Alles wat u moet weten over advertentie extensies

Waarom is het belangrijk om advertentie extensies toe te voegen in Google Ads?

U wilt natuurlijk graag het beste resultaat bereiken met uw advertenties en extensies zijn een goed hulpmiddel hiervoor, maar welke extensies zijn er eigenlijk allemaal en hoe kunnen ze voor u van waarde zijn? 

 

HomeHelpcentrumWaarom is het belangrijk om advertentie extensies toe te voegen in Google Ads?

Wat is een extensie?

Laten we eerst beginnen met de basis; wat is een extensie nou eigenlijk? Een extensie kan worden gezien als een tekstuele uitbreiding op een bestaande advertentie. Extensies bieden daardoor dus de mogelijkheid om meer informatie te delen met de doelgroep. Het is wel afhankelijk van verschillende factoren of Google de extensie ook daadwerkelijk laat zien. Google berekent of een extensie de resultaten van de advertentie daadwerkelijk verbetert en kijkt of de advertentiepositie van de advertentie hoog genoeg is (top 3).

Wat zijn de voordelen van het toevoegen van extensies?

Het toevoegen van extensies biedt verschillende voordelen. Door een extensie toe te voegen aan een adgroup of campagne wordt de mogelijkheid gecreëerd om het publiek meer informatie te geven tijdens de vertoning van een advertentie. Dit zorgt er onder andere voor dat een advertentie meer ruimte inneemt; de advertentie wordt namelijk letterlijk groter en valt daardoor dus ook meer op bij het publiek. Ook kunnen er bijvoorbeeld extra USP’s (Unique Selling Points) worden getoond, of kunnen er extra links naar specifieke delen van de website of (gerelateerde) producten getoond worden. Hierdoor wordt een klant extra getriggerd om op uw advertentie te klikken. De CTR (Click Through Rate) wordt hierdoor dan dus ook verhoogd. Tevens heeft het een positief effect op de kwaliteitsscore als er relevante advertentie extensies worden toegevoegd. Er zijn genoeg voordelen dus! 

Welke extensie types zijn er?

Er bestaan verschillende extensie types:

  • Highlight extensies;
  • Sitelink extensies;
  • Extensies voor website-informatie;
  • Oproep extensies;
  • Locatie extensies;
  • Prijs extensies;
  • App extensies;
  • Promotie extensies.

Hieronder wordt per extensie type beschreven op welke wijze u deze het beste kunt inzetten.

Highlight extensies

Laten we beginnen met een highlight extensie. Een highlight extensie biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om bepaalde aanbiedingen, acties of USP’s van een bedrijf te promoten. Zo kunt u bijvoorbeeld benoemen dat uw bedrijf gratis verzending aanbiedt of dat een bepaald product nu in de aanbieding is voor een scherpe prijs. Het zijn extra stukken tekst die de potentiële klant prikkelen om op de advertentie te klikken. Binnen een highlight extensie kunt u 4 highlight teksten toevoegen. De teksten mogen elk bestaan uit maximaal 25 tekens. Google bepaalt zelf welke extensies vertoond worden, dit zijn er tussen de 2 en 6 per advertentiegroep. Hieronder volgt een voorbeeld van een highlight extensie.

voorbeeld highlight extensie

Voorbeeld highlight extensie

Sitelink extensies

Met behulp van een sitelink extensie kunnen er extra klikbare links aan een advertentie worden toegevoegd. Via deze link kan een potentiële klant direct naar een specifiek deel van een website worden gestuurd. Het zijn dus eigenlijk een soort extra landingspagina’s die aan een advertentie worden toegevoegd. Bij het aanmaken van een sitelink extensie kan er een titel en twee beschrijvingsregels worden toegevoegd. De titel mag bestaan uit 25 tekens en de beschrijvingsregels uit 35 tekens. Sitelink extensies nemen ook veel ruimte in beslag, waardoor de advertentie dus meer opvalt. Google bepaalt ook hier zelf welke sitelink extensies er getoond worden. Dus dit kunnen er tussen de twee en acht zijn. Hieronder volgt een voorbeeld van een sitelink extensie.

Voorbeeld sitelink extensie

Voorbeeld sitelink extensie

Extensies voor website-informatie

Met behulp van extensies voor website informatie kan er meer informatie over bepaalde producten of diensten getoond worden. Hierdoor kunnen potentiële klanten een beter beeld krijgen van bijvoorbeeld het aanbod op de website nog voordat ze op de advertentie geklikt hebben. Zo kun je bij een extensie voor website informatie bijvoorbeeld de verschillende merken of type producten die uw bedrijf verkoopt benoemen. Hieronder volgt een voorbeeld van een website-informatie extensie. 

Voorbeeld extensie voor website-informatie

Voorbeeld extensie voor website-informatie

Oproep extensies

Met behulp van een oproepextensie kunt u telefoonnummers toevoegen aan de advertentie. Wanneer deze zichtbaar zijn kunnen (mobiele) bezoekers op de knop of het telefoonnummer klikken, waardoor er direct telefonisch contact met uw bedrijf kan worden opgenomen. Dit creëert meer betrokkenheid bij de bezoeker. Ook kan het klikken op het telefoonnummer als mogelijk conversie meetpunt worden ingesteld, waardoor inzichtelijk wordt hoeveel mensen gebruik maken van de oproepextensie. Het is wel belangrijk om te zorgen dat u hierbij een tijdsplanning doorgeeft, zodat de extensie bijvoorbeeld alleen zichtbaar is binnen de openingstijden van uw bedrijf. Hieronder volgt een voorbeeld van een oproep extensie. 

Voorbeeld oproep extensie

Voorbeeld oproep extensie

Locatie extensies

Met behulp van een locatie extensie kan niet alleen het adres, maar ook eventuele openingstijden of een telefoonnummer worden toegevoegd aan de advertentie. Wanneer een bezoeker op het getoonde adres klikt, wordt de locatie geopend in google Maps. Potentiële klanten zijn dus gelijk op de hoogte waar uw bedrijf zich bevindt. Het adres kan alleen toegevoegd worden wanneer het bedrijf in kwestie ook over een ‘google mijn bedrijf account’ beschikt. Hieronder volgt een voorbeeld van een locatie extensie. 

Voorbeeld locatie extensie

Voorbeeld locatie extensie

Prijs extensies

Prijs extensies zorgen ervoor dat er onder de advertentie een lijst met producten (maximaal 6) wordt getoond inclusief een prijsvermelding. Een advertentie wordt hier behoorlijk door uitgebreid en neemt dan ook extra veel ruimte in beslag. Een prijsextensie bestaat uit een kop (25 tekens), een beschrijving (25 tekens), de bijbehorende URL en de (vanaf) prijs van het product. Indien een bezoeker hierop klikt, wordt diegene direct doorgelinkt naar de bijpassende landingspagina van het product. Prijs extensies zijn uitermate geschikt om concurrerende prijzen te laten zien en zijn zichtbaar op zowel de mobiele als desktop advertentie variant. Hieronder volgt een voorbeeld van een prijs extensie.

 

Voorbeeld prijs extensie

Voorbeeld prijs extensie

App extensies

Indien uw organisatie over een app beschikt, is een app extensie een handig hulpmiddel om de app te promoten. Door hem te tonen onder de advertentie wordt die namelijk extra onder de aandacht gebracht bij de bezoeker en zal dit leiden tot meer app downloads. Indien de bezoeker op de extensie klikt, wordt hij naar de app store geleid waar de app gedownload kan worden. De app dient dus wel aangemeld te zijn bij de google play of apple app store. Hieronder volgt een voorbeeld van een app extensie.

Voorbeeld app extensie

Voorbeeld app extensie

Promotie extensies

Dankzij de promotie extensie kunnen er speciale aanbiedingen of kortingsacties worden toegevoegd aan de advertentie. Het biedt de mogelijkheid om de aandacht te trekken van de bezoekers door middel van speciale acties. Bij een promotie extensie kan een begin en eind datum worden toegevoegd, aangezien bepaalde acties vaak tijdelijk zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een speciale gelegenheid zoals moederdag actie of black friday. Ook kunnen er bijvoorbeeld speciale tijdvlakken worden ingesteld wanneer de promotie actie zichtbaar, bijvoorbeeld alleen op vrijdagmiddag. Bezoekers die op de extensie klikken worden direct doorgelinkt naar de pagina waarop de speciale aanbieding is weergeven. Hieronder volgt een voorbeeld van een promotie extensie. 

Voorbeeld promotie extensie

Voorbeeld promotie extensie

Verschillende niveaus extensies

Alle voorgaand genoemde extensies kunnen op verschillende niveaus worden toegevoegd, zodat er op een steeds meer getrechterde manier informatie binnen kan komen bij de klant. Denk hierbij aan bepaalde overkoepelende extensies op campagne niveau. Deze zijn dan geldig voor de gehele campagne en bevatten algemene overkoepelende informatie. Indien u een niveau lager gaat, dus extensies gaat toevoegen op advertentieniveau, kunnen de extensies meer gericht worden op de specifieke producten of diensten uit de specifieke advertentiegroep. Extensies binnen een advertentiegroep overschrijven dus de extensies op campagne niveau. Wij raden aan om altijd op advertentiegroep niveau extensies toe te voegen, zodat ze goed mogelijk aansluiten en dus relevanter zijn. 

 

Kort samengevat, het toevoegen van extensies heeft vele voordelen, mogelijkheden en is erg waardevol voor uw campagnes. Ga er dus vooral mee aan de slag! Mocht u nog nog vragen hebben over het toevoegen van extensies of wilt u meer informatie over wat SDIM hierin voor u kan betekenen? Neem dan gerust geheel vrijblijvend contact met ons op!

 

Blijf praten met een expert?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *