tussen de stories. Tot op heden was het dus niet mogelijk om dit op desktop te bekijken. Nu veel mensen thuis zitten en er veel videocontent wordt bekeken, heeft Instagram de feature snel doorgezet. Ook is het nu mogelijk om een unieke URL van de livestream te gebruiken om op bijvoorbeeld Facebook te delen om meer mensen naar de livestream te krijgen.

Livestream functie ook op desktop versie van Instagram

Niet alleen Instagram maakt zijn platform desktop proof, ook TikTok heeft nu een desktop versie gelanceerd. Via desktop kan je nu video’s uploaden, inzicht krijgen in de analytics en de nieuwsfeed bekijken. Voor social media marketeers is dit natuurlijk een aangename feature om makkelijk alle resultaten van berichten uit het platform te krijgen.

Whatsapp laat weten nog steeds plannen te hebben om advertenties te tonen

Whatsapp heeft nog steeds plannen om op de lange termijn advertenties toe te voegen aan het platform. In eerste instantie zou dit in 2020 worden toegevoegd, maar begin dit jaar lieten ze weten dat die plannen in de ijskast waren gezet. 

Zoals eerder vermeld wilt Whatsapp adverteren mogelijk maken in het ‘Status’ tabblad. Het grootste Nederlandse chat platform zegt nu dat dit een lange termijn kans is en geeft nog geen verdere streefdatum aan. Mark Zuckerberg gaf eerder wel aan dat hij eerst de chatdiensten van Messenger, Instagram en Whatsapp wil gaan integreren. De integratie kost alleen veel tijd en Facebook verwacht dat deze mogelijkheid nog jaren gaat duren.

TikTok test e-commerce potentie door ‘Small Gestures’ te lanceren

TikTok lanceert een nieuwe feature waarbij het virtuele gratis diensten aanbiedt aan alle gebruikers. Dit doet TikTok in samenwerking met haar brand partners zoals Adobe en Pandora en geeft een premium account voor een aantal dagen.

Small gestures aanbod voor TikTok gebruikers.

Dit lijkt niet een hele grote vernieuwing die direct een verschil maakt binnen het platform, maar dit kan het begin zijn van iets veel groters. TikTok test namelijk met deze feature de e-commerce potentie die het heeft. De Chinese TikTok versie ‘Douyin’ heeft namelijk een significant succes met de e-commerce integratie. Zo kunnen influencers producten in hun video opnemen die dan via Taobao kunnen worden gekocht door andere app gebruikers.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.