Automatiseer optimalisaties met real-time data

Channable Insights: gebruik de data uit uw verkoopkanalen in uw voordeel

Feed management tool Channable komt met een nieuwe functie. Het heet Channable Insights en geeft de mogelijkheid om resultaten uit een verkoopkanaal direct in te zetten voor optimalisaties. Lees verder hoe u uw data gebruikt voor geautomatiseerde optimalisaties!

HomeHelpcentrumE-commerce marketingChannable Insights: gebruik de data uit uw verkoopkanalen in uw voordeel

Channable Insights is een tool binnen het Channable feedmanagement platform. Met Channable Insights kunt u de data uit verschillende verkoopkanalen in uw voordeel gebruiken.

Als u bijvoorbeeld adverteert op Bol.com dan is het met Channable Insights mogelijk om data zoals omzet, commissie, kosten en CPS op te halen in Channable. Dit kan op productniveau, zodat u deze data per product in uw voordeel kunt gebruiken. Door het inzetten van krachtige als-dan regels kunt u producten met een slechte kosten/baten verhouding tijdelijk onderbreken of het bod verlagen. Op deze manier automatiseert u een belangrijke maar tijdrovende taak: op basis van data bepalen op welke producten u adverteert en welke producten niet.

In het Insights Dashboard krijgt u een overzicht van de resultaten van uw campagne.

Channable Insights is op het moment van schrijven beschikbaar voor de volgende kanalen: Google Shopping CSS, Amazon, Bol, Marktplaats, Beslist, Cdiscount, eBay, Fnac, fonQ, Idealo, Kleertjes.com, Nextail, Real, Tobedressed en VidaXL.

Wat zijn de voordelen?

De markt is constant in beweging, zo ook binnen onlinemarktplaatsen als Amazon en Google Shopping CSS. Adverteerders en online marketeers interpreteren de resultaten van hun producten op basis van data. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar de kosten en de baten van een bepaald product om te bepalen of het product nog rendabel is. Producten die niet rendabel zijn moeten handmatig verwijderd worden of er moet afgeboden worden in de veiling. Dit gebeurt normaal gesproken binnen het verkoopplatform zelf of, als er een productfeed gebruikt wordt, via een feedmanagment tool. Channable Insights combineert de resultaten van een verkoopkanaal met de feedmanagement opties binnen Channable om dit proces te automatiseren. Channable Insights heeft de volgende belangrijkste voordelen:

  • De prestaties van al uw verkoopkanalen op één plek binnen Channable inzichtelijk
  • Gebruik als-dan regels in combinatie met real-time data uit uw kanalen om productfeed optimalisaties te doen.
  • Automatiseer biedingen en het onderbreken en live zetten van producten op basis van resultaten zodat u altijd uw doelstelling haalt.

Hoe werkt Channable Insights in de praktijk?

Voor het kanaal Admarkt (adverteren op Marktplaats.nl) ziet u in het volgende voorbeeld hoe u de data die Channable Insights verschaft op een slimme manier kunt benutten. Door middel van drie regels past u automatisch de biedingen aan op basis van de huidige ROAS (Return On Ad Spend).

Als de ROAS tussen de 100% en 1000% is zetten we de de CPC op €0,03

Op deze manier heeft SDIM nog twee regels gebouwd die de biedingen aanpassen als de ROAS hoger is dan 1000% of lager is dan 100%. U kunt er ook rekening mee houden dat de advertenties waar de ROAS op gebaseerd is een minimale hoeveelheid kosten heeft door de kosten die via Channable Insights doorgeschoten worden op te nemen in de regel als voorwaarde. Op deze manier weet u zeker dat er genoeg data is voor een realistische ROAS.

Het instellingen van de biedingen op €0,01 als de ROAS lager is dan 100% wordt alleen uitgevoerd als de kosten hoger zijn dan €5,-.

Hoe verloopt de set-up van Channable Insights?

Als u gebruikmaakt van marketplace kanalen waarbij de aankoop plaatsvindt op uw eigen website, dan is een Google Analytics koppeling met Channable vereist. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Google Shopping CSS en Marktplaats.nl. Wat u nodig heeft is een Channable account en een Google Analytics account met ‘schone data’ en correcte meting.  U dient van uw Google Analytics hoofdweergave een kopie te maken.

In Google Analytics kunt u een kopie maken van uw dataweergave die u vervolgens kunt gebruiken om te koppelen met Channable

 

Als u dat gedaan heeft dient u alle filters te verwijderen en bent u klaar in Google Analytics. De laatste stap is de connectie te maken met Channable. Om dit te doen gaat u naar het ‘setup analytics’ menu in uw Channable project. Door het view ID van de zojuist door u aangemaakte dataweergave in te voeren snapt Channable welke data opgehaald moet worden. Daarna bent u klaar en kunt u aan de slag.

In het ‘setup analytics’ menu in Channable heeft u de view ID van uw Google Analytics weergave nodig

Wilt u aan de slag met uw eigen data?

Bent u enthousiast geworden over Channable Insights en wilt u een beter rendement halen uit uw online verkoopkanalen? SDIM helpt u hier graag mee. Neemt contact op voor een gesprek.

Meer informatie over dit onderwerp?

Blijf praten met een expert?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *