Update vanaf Google’s Engage Master Academy Dublin

S&D Interactive Media is 21 en 22 maart aanwezig op hĂ©t kennis- en netwerkevent van Google in Dublin. Engage is het marketing programma van Google, voor agencies. 21 Nederlandse en Belgische bureau’s & adverteerders zijn aanwezig om de nieuwste ontwikkeling gepresenteerd te krijgen. Gedurende beide dagen zullen we dit blog updaten met de nieuwste informatie. De belangrijkste onderwerpen van de eerste dag:

SMB Market in the Netherlands and Belgium

We hoeven niet zo negatief te zijn is de boodschap van deze sessie

  • Benelux markt: groei verwacht in 2013.
  • Verdubbeling van online retail research online tussen 2010 en 2012.
  • 70% online aankoopintent over de komende 12 mnd op het gebied van clothing in Belgie.

Google erkent eindelijk SMB weer als belangrijk. Zowel direct als via het bureau. Agencies worden bediend met:

  • Research data
  • Consumer trends
  • Product updates
  • Beta’s (zoals dynamic seach)

Tot slot werd deze handige tool gemeld voor webshops die export overwegen, of export kansen willen analyseren. Vindt hot markets per keyword met de Global market finder tool van Google.

The future of Search

  • Zoeken met een image is/wordt mogelijk
  • Zoeken met je stem wordt steeds beter
  • Steeds betere vertalingen van Google translate.
  • Zoeken gaat antwoorden leveren i.p.v. resultaten. Op basis van big-data en results in het verleden.
  • Social search wordt groter en beter. Er komen steeds meer devices en kanalen. Social is overkoepelend. Alles is social. Social is geen bestemming.
  • Google Glass / project glass gaat werkelijkheid worden
  • Predictive search komt. Op basis van je omgeving, voorkeuren en natuurlijk je eigen toestemming krijg je automatisch suggesties voorgeschoteld. Google Now is voorloper daarvan, als app beschikbaar op de nieuwere Android smartphones.

Synergies in offline and online advertising

Brand searches stijgen door de inzet van tv ads met 41% en door radio met 25%.
Let op: er is mogelijk een kannibaliserend effect op non-branded search. Succes blijft wel erg afhankelijk van doel: branding of sales.
Tips:

  • Vertel de URL, alleen de URL tonen is niet genoeg.
  • Verwijs duidelijk naar de online actie.
  • 15 sec radio spots werken beter.
  • Op Youtube: call to action  altijd in de eerste 5 seconden. Niet zomaar de tv spot doorplaatsen dus.

An engineer’s view on Google’s innovation

Dit is was gewoon een leuke inkijk in de manier waarop Google wordt gerund en werkt. 50% engineers, 50% sales. Nu gaan we ontdekken of Guinness in Dublin inderdaad beter smaakt 🙂

Het programma van dag 2:

How to use YouTube in your strategy

Samengevat: Youtube wordt veel bekeken, Youtube staat ook op Facebook, met Youtube kun je doelgroepen bereiken, Youtube is heel groot. Kortom: Youtube is het allermooiste wat er is….. volgens Youtube. Beetje flauw natuurlijk, want er was zeker ook nuttig info:

  • Trueview ads: na 5 sec door de viewer te skippen. Adverteerders betalen alleen als de ad niet wordt geskipped EN ook nog eens helemaal wordt afgekeken. HĂ©t meest effectieve format volgens Google. Beter dan de traditionele pre-rolls dus. Het kost wel tussen 10 en 150 effectieve CPM omgerekend.
  • Keyword targetting werkt niet goed op Youtube.
  • Remarketing op Youtube kan wel worden ingezet voor targetting op uw doelgroepen.
  • Youtube Analytics biedt alle insights.
  • GRP’s realiseren op Youtube is duur. Voor additioneel bereik op een tv campagne is Youtube juist wel weer veel goedkoper. Joris Merks van Google heeft er een heel boekje over geschreven.

Meeting Google’s Internationalization experts (Exporteren door AdWords)

In deze sessie kwam een groot aantal tools, tips en info naar voren waarmee bedrijven export kansen kunnen achterhalen. In steno volgt hieronder de opsomming:

  • Algemene (export-)stats vind je hier: The World Factbook 
  • Feitje: Ă©Ă©n op drie mensen koopt ook in het buitenland als product of service daar beter is.
  • Tip: Vertaal altijd alles: keywords, ads en landingpages, anders gaat het volume of de Quality Score onderuit.
  • Google levert SDIM klanten desgewenst een compleet rapport met export kansen. Bel ons!
  • Google Analytics rapport: Language (browser language) & location rapport: uit welke landen komt traffic nog meer en in welke taal. Hoogst scorende taal gevonden? Vertalen maar en start exporteren!
  • Google Analytics rapport: Sitespeed per land – optimaliseren maar.
  • Google Analytics rapport: Per device, per land kan leuke inzichten geven.
  • Met Google trends kun je seizoensinvloeden per land tegen elkaar afzetten.
  • Google consumer barometer geeft inzicht in online koopgedrag online. Ook research, welke devices, verschillen per land etc. Geen statisieken, maar op basis van een survey.
  • De Google Translate toolkit. Upload bijvoorbeld exports AES files uit de AdWords Editor voor machine vertaling. Daarna alleen nog even reviewen door een vertaler, volgens Google. In de praktijk is het makkelijker gezegd dan gedaan. Een goede vertaler met AdWords kennis is alsnog vereist.

Search tactics and attribution modeling

Definieer eerst de middelen die bijdragen aan conversie. Het aandeel dus waarin AdWords, SEO etc. bijdragen aan een conversie. Bepaal daarna de overlap tussen die middelen. Bepaal vervolgens de mogelijke stappen in het proces en hang daar vervolgens een waarde aan.
Dit gecreëerde model, of een aantal voorgedefinieerde, kun je daarna gebruiken voor extra dataanalyse in Google Analytics. Dit is nieuw, dus geen zorgen als u dit nog niet het gezien. Doel is altijd: waardebepaling van verschillende verkeersbronnen, waaronder AdWords, maar ook affiliate of email. SDIM test inmiddels met verschillende attriburiemodellen via deze beta feature in Analytics.

Nieuw is de “Upper funnel keyword beta”: Google past daarmee AdWords biedingen aan o.b.v. een eigen attributiemodel. Results lijken al veelbelovend. SDIM zal binnenkort deelnemen aan deze beta. Later meer.

Manage your energy, and that of your team

Hmmm, dit is een vooral praatje over hoe Google werknemers happier maakt. Focus op: Multi-tasking en stressmanagement.
Leuke gehoorde opmerking was: Email is vooral uw to-do list gemaakt door anderen.

Tips voor stressmanagement:

  • Focus
  • Doe dingen 1 voor 1
  • Doe dingen voor een vooraf bepaalde tijdspanne
  • Pak pauzes!

Al met al een prima sessie, maar wel wat off-topic voor deze dagen.

Sharing best practices: Human Resource Management at Google

Deze sessie was toch voornamelijk een “hoe cool is de werkgever Google”. Leuk, maar verder geen nieuws voor hier en nu. Zo doen wij het overigens bij SDIM: https://www.sdim.nl/over-sdim/vacatures/

In de komende weken zullen we de puntsgewijs opgesomde informatie verder uitwerken, dus blijf ons volgen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *