Conversie optimalisatie website aanpassingen per type pagina

Een belangrijk onderdeel in het proces van het vergroten van het conversiepercentage van uw website bezoekers is het aanpassen van uw website design. Om de bezoekers van uw website beter door het verkoop proces van uw website te regisseren, geeft S&D Interactive Media u graag een aantal tips voor hoe het design van de belangrijke pagina’s in dit proces er uit zouden moeten zien. Hiermee kunt u op een snelle en gemakkelijke wijze het conversiepercentage van uw website verbeteren.

Homepage design

De meeste bezoekers van uw website komen binnen op de homepage van uw website. Daarom is het erg belangrijk om op deze pagina duidelijk weer te geven wat uw diensten zijn en wat bezoekers op uw website kunnen vinden. S&D Interactive Media raadt u aan om rekening te houden met de volgende punten:

  • Vergeet een ‘welkom’-tekst, maar maak meteen duidelijk welke informatie bezoekers op uw website kunnen vinden en wat de diensten zijn die u levert;
  • Plaats geen intro-filmpje o.i.d. op de homepage. Gebruik voor branding doeleinden bijvoorbeeld een flash-object rechts boven aan de pagina of maak gebruik van een animated header;
  • Maak geen gebruik van muziek op de website, dit is één van de grootste ergernissen van website bezoekers;
  • Benadruk de gewenste actie op de homepage;
  • Plaats de belangrijkste call-to-action ‘above-the-fold’;
  • Zorg er voor dat de belangrijkste call-to-action duidelijk wordt weergegeven en dat deze onmiddellijk de aandacht trekt;
  • Leg minder nadruk op de minder belangrijke andere call-to-actions;
  • Maak gebruik van zo min mogelijk tekst. Schrijven is schrappen! Maak gebruik van duidelijke titels en hoofdlijnen, plaats de belangrijkste informatie boven aan de pagina, maak gebruik van bullets en zorg er voor dat de bezoeker niet wordt geconfronteerd met een information overload. Website bezoekers hebben immers maar een korte attention span;
  • Plaats directe links naar alle informatie waar bezoekers mogelijk naar op zoek zijn;
  • Plaats directe links naar tools op uw website waarvan u denkt dat deze nuttig zijn voor de gebruiker van uw website;
  • Bezoekers van uw website vinden het belangrijk dat de website die ze bezoeken betrouwbaar is. Plaats om die reden referenties / klantervaringen op uw homepage;
  • Vermeld om dezelfde reden lidmaatschappen van bijvoorbeeld branche organisaties en keurmerken op de homepage;
  • Laat uw website bezoeker niet afleiden door eventueel aanwezige animaties en irrelevante foto’s. Het is belangrijk dat deze afbeeldingen en filmpjes niet concurreren met de ‘call-to-action’;
  • Geef de bezoeker van uw website niet te veel keuzes. Het gebeurt te vaak dat website bezoekers de juiste link naar de gewenste doelen niet kunnen vinden, en dat geeft grote ergernissen.

Landingpages

Niet al uw website verkeer komt terecht op de homepage van uw pagina. Zo kunt u bijvoorbeeld het verkeer wat op uw website komt via uw AdWords campagne direct deeplinken naar specifieke, relevante landinsgpagina’s.

  • Breng uw bezoekers, bijvoorbeeld met uw Google AdWords campagne, naar de juiste landingspagina met de meest specifieke en relevante informatie voor het ingetoetste zoekwoord. S&D Interactive Media kan u helpen bij de juiste indeling van uw landingspagina’s van uw bestaande AdWords campagne of bij het opzetten van een nieuwe AdWords campagne;
  • Benadruk duidelijk de gewenste actie op de pagina;
  • Plaats de belangrijkste call-to-action ‘above-the-fold’;
  • Leg minder nadruk op de minder belangrijke andere call-to-actions;
  • Biedt niet te veel andere informatie;
  • Zorg dat de landingspagina van een (AdWords) campagne ook nauw aansluit bij het betreffende zoekwoord en de betreffende advertentie. Maak de belofte uit uw advertentieteksten ook daadwerkelijk waar op uw website en zorg er voor dat website bezoekers niet worden teleurgesteld.

Navigatiestructuur website

Maak het navigeren door uw website zo makkelijk en duidelijk mogelijk. Het is belangrijk dat uw bezoekers de informatie vinden waar naar ze op zoek zijn en op die manier hun doel kunnen bereiken.

  • Plaats keuzemenu’s daar waar het hoort: verticaal linksboven aan de pagina, of horizontaal onder de header;
  • Groepeer producten / diensten samen, zodat er een logische structuur in de keuzemenu’s zit;
  • Product detailpagina’s moeten ALLE mogelijke product details bevatten die bezoekers mogelijkerwijs nodig zouden kunnen hebben. Alles….. Nee echt….. ALLES!
  • Plaats “bestseller” lijsten, geef suggesties voor andere passende producten en biedt de functie ‘mensen die dit kochten, kochten ook …’, om het aantal conversies per bezoeker te vergroten;
  • Integreer een goede zoekfunctie in uw website;
  • Beter goed gejat… Kijk bijvoorbeeld eens op Amazon.com.

Formulieren/bestel/aanvraag proces

Voordat bezoekers op uw website een aankoop kunnen doen / een offerte kunnen aanvragen / etc., zullen zij een aantal stappen moeten doorlopen alvorens het check-out proces kan worden afgerond. Vaak haken er ook tijdens het aankoopproces nog bezoekers af, vanwege veel uiteenlopende redenen. Zorgt u er daarom voor dat het aankoopproces er zo simpel mogelijk uit ziet.

  • Voeg het minimaal aantal formulieren toe in het proces en vraag enkel en alleen informatie die absoluut noodzakelijk is voor een aanvraag / bestelling;
  • Voeg dus bijvoorbeeld geen vragen toe als ‘hoe heeft u over ons gehoord’;
  • Vraag nooit om te persoonlijke informatie zoals: KVK, paspoortnummer, gewicht, etc.;
  • Verplicht bezoekers nooit om een account aan te maken voorafgaand aan het maken van een bestelling;
  • Splits het bestel / aanvraag proces in duidelijke stappen op en geef de status per stap;
  • Plaats details van het bestelproces onder een “more details” link (verzend informatie, betaalmogelijkheden etc.);
  • Bied alle beschikbare betaal mogelijkheden. Bij voorkeur ook achteraf o.b.v. factuur;
  • Bezoekers van uw website vinden het belangrijk dat de website die ze bezoeken betrouwbaar is. Plaats om die reden referenties / klantervaringen op uw homepage;
  • Vermeld om dezelfde reden lidmaatschappen van bijvoorbeeld branche organisaties en keurmerken op de pagina’s tijdens het bestelllingsproces.

Deze pagina wordt regelmatig aangepast en ge-update, dus bookmark deze pagina of abonneer u op de S&D Interactive Media RSS-feed. Mocht u naar aanleiding van bovenstaande informatie nog vragen hebben of extra advies willen, dan kunt u uiteraard ook direct contact op nemen met S&D Interactive Media. Kijkt u ook eens naar de S&D Interactive MediaAnalytics services en Google AdWords diensten.

Vragen over Conversie optimalisatie website aanpassingen per type pagina?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.