Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opIAB Nederland, de brancheorganisatie voor marketinginnovatie en digitaal adverteren, waar SDIM uiteraard lid van is, merkte op dat er in toenemende mate vragen werden gesteld over de kosten van programmatic advertising. Om de transparantie en het daarbij behorende vertrouwen te bevorderen, heeft de IAB Taskforce Programmatic deze week de ‘Checklist Transparantie Programmatic Advertising’ gepubliceerd. SDIM vult deze onderstaand voor u aan en licht hem verder toe.
In het document delen verschillende specialisten uit het programmatic ecosysteem hun kijk op pricing- transparantie en geven zij praktische handvatten in de vorm van drie handige checklists:
De ‘Checklist Transparantie Programmatic Advertising’ geeft niet alleen een kijkje in de keuken, hij wordt ook gezien als een volgende stap richting een meer transparante markt, waarin het essentieel is dat elke organisatie op de hoogte is van de verhoudingen binnen het ecosysteem. Alleen zo kan de markt de waarde van ‘digitaal’ continu aantonen en de efficiëntie en effectiviteit van advertising en marketing verhogen.
Naast de checklist bevat het document ook een overview van het programmatic ecosysteem en de bijbehorende kosten. En die overview is nog veel interessanter en schokkender dan de checklist. Het grootste deel van programmatic advertising wordt veiling-gebaseerd ingekocht, dat betekent dat u meer volume krijgt als u meer biedt. Een kanttekening is ter verduidelijking echter op z’n plaats: u krijgt als adverteerder meer volume als u ervoor zorgt dat de uiteindelijke aanbieder van advertentieruimte meer ontvangt. En daar zit nu precies het probleem van de markt. Tussen het bieden door de adverteer en de uiteindelijke inkomsten van de publisher zit een heel scala aan stappen en bijbehorende kosten. En die kosten zijn lang niet altijd inzichtelijk. Hier betaalt u allemaal voor:
Stel nu dat er helemaal geen kosten zouden worden gemaakt. Laten we aannemen dat u door € 5 CPM te bieden in 1 maand € 10.000 budget spendeert. U heeft dan van de publisher dus 2.000.000 bannervertoningen gekregen. € 5 CPM voor de publisher levert u dus 2 miljoen vertoningen. Wat gebeurt er dan als we de kosten gaan meerekenen?
Dan blijft er van uw bieding van € 5 CPM na aftrek van alle kosten nog slechts € 3,35 inkomsten voor de publisher over. Dat is natuurlijk een veel lager bedrag. De publisher is daardoor veel minder gemotiveerd om u hetzelfde aantal vertoningen te leveren. Anders gezegd: om dezelfde €5 CPM inkomsten voor de publisher te bieden moet u omstreeks € 7 bieden. Dan kosten dezelfde 2.000.000 vertoningen dus geen €10.000 meer, maar € 14.000. Dat is 40% meer.
Download hier de ‘Checklist Transparantie Programmatic Advertising’.
Net als IAB Nederland gelooft SDIM dat het stellen van de juiste vragen en het creëren van de juiste verwachtingen leidt tot de beste samenwerkingen. SDIM werkt volledig transparant en heeft geen spend-verdienmodel. Adverteerders betalen alleen voor de optimalisatie van de effectiviteit van hun mediaspend. Daar valt kostenbeheersing ook onder. Hoe minder kosten in het proces, hoe meer resultaat u voor uw budget terugziet. Dat is waar SDIM u bij helpt en adviseert. Heeft u een vraag of opmerking over programmatic advertising? De specialisten van SDIM staan u met plezier te woord.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord