Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opZijn uw online marketinginspanningen niet winstgevend? Het berekenen van een kanaaldoelstelling kan best ingewikkeld zijn. In deze blog met bijbehorende video legt SDIM uit hoe u een kanaaldoelstelling voor maximale groei en rendement berekent.
Een kanaaldoelstelling is een doel waarop u uw campagnes binnen een bepaald kanaal, zoals Google Ads of Facebook, stuurt en afrekent. Een aantal veel voorkomende doelen waar campagnes op geoptimaliseerd worden zijn:
Een webshop zal bijvoorbeeld veelal online verkopen, ofwel omzet, als doel hebben. Een dienstverlenende organisatie zal zich voornamelijk focussen op het genereren van leads door middel van het verzamelen van contactgegevens. Het is hierbij de kunst om ervoor te zorgen dat u als organisatie niet te veel geld kwijt bent voor een nieuwe verkoop of lead.
Wanneer u campagnes stuurt op omzet, is een ROAS-doelstelling (Return On Ad Spend) gebruikelijk. Wanneer u leads verzamelt is een CPA-doelstelling (Cost Per Acquisition) de meestgebruikte doelstelling. Hoe u deze twee doelstellingen kunt berekenen, komt later in deze blog aan bod.
Met een kanaaldoelstelling berekent u hoeveel budget u als organisatie mag investeren per nieuwe lead of verkoop, zodat uw behaalde resultaten winstgevend zijn. Daarnaast kan u simpelweg zonder doelstelling niet bepalen of een campagne goed of slecht scoort. Hierdoor bent u volkomen stuurloos in de optimalisatie van de campagnes. Des te belangrijker om hier de nodige aandacht aan te besteden.
Voor het berekenen van een CPA-doelstelling dient u in ieder geval de volgende data inzichtelijk te hebben:
Het herinvesteringspercentage is het procentuele deel van uw omzet/waarde dat u opnieuw wilt besteden voor nieuwe leads. Stel, u heeft een gemiddelde waarde per klant van €100,-. En u wilt maximaal 10% herinvesteren. Dan is uw CPA (€100 * 10%) = €10,-
In de praktijk zal u echter zien dat niet iedere lead klant wordt. U kunt deze berekening dan ook verder finetunen met het succesratio, oftewel hoeveel procent van de totale leads uiteindelijk klant wordt. Stel dat bijvoorbeeld 50% van het totale aantal leads klant wordt. In het bovenstaande voorbeeld zou dat betekenen dat u niet €10,- budget per lead mag uitgeven, maar ((€100 * 50%) * 10%) = €5,-. U mag dus minder uitgeven per lead, maar u weet wel zeker dat de leads die binnenkomen winstgevend zijn.
Voor het berekenen van een ROAS-doelstelling dient u in ieder geval de volgende data inzichtelijk te hebben:
Stel, uw gemiddelde omzet per transactie is €100,- en u wilt maximaal 10% herinvesteren. Een transactie mag dus maximaal €10,- kosten. Dan is uw ROAS-doelstelling (€100 / €10) = 1000%.
U kunt deze berekening nog verder verfijnen door het aantal retouren en uw winstmarges mee te nemen in de kanaaldoelstelling. Wanneer u naast de gemiddelde omzet per conversie en het herinvesteringspercentage ook rekening houdt met uw winstmarge en de retouren, wordt uw berekening nauwkeuriger. Dit zorgt er indirect voor dat u onderaan de streep naar betrouwbaardere data kijkt en dus uw campagnes op een realistischere doelstelling stuurt.
Om ervoor te zorgen dat uw kanaalresultaten winstgevend zijn, is het belangrijk dat u de volgende factoren inzichtelijk hebt:
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op