Alles draait om snelheid

Wat is AMP?

HomeHelpcentrumBegrippenlijstWat is AMP?

AMP is snel en open-source

Accelerated Mobile Pages, oftewel AMP, is een project dat Google gestart is om de ervaring van de mobiele gebruikers te verbeteren. Alhoewel het een initiatief van Google is, is het neergezet als een open-source project, zodat iedereen hier gebruik van kan maken. Het is namelijk algemeen bekend dat een website zo snel mogelijk dient te zijn. Dit is voor de gebruiker prettig, maar het kan ook de ranking in de zoekmachine helpen. Een belangrijke rankingfactor is namelijk de snelheid waarmee een pagina laadt. Zeker met de introductie van mobile-first indexing en het belang van een snelle website op mobiele apparaten en formaten, wordt continu gezocht naar optimalisaties om de website sneller te krijgen. AMP is hier één mogelijkheid in.

AMP biedt een lite versie van de website

Kort gezegd wordt bij een AMP versie een webpagina gestript van alle elementen en code voor elementen die niet nodig zijn voor een gebruiker, zonder de essentie van de pagina te verliezen. Maar het gaat verder dan alleen codewerk. Denk bij AMP ook aan een efficiënte manier van caching en het gebruik maken van Google’s Content Delivery Network (CDN). Er zijn natuurlijk voordelen aan een snelle pagina. Naast dat het voor de gebruiker prettig browsen is, is het dus ook een belangrijke rankingfactor. Er is echter nog een leuk voordeel. Om het gebruik van AMP te stimuleren voegt Google aan pagina’s die voldoen aan de AMP voorwaarden een bliksemschicht in de SERP. Nog een manier om extra op te vallen dus.

 

AMP bliksemschicht in de SERP

Hoe implementeer je AMP?

Bij het juist implementeren van AMP komt echter wel wat bij kijken. AMP is geen toevoeging van je huidige pagina’s. Een AMP pagina bestaat naast je huidige pagina’s. Gelukkig is er veel documentatie te vinden over het onderwerp en de implementatie hier van zoals op AMPProject.org. Websites die gebruik maken van populaire CMS systemen als WordPress hebben bovendien het geluk dat er steeds meer eenvoudige oplossingen gemaakt worden. Zo zijn er al AMP plugins beschikbaar voor WordPress. Bekijk ook zeker de 10 principes van AMP.

Zodra je de website AMP-ready gemaakt hebt, is het verstandig te controleren of dit juist is geimplementeerd. Hiervoor kun je gebruik maken van de validator van AMPProject.org en de AMP Testing tool van Google. Een correct geimplementeerde AMP versie is tevens terug te vinden in Google Search Console.

Let extra op:

  • Een logische URL structuur. Er bestaan twee varianten van de pagina naast elkaar, dus zorg voor een logische URL voor de AMP versie. Voorbeeld:

Normale URL: https://www.sdim.nl/helpcentrum/begrippenlijst/wat-is-amp/

AMP URL: https://www.sdim.nl/helpcentrum/begrippenlijst/wat-is-amp/amp/

  • Een juiste onderlinge verwijzing: Om duplicate content te voorkomen moet de onderlinge relatie aangeduid worden. Dit kan via de rel=”amphtml” attribuut en een canonical in de broncode. Voor het bovenstaande voorbeeld zou dat zijn:

Normale URL: <link rel=”amphtml” href=”https://www.sdim.nl/helpcentrum/begrippenlijst/wat-is-amp/amp/” />

AMP URL: <link rel=”canonical” href=”https://www.sdim.nl/helpcentrum/begrippenlijst/wat-is-amp/” />

Gerelateerde kennisartikelen

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *