Indeed

Indeed organic: Optimaliseer organische vindbaarheid op Indeed

HomeIndeed organic: Optimaliseer organische vindbaarheid op Indeed

Als grootste vacaturesite van Nederland, is Indeed dé plek om uw openstaande vacatures te vervullen. Naast het zeer grote bereik, is een bijkomend voordeel dat Indeed veel mogelijkheden biedt om vacatures op een gratis/organische manier aan te bieden. In dit artikel licht SDIM toe hoe u vacatures in de organische zoekresultaten van Indeed kunt laten opnemen en hoe u hier het meeste resultaat uit kunt halen?

 

Hoe kan ik worden opgenomen in de organische resultaten van Indeed?

Er zijn een aantal verschillende methodes om te zorgen dat Indeed uw vacatures opneemt in de organische listings. 

 

  1. Opname via Indeed scraping bot 

In veel gevallen zult u opmerken dat jouw vacatures al op Indeed zijn opgenomen, zonder dat u daar zelf enige actie voor hebt ondernomen. U kunt dit achterhalen door op Indeed te zoeken naar uw bedrijfsnaam/vacatures. En wellicht zult u zelfs in Google Analytics al zien dat er verkeer vanuit Indeed op de vacaturepagina’s terechtkomt.

Omdat een vacaturesite draait om het samenbrengen van vraag en aanbod, is er Indeed veel aan gelegen om een groot aanbod vacatures te hebben. Om die reden heeft indeed een scraping bot ontwikkeld, die websites doorloopt op zoek naar vacatures. Wanneer deze bot een vacature herkent op jouw website, zal hij deze automatisch doorzetten naar de organische listings van Indeed. 

Deze methode is veruit het eenvoudigst, u hoeft immers zelf geen actie te ondernemen. De voorwaarde is wel dat jouw website te indexeren moet zijn door de scraping bot. Er kunnen technische redenen zijn waardoor de robot en website niet kan benaderen of vacatures goed kan indexeren. Om kans op succesvolle indexatie te vergroten, kunt u door middel van structured data de scraping bot helpen uw pagina beter te begrijpen.

Er zitten echter ook enkele nadelen aan deze optie. Er is minder controle over hoe jouw vacature wordt geïndexeerd. Denk hierbij aan de manier waarop een vacature wordt vormgegeven op Indeed en welke (aanvullende) informatie wordt meegenomen. Ook zijn deze updates niet real-time, het kan daardoor zijn dat nieuwe vacatures met vertraging worden opgenomen, of dat reeds vervulde vacatures nog op Indeed actief blijven.

 

  1. Handmatig jobs plaatsen
    Een alternatief is het handmatig invoeren van vacatures in de Indeed omgeving. Dit kan heel eenvoudig door een werkgevers account aan te maken en met de hand de vacature informatie in de daarvoor bestemde velden te plakken. Het voordeel van deze methode is dat u grip houdt op welke vacatures er opgenomen worden, hoe de opmaak van de vacature eruit ziet en het geeft meer mogelijkheid om vacaturetitels te optimaliseren op veelgebruikte zoektermen.

    Het grote nadeel is dat dit een arbeidsintensieve methode is. Wanneer er enkele vacatures zijn die sporadisch veranderen, dan is dit een prima methode. Maar wanneer er een groot aanbod vacatures is, dan kost het veel tijd om dit actueel te houden. Een automatische koppeling heeft dan de voorkeur.
  2. XML-feed
    De laatste methode is het aanbieden van vacatures via een XML-feed. Deze methode combineert de voordelen van de bovengenoemde methodes. De XML-feed die jouw vacatures bevat, wordt automatisch geüpdate wanneer de vacature status op de website veranderd. Ook wordt deze informatie op dagelijkse basis geüpdate: nieuwe of vervulde vacatures worden dus vrijwel direct geüpdate binnen Indeed.

    En in tegenstelling tot de scraper, behoud je hier wél controle over welke vacatures doorgezet worden, welke informatie je bij Indeed aanbiedt en kun je de informatie zo structureren dat ook de formattering op Indeed naar jouw wens is. Deze methode heeft dan ook sterk de voorkeur en geeft veel mogelijkheden om jouw organische opname te optimaliseren.

 

Hoe optimaliseer ik mijn organische opname?

Indeed is een zoekmachine voor vacatures. Veel van de technieken die je gebruikt om te optimaliseren voor Google zijn dan ook toepasbaar voor Indeed. 

  • Zoektermenonderzoek: Een vacature komt alleen naar voren, wanneer iemand zoekt op relevante termen. Dat klinkt logisch, maar houd rekening dat voor sommige functies geldt dat er meerdere benamingen mogelijk zijn. Een ‘accountmanager’ of ‘sales executive’ kunnen dezelfde functie beschrijven. Door zoekvolume te achterhalen op beide termen, kun jij ervoor zorgen dat je je functie schrijft op de benaming waar het meeste zoekvolume op zit. In sommige gevallen kan het ook lonen om vacatures dubbel op te nemen, onder beide synoniemen.
  • Titels optimaliseren. De titel van de vacature is het meest belangrijke deel voor de vindbaarheid van jouw vacature. Indeed vraagt de gebruiker om de volgende input: Wat en waar. Simpel, maar krachtig. Een functie ‘salestijger’ noemen kan wellicht grappig zijn en passen bij je communicatiestijl, maar omdat daar minder zoekvolume op zit, zul je veel minder kandidaten bereiken. Pas voor Indeed je titel dus ook aan op de meest gebruikelijke zoektermen. 
  • Vacaturetekst. Naast de titel van de vacature, is het ook belangrijk om in de vacaturetekst de juiste zoektermen terug te laten komen. 
  • Recentheid vacature. Indeed heeft de voorkeur voor recente vacatures, deze zullen een hogere positie innemen dan vacatures die al langer openstaan. Dat is op zich logisch, voor vacatures geldt dat ze op een gegeven moment waarschijnlijk vervuld zullen zijn. Maar voor bepaalde bedrijven en veel wervings/detacheringsbureau’s geldt dat bepaalde vacatures eigenlijk áltijd openstaan. Wanneer de plaatsingsdatum langer dan 30 dagen geleden is, zul je nauwelijks zichtbaarheid meer krijgen met deze vacature in de organische resultaten. Door via de XML-feed je vacatures regelmatig te updaten en deze plaatsingsdatum recent te houden, kun je je zichtbaarheid behouden.
  • Feedoptimalisatie. Via een XML-feed plaats je de vacatures 1 op 1 door naar Indeed. Echter, in de praktijk zul je vacatureteksten willen optimaliseren voor Indeed. Of bepaalde aanvullende informatie (die de website niet bevat) willen toevoegen aan de XML-feed zodat de informatie compleet is. Het is aan te raden om een feedoptimalisatiezool, zoals Channable, te gebruiken om de XML-feed eenvoudig te kunnen optimaliseren. Er is dan geen tussenkomst meer nodig van een webdeveloper, waardoor je snel kunt schakelen. 

 

Samengevat biedt Indeed zeer goede mogelijkheden om op een gratis manier potentiële kandidaten te bereiken met uw vacatures. Wij helpen u graag (en vrijblijvend) bij het optimaliseren van uw organische vindbaarheid op Indeed. Vul daarvoor ons contactformulier in, wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Meer informatie over dit onderwerp?

Besproken kanalen
Besproken diensten

Blijf praten met een expert?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op