10 basisvragen bij de maandelijkse Google Analytics check (deel 2)

Data is de eerste stap naar een verbeterd website/bedrijfsresultaat. Maar om meer inzicht te krijgen in uw data is het van belang om te snappen waar en hoe u dit kunt vinden. Google Analytics is één van de belangrijkste programma’s om data mee te verzamelen. Wij geven u de mogelijkheid om deze data beter te begrijpen en hebben daarom 10 basisvragen opgesteld. Door deze vragen te beantwoorden krijgt u een beter beeld van wat er allemaal gebeurd op uw website. In dit helpcentrum artikel ziet u vraag 6 tot en met 10. Nog niet de eerste 5 gezien? Kijk dan eerst hier.

6. Waar haakt uw bezoeker af in het aankoopproces? (Enhanced E-commerce)

Als Enhanced E-commerce is ingesteld kunt u onder Conversies > E-commerce >  Winkelgedrag onder meer de bezoeker volgen door de verschillende stappen in de winkel. Met dit rapport kunt u de winkelervaring beter beoordelen, op basis van de afhaakmomenten. Hoeveel sessies zijn er, hoeveel van deze sessies bevat een productweergave, hoeveel een toevoeging aan de winkelwagen, hoeveel sessies komen tot aan de checkout en hoeveel doen ook daadwerkelijk een transactie? Op basis van deze hoeveelheden kunt u vervolgens zien per stap waar de grootste afhaakmomenten zitten. Is er ergens een grote daling? Dan zou het kunnen zijn dat de bezoeker hier een probleem tegenkomt, of een demotivatie om verder te gaan. Denk hierbij vooral aan de gebruiksvriendelijkheid van de pagina, aan of de bezoeker op deze pagina kan vinden wat hij/zij wilt vinden en of het aantrekkelijk is om verder het proces in te gaan.

U kunt dieper op de data in gaan door onder de staafdiagram de data te bekijken op basis van een standaard dimensie. Kijk bijvoorbeeld of er per dimensie opvallende dalingen terug te zien zijn. Vind er een bepaalde gebeurtenis ,bijvoorbeeld sessies met betalen, wel vaak plaats voor desktop gebruikers maar niet bij mobiele gebruikers? Dan zou het kunnen zijn dat de pagina anders werkt op mobiel en minder gebruiksvriendelijk is. Dit kunt kunt op veel meer vlakken toepassen zoals:

  • Komen er veel bezoekers binnen via een bepaalde bron, maar komen deze in vergelijking met andere bronnen niet verder naar “sessie met productweergave”? Mogelijk staat uw targeting dan niet goed ingesteld.
  • Komen er veel bezoekers vanuit een bepaald land, maar blijven ze ergens haken? Beoordeel dan of de website gebruiksvriendelijk is voor mensen uit dit land (bijvoorbeeld of u wel levering aanbiedt voor mensen uit dit land of dat de taal waarin de site geschreven is wel toegankelijk is voor deze mensen.

Daarnaast kunt u ook filteren op browser, campagne, plaats, apparaatcategorie, zoekwoord, regio en uw eigen aangemaakte aangepaste dimensies. Genoeg opties dus om goed de aankoopfunnel te beoordelen.

Om dit in te kunnen zien is wel een additionele Enhanced E-commerce meting nodig, wat een aanvulling op de E-commerce meting is.

7. Welke producten presteren goed op uw website? En welke niet? (e-commerce)

Wanneer e-commerce correct is ingesteld krijgt u informatie te zien over onder andere transactie-id’s, omzet, productnaam, productcategorie en hoeveel producten er zijn verkocht.

Met deze data kunt u veel meer vat krijgen op het einddoel voor uw webshop: uw verkoop. Naast de verkochte producten en aantallen (wat u waarschijnlijk ook in uw backend ziet) kunt u ook meer grip krijgen op het resultaat van uw eigen communicatiekanalen.

