SEO – zoekmachine optimalisatie

Site migratie tips

HomeHelpcentrumGoogle Ads campagnesSite migratie tips

Zijn er plannen om uw huidige site een facelift te geven, te verhuizen naar een nieuwe domeinnaam? Misschien overweegt u een ander CMS? In de meeste gevallen gaat het bouwen van een question-mark-4-1084633-mnieuwe site gepaard met een aantal specifieke problemen. Hieronder een aantal tips om u voor veelvoorkomende problemen te behoeden.

Permanente doorverwijzing (301 redirects)

Wanneer u op hetzelfde domein overstapt naar een andere content management systeem, dan verschilt de url-structuur vaak van uw huidige site. In de praktijk komt het geregeld voor, dat de structuur van de nieuwe URL’s er anders komt uit te zien. Hierdoor zijn de oude URL’s niet meer bereikbaar. Het is dus zaak om de bezoekers én de zoekmachine te laten weten wat de nieuwe url uiteindelijk wordt.

Wanneer bezoekers op uw oude url uit de organische of betaalde zoekresultaten niet permanent (301 redirect) door worden verwezen naar de nieuwe url, dan krijgen zij een 404-foutpagina te zien. Op een wat langer termijn zullen de Google zoekbots deze pagina’s ontdekken en besluiten dat deze pagina’s niet meer relevant zijn voor de zoekresultaten.

Gevolg is dat oude pagina’s uit de index verwijderd worden. De Google zoekbots zullen dan opnieuw de nieuwe pagina’s moeten indexeren. Google bepaalt uw positie in de zoekresultaten aan de hand van ruim 200 factoren. U begint in dat geval weer vanaf nul. Dit is uiteraard zonde!

Een goede voorbereiding is het halve werk!
Het is uiterst belangrijk om de bezoekers te leiden naar de juiste nieuwe pagina’s. Hoe snel Google de migratie van de oude naar de nieuwe url’s herkent is nog maar de vraag, want dit is per situatie afhankelijk. Bij grote sites kan dit uiteraard wat langer duren. Door goed voor te bereiden op de verhuizing naar de nieuwe site kunt u veel schade en fluctuatie beperken.

Aandachtpunten bij een website verhuizing

  • Verwijder de oude instructies in het robots.txt bestand, zodat Google de nieuwe instructies voor de nieuwe site kan vinden.
  • Configureer uw robots.txt conform de richtlijnen van Google voor de nieuwe site.
  • Hergebruik uw bestaande Google Analytics account en bijbehorende UA-nummer.
  • Pas de deeplinks aan voor al uw Google Ads advertenties.
  • Niet re-directen naar de homepage.
  • Dubbelcheck of u een goed opgemaakte, aparte Error404 pagina heeft.
  • Monitor rondom de verhuizing de bezoekherkomst van Error404 pagina bezoeken strak.
  • Verplaats alle oude url’s in één keer naar de nieuwe url’s. Dit kunt u doen door de oude url’s in kaart te brengen en de bestemmingen van de nieuwe url al te bepalen.
  • Maak een nieuwe XML sitemap aan conform de richtlijnen van Google en upload deze in de Google WebMaster Tools.
  • Plaats ook de oude XML sitemap op de nieuwe site, zodat Google begrijpt dat er omleidingen zijn van de oude naar de nieuwe url’s.
  • Plaatsing van het oude Google Analytics meetscript op de nieuwe site en alle ingestelde conversiedoelen controleren. Dit zorgt ervoor dat de meting in Google Analytics verder loopt.
  • Controleer de Google Ads conversion tracking en plaats indien nodig het juiste meetscript op de nieuwe (bedankt)pagina.
  • Zorg er ook voor dat de nieuwe url’s in de Google Ads campagnes worden bijgewerkt. Dan weet u zeker dat de advertenties gelinkt zijn met de juiste url’s.
  • Controleer ook wanneer de verhuizing heeft plaatsgevonden of de oude url’s permanent worden doorverwezen naar de nieuwe url’s. Dit kunt u doen met behulp van onze http header checker tool.
  • Adreswijziging indienen bij Google Webmaster Tools (dit is niet nodig wanneer het om een verhuizing van http naar https gaat).
  • Probeer zoveel mogelijk sites die naar uw oude site url linken (externe links) te benaderen met het verzoek de URL handmatig aan te passen.

Het migreren van een website is geen eenvoudig traject. SDIM heeft een whitepaper gepubliceerd om een website in goede banen te leiden. SDIM is de absolute specialist in het begeleiden van SEO-migraties.

 

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op