De diverse Google Ads analyses

Zo veel data. Welke Google Ads analyses zijn nu precies handig?

De hoeveelheid beschikbare data is tegenwoordig oneindig. Het maken van reguliere en actiematige analyses kunnen u veel inzicht geven. Er zijn vele analyses die u binnen Google Ads kunt maken. De tools vanuit Google Analytics kunnen daarnaast extra ondersteuning bieden. Welke analyses u precies kunt maken, ligt ik toe in dit kennisartikel.

HomeZo veel data. Welke Google Ads analyses zijn nu precies handig?

De verschillende Google Ads Analyses

Met de gegevens die binnen uw Google Ads account worden verzameld, kunt u verschillende, actiegerichte, analyses maken. Voordat u kunt beginnen met het maken van de juiste analyses binnen Google Ads, is het belangrijk om de juiste kolommen toe te voegen. U kunt zelf bepalen welke kolommen u wilt gebruiken. Daarnaast is het mogelijk om de kolommen te herschikken, zodat u altijd de belangrijkste gegevens in één oogopslag kunt bekijken. Beschikt u over meerdere Google Ads accounts en wilt u dezelfde set kolommen gebruiken? Via dit stappenplan kunt u lezen hoe u een set kolommen kunt synchroniseren binnen verschillende Google Ads accounts.

Binnen Google Ads zijn er verschillende analyses die u kunt uitvoeren. De belangrijkste analyses zullen wij hieronder verder toelichten.

1. A/B test met advertentieteksten

Met een A/B test kan geanalyseerd worden welke advertenties, ten opzichte van elkaar, beter scoren onder uw websitebezoekers en klanten. Voeg hierbij verschillende combinaties van koppen en/of beschrijvingen toe aan uw advertenties. Zo kan bijvoorbeeld getest worden of het noemen van een prijs in uw advertentietekst een toegevoegde waarde biedt en dus beter scoort.

2. Optimalisaties binnen advertentiegroepen

Een goede campagne kent meerdere advertentiegroepen. Welke advertentiegroepen scoren goed en welke minder? Mocht een advertentiegroep een lage CTR/Click Through Rate (de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal klikken) en/of relatief lage kosten hebben, probeer dan de reden te achterhalen van deze ontwikkeling. In dit artikel kunt u meer lezen over het opzetten van een goede advertentiegroep.

3. Analyse op basis van zoektermen

Met de (verzamelde) zoektermen binnen uw Google Ads campagnes krijgt u inzicht in hoe uw advertenties hebben gepresteerd binnen het zoeknetwerk van Google. De zoektermen geven een beeld bij de daadwerkelijke zoekopdrachten die mensen hebben uitgevoerd. Interessante zoektermen kunt u toevoegen als zoekwoorden binnen uw advertentiegroepen. Mogelijk zijn er ook zoektermen die irrelevant zijn voor uw campagne. Deze kunt u vervolgens toevoegen als uitsluitingswoord.

4. Kwaliteitsscore analyse

De kwaliteitsscore geeft, door middel van een cijfer tussen de 1 en 10, de kwaliteit van uw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina weer. De kwaliteitsscore bestaat uit drie componenten: de klikfrequentie, de advertentierelevantie en de ervaring op de bestemmingspagina. Zorg voor een zo hoog mogelijke score, daarmee profiteert u maximaal. Een zo hoog mogelijk score leidt tot lagere kosten en kan zorgen voor een hogere advertentiepositie.

5. Analyse van doelgroepen

Met het analyseren/observeren van doelgroepen binnen Google Ads krijgt u inzicht in wie uw klanten zijn, welke interesses zij hebben, waar zij precies naar op zoek zijn en op welke manier zij een interactie met uw bedrijf hebben gehad. Zijn er bijvoorbeeld in-market segmenten die boven gemiddeld scoren? Door middel van het verzamelen van deze gegevens kunt u specifieke doelgroepen toevoegen aan uw advertentiegroep en deze specifiek gaan targeten. Meer informatie over het targeten van doelgroepen kunt u hier vinden.

6. Apparaat analyse

Indien uw advertenties betere resultaten behalen op een specifiek apparaat, dan kan het een optie zijn om dit apparaat specifiek te targeten.

7. Het analyseren van targeting op locatie

Zijn er bepaalde geografische locaties waar uw klanten zich bevinden? Heeft u meerdere locaties/vestigingen die u graag specifiek wilt targeten? Dan kan de targeting op locatie via Google Ads een interessante optie voor u zijn. Met targeting op locatie kunt u de weergave van advertenties beperken/uitsluiten in gebieden waar uw klanten zich niet bevinden.

8. Focus op de advertentieplanning

Met de advertentieplanning is het mogelijk om uw advertenties op bepaalde dagen/tijden weer te geven. De tool geeft inzicht in de resultaten per (opgegeven) dag/tijd. Behalen uw advertenties op een specifieke dag, over een langere periode, een beter resultaat? Dan is het mogelijk om op basis van dit resultaat een hoger bod in te stellen of uw strategie hierop aan te passen.

9. Kanaal analyse

Bij een kanaal analyse ligt de focus op hoe goed Google Ads scoort ten opzichte van andere kanalen. Hoe weerhoudt Google Ads zich tot de organische zoekresultaten binnen Google? Is het interessant om naast Google Ads tevens andere kanalen in te gaan zetten? Voor een kanaal analyse kunt u het beste gebruikmaken van Google Analytics.

10. Analyse van conversiepaden

Een analyse op basis van de conversiepaden heeft een overlap met de eerder besproken kanaal analyse. Deze analyse geeft u inzicht in welke conversiepaden het beste scoren en tot de meeste conversies hebben geleid. Het geeft inzicht in hoeveel conversies er via welk kanaal hebben plaatsgevonden en welke waarde er aan een conversie is toegewezen.

11. Vertraging tot conversiemeting

Via Google Ads is het mogelijk om het aantal dagen te bekijken tussen de eerste advertentievertoning en de daadwerkelijk conversie. Dit wordt ook wel ‘vertraging’ genoemd. Indien u deze periode kent, kunt u uw marketingstrategie hierop aanpassen.

12. Bounce-percentage

Wanneer een bezoeker slechts één pagina op uw website bezoekt en geen andere acties onderneemt, noemen we dit een ‘bounce’. Via Google Ads is het mogelijk om het bounce-percentage te bekijken. Echter, hiervoor dient eerst een koppeling te worden gemaakt met Google Analytics. Hoe u dit het beste kunt doen, leest u in dit artikel. Vooral bij startende campagnes kan het bounce-percentage waardevolle data opleveren. Is uw bounce-percentage erg hoog? Dan zult u hoogstwaarschijnlijk moeten doorverwijzen naar een andere landingspagina en/of uw landingspagina moeten aanpassen.

Wat is het doel van deze analyses?

Het maken van analyses binnen Google Ads geeft u inzicht in de voortgang van uw campagnes. Daarnaast kunt u met de gegevens evalueren welke optimalisatieslagen u kunt doorvoeren voor een beter resultaat. Maar hoe zit het nu precies met de analyses zelf? De data die met deze analyses wordt verzameld moet vooral antwoord geven op de vragen:

  • Zijn er aantrekkelijke kansen in de markt? Dit, zodat u hier tijdig op in kunt spelen.
  • Gebruik ik het juiste kanaal? Is dit kanaal het meest effectief en/of moet u naast Google Ads ook andere kanalen inzetten?
  • Hoe scoren mijn Google Ads campagnes? Wat is de verhoudingen tussen Paid Search en Organic Search?

Heeft u vragen over het uitvoeren van Google Ads analyses?

Heeft u een specifieke wens met betrekking tot de uitvoering van een analyse binnen uw Google Ads account? Wij helpen u graag verder.

Meer informatie over dit onderwerp?

Blijf praten met een expert?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op