Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opVoor het succes van Google Ads campagnes is de advertentietekst cruciaal. Een goede tekst schrijven lukt meestal wel, maar een echt briljante tekst is moeilijk. Om te kunnen concurreren is dit echter wel een must. In alle jaren dat SDIM advertentieteksten schrijft hebben we een enorme hoeveelheid kennis over het schrijven van advertentieteksten opgebouwd. De basis daarvan willen we hier graag delen.
Voordat we de learnings induiken, is het handig als u enige basiskennis heeft over advertenties in Google. We gaan er in dit artikel van uit dat u weet hoe een advertentie eruitziet op de resultatenpagina van Google. Hoe dat achter de schermen in z’n werk gaat, lichten we hier toe.
Veruit de meeste zoekadvertenties die in Google vertoond worden zijn zogeheten Responsive Search Ads. Deze advertenties bestaan uit een aantal onderdelen:
In een Responsive Search Ad kunnen maximaal 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen worden toegevoegd. Google Ads test vervolgens doorlopend verschillende combinaties van deze koppen en beschrijvingen en bepaalt zo de combinaties die het beste resultaat opleveren. Zo sluit de advertentietekst zo goed mogelijk aan bij de zoekopdracht waarbij de advertentie vertoond wordt.
Voor het maken van Google Ads advertenties is het schrijven van een ijzersterke advertentietekst natuurlijk een must. Voordat we op de zaken vooruitlopen zijn er echter nog een paar algemene best practices die we graag met u delen.
Allereerst is het van belang om het aantal beschikbare tekens in de koppen en beschrijvingen zo optimaal mogelijk te gebruiken. In een zoekadvertentie is alles wat u wilt vertellen over uw organisatie, producten en diensten al gelimiteerd tot een paar regels. Zonde om die ruimte nog verder te beperken, vinden wij.
Zorg er bovendien voor dat de advertentie volledig wordt goedgekeurd. Wordt uw advertentie maar beperkt goedgekeurd door Google, of zelfs helemaal afgekeurd, dan betekent dit dat uw advertentie minder of niet wordt vertoond in de zoekresultaten. Dit wil bijvoorbeeld nog wel eens gebeuren bij overmatig gebruik van interpunctie of andere symbolen. Of uw advertentie is goedgekeurd, kunt u zien bij de status. Staat daar ‘geschikt’? Dan is er niets aan de hand. Ziet u echter ‘niet geschikt’ staan? Dan wordt het nog even sleutelen.
Een laatste tip die ons al wat meer richting het schrijven van de advertentietekst beweegt: ervaring leert dat het loont om zelfstandige naamwoorden in koppen met een hoofdletter te schrijven. Zeker doen dus!
Bij het schrijven van een advertentie is het belangrijk om alle beschikbare velden voor koppen en beschrijvingen te gebruiken. Ook het aanbrengen van diversiteit in uw koppen en beschrijvingen is gunstig. Zo heeft Google namelijk meer (verschillend) materiaal om mee te testen en wordt uw advertentie dus beter. Dat zijn dus 15 diverse koppen, met 4 al even diverse beschrijvingen. Hoe geeft u daar het beste invulling aan zodat u alle doelgroepen aanspreekt?
Tip: let wel op dat u uw producten of diensten niet overdreven verfraaid. U krijgt dan misschien wel meer klikken, maar het gewenste resultaat blijft uit.
Dit zijn USP’s en andere krachtige termen waarvan wij door de jaren heen hebben geleerd dat ze goed werken.
Het belang van een goede advertentietekst is inmiddels wel duidelijk. Maar betekent dit dan dat u één keer een knaller van een tekst schrijft, waar u vervolgens nooit meer naar om hoeft te kijken? Ook niet natuurlijk. Echt een optimaal resultaat behalen met uw advertentie betekent dat u de resultaten moet blijven analyseren, om op basis van die resultaten optimalisaties door te voeren in uw advertentie(teksten).
De inhoud van deze pagina wordt periodiek bijgewerkt met nieuwe inzichten en learnings, dus check hier later zeker nog een keer. Kunt u wel wat hulp gebruiken? Uiteraard kunt u onze expertise inzetten voor het laten schrijven van uw Google Ads advertentieteksten, optimalisatie en meer. Neem gerust contact op.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op