Raport Productprestaties: Conversies > e-commerce > productprestaties

Enkele voorbeelden:

  • Wordt het product wat u afgelopen week in de nieuwsbrief heeft geplaatst nu ook daadwerkelijk verkocht? En welke producten worden het best verkocht vanuit de nieuwsbrief? Kijk hiervoor met als secundaire dimensie campagne en filter op de door u vernoemde nieuwsbrief.
  • Welke producten worden het meest en het minst verkocht? En zijn er uitschieters te zien bij het gebruik van extra dimensies? (verkoopt een product in een bepaald land veel beter dan een ander land, verkoopt een product beter via een bepaalde bron, etc.)

Daarnaast ziet u per product ook een hele rits aan informatie, zoals de opbrengst van een product, het aantal keer dat het product besteld is, het aantal unieke aankopen en hoe vaak een product gemiddeld per transactie wordt gekocht. Met enhanced E-commerce voegt u hier nog extra de datailweergaven en winkelwagen toevoeging aan toe. Hiermee kunt u de verhouding zien tussen hoe vaak een product wordt toegevoegd aan de winkelwagen en hoe vaak het product wordt bekeken of hoe vaak een product wordt bekeken en gekocht. Hiermee kunt u de effectiviteit van de detailweergave van het product bepalen.

8. Via welke zoekopdrachten vinden gebruikers uw website op Google?

Google Search console wordt gebruikt om de aanwezigheid van uw site in de zoekresultaten van Google bij te houden en te onderhouden. Onderdeel hiervan is het inzichtelijk krijgen van de zoekopdrachten die een bezoeker in google intikt om vervolgens op uw website te komen.

Wanneer Google Search Console is gekoppeld met Google Analytics ziet u de data hieruit terugkomen onder Acquisitie > Search Console. Door dit te koppelen lost u ook deels het (not provided) probleem op bij organische acquisitie, waardoor u nu meer inzicht heeft in de zoekresultaten die worden gebruikt om uw pagina’s te vinden.

Ook hier weer kunt u gebruik maken van secundaire dimensies om bepaalde vraagstukken mee op te lossen, bijvoorbeeld welke zoekwoorden worden er in een bepaald land gebruikt om uw website te vinden. Daarnaast is het door de koppeling te maken met Search console makkelijk om bestemmingspagina’s afzonderlijk te beoordelen op de variabelen die Google Search Console verzameld (klikken, Vertoningen, CTR en positie). Hiermee kunt u onderzoeken waarom een bestemmingspagina beter /slechter presteert dan een andere en zo werken aan uw SEO.

Let bij het koppelen op dat u de volledige url van uw website gebruikt, inclusief https en www. als uw website dit toont. U kunt maar één Search Console account tegelijk koppelen aan Analytics en Search Console data kunt u niet koppelen aan een Google Analytics sessie.

9. Via welke conversiepaden komen bezoekers uiteindelijk tot een conversie?

Google Analytics wijst standaard de conversies toe aan de laatste niet directe verkeersbron. Maar wat nu als u een kanaal ook veel inzet om uw doelgroep bewust te maken van uw website/dienst/product? Als bezoekers op uw website komen via deze uiting, de website onthouden, later terugkomen en dan pas converteren wordt de conversie niet toegewezen aan de voorgaande kanalen. Zo weet u ook niet wat het effect is van het gebruik van deze kanalen.

Onder Conversies > multi-channel trechters ziet u twee rapporten ondersteunende conversies en beste conversiepaden.

Bij ondersteunende conversies ziet u de lijst met kanalen die u gebruikt (om hier dieper op in te gaan kunt u boven de tabel ook de primaire dimensie veranderen naar oa. bron, medium, standaard kanaalgroepering). Naast de kanalen ziet u de kolom ondersteunende conversies, waarin een het aantal interacties met dit kanaal in de aanloop naar de conversie wordt weergegeven, exclusief de laatste conversie interactie. Zo ziet u welke kanalen het meeste ondersteunend zijn in het realiseren van conversies en kunt u beter het effect bepalen van uw werkzaamheden aan het kanaal.

Uitgebreider kunt u de verschillende touchpoints van de kanalen zien in het rapport beste conversiepaden. Hier ziet u wat de voornaamste manier is waarop een bezoeker verschillende keren de website bezoekt en vervolgens converteert. U ziet zo via welke kanalen bezoekers uw website hebben bezocht en het laatste kanaal is dan het kanaal waar ze via converteerde. Hiermee kan worden onderzocht welke kanalen goed werken om de bezoeker bekend te maken met uw website en kunt u ook weer de effectiviteit bepalen van het kanaal. Staat organisch zoeken vaak aan het begin van het pad, kijk dan eens op welke pagina bezoekers vaak binnenkomen. Mogelijk werkt deze pagina juist heel goed om bekend te raken met het product, maar niet goed genoeg om gelijk al een conversie te realiseren.

10. Gaat het beter met uw website? (KPI’s)

Met bovenstaande punten kunt u goed een beeld krijgen van wat er allemaal gebeurd op uw website en hoe uw website presteert. De vraag die u hier mee wilt oplossen is gaat het beter? En zo nee, hoe zorgen we dat er wel vooruitgang komt? Dit begint met het bewust worden van wat u allemaal met data kunt. kritieke prestatie-indicatoren/ Key Performance Indicators (KPI’s) zijn belangrijk om de prestaties van de website te bepalen. Welke variabelen zijn nu belangrijk om te bepalen of het beter gaat met uw website en uw bedrijfsdoelen?  

Voor een e-commerce bedrijf zijn verkopen belangrijk, maar is dan een stijging in verkopen ook daadwerkelijk het doel wat op de lange termijn iets oplevert? Gaat de gemiddelde bestelwaarde omhoog of omlaag? Wordt het conversieratio positief of negatief beïnvloed door uw uitingen? Kijk ook eens of er ook een stijging is in het aantal nieuwe klanten als in het aantal herhaalaankopen. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van segmenten of door het importeren van uw CRM data (dit laatste is accurater, maar moeilijker te integreren). Het segment wat aangemaakt kan worden is transactions per user > 1 alleen wegens cross device en het verwijderen van cookies is dit minder accuraat.

Voor leadgeneratie zijn er weer andere KPI’s te bedenken. Hier is het belangrijk om te zorgen dat er meer leads worden gegenereerd en daarom wordt er gekeken naar bijvoorbeeld leadformulier. Vaak komt u er alleen pas achter of dit ook kwalitatieve leads zijn als u de leads heeft geanalyseerd. Misschien worden de formulieren wel ingevuld, maar gaat de kwaliteit van deze leads niet omhoog.

Voor informatieve websites, bijvoorbeeld een blog, zijn paginaweergaves belangrijk. Maar levert dit ook wat op aan het bedrijfsresultaat? En aan de overtuiging van uw lezer zodat deze terugkomt of een vervolgactie onderneemt? Kijk bijvoorbeeld hoeveel procent van uw artikelen gemiddeld wordt gelezen door uw bezoeker. Dit kunt u inzien door gebruik te maken van een scrolldiepte meting. Of kijk of de gemiddelde leestijd (tijd op de pagina) omhoog gaat.

Dit zijn een aantal voorbeelden, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Een KPI alleen bijhouden is niet genoeg. Het begrijpen hoe deze KPI’s moeten worden geïnterpreteerd, hoe ze beïnvloed worden en hoe uw acties een positief invloed hebben op deze variabelen is belangrijk om ook daadwerkelijk te zorgen dat het beter gaat met uw website.

Met deze 10 tips kunt u al heel wat inzichten krijgen uit uw site. De bedoeling hiervan is om bewust te zijn van de mogelijkheden van Google Analytics. Google Analytics is een programma met vele functies en iedereen kan het gebruiken voor zijn/haar website. Maar het begrijpen waarvoor Google Analytics te gebruiken is en op welke manier is vaak de grootste uitdaging. De data die u verzamelt over uw website is waardevol. De waarde komt alleen pas naar voren als u de data goed weet te benutten.

Heeft u behoefte aan een training om meer te leren over Google Analytics? Of wilt u een sessie om de huidige data te bekijken en te zien hoe de huidige staat is van uw websitedata? Neem dan contact op met SDIM

*Afbeeldingen zijn afkomstig uit het Demo account van de Google Merchandise Store.

Vragen over 10 basisvragen bij de maandelijkse Google Analytics check (deel 2)?

Pieter Borst

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.