Opslag en analyse van grote hoeveelheden data

Google BigQuery

De toolbox van de online marketeer is tegenwoordig erg uitgebreid te noemen. Data raakt al gauw versplinterd als je kijkt naar de vele systemen die ingezet worden om een bedrijf draaiende te houden. Denk aan je CRM systeem, je webanalytics tool(s) en de vele advertising kanalen die online ingezet worden. Door de versplintering van data is het soms lastig om te bepalen waar je welke informatie vandaan moet halen en wat de waarheid is. Het maken van analyses kan daarbij een onnodig lang en ingewikkeld proces zijn. Google BigQuery biedt daarin uitkomst. In dit artikel staat beschreven wat Google BigQuery is en wat daar de voordelen van zijn.

HomeHelpcentrumWebanalytics & reportingGoogle BigQuery

Wat is Google BigQuery?

Google BigQuery is een datawarehouse platform en onderdeel van de Google Cloud omgeving. Google BigQuery stelt je in staat om grote hoeveelheden data uit verschillende systemen op te slaan en samen te brengen in één centrale omgeving. Door middel van SQL-queries kan data ook in een rap tempo verwerkt en geanalyseerd worden.

Waarom Google BigQuery?

Het gebruik van Google BigQuery kent vele voordelen. Zo stelt het je in staat om data vanuit verschillende databronnen in eigen beheer op te slaan. Denk bijvoorbeeld aan data vanuit je advertising kanalen of webanalytics pakket die je zelf wilt opslaan zonder dat je hiervoor afhankelijk bent van derde partijen waar je data staat opgeslagen.

Niet alleen heb je de data in Google BigQuery in eigen beheer, ook creëer je hiermee één centrale plek van opslag voor al je data vanuit allerlei verschillende databronnen. Sla bijvoorbeeld data op vanuit je online marketing kanalen (zoals Facebook, Google of LinkedIn), data uit je webanalytics pakket (zoals Google Analytics of Piwik Pro), data vanuit je CRM systeem en zelfs offline data die je kunt inladen in Google BigQuery. Door data in te laden op één centrale plek, hoef je niet meer in verschillende systemen in te loggen om data naar voren te halen die je nodig hebt.

Google BigQuery is ideaal voor het verwerken en analyseren van grote hoeveelheden data. Het ophalen van data via de API vanuit Google Analytics of Facebook Ads kan soms lang duren. Door data in BigQuery op te slaan kan je daarbinnen de rekenkracht van Google gebruiken en een hoop tijd besparen.

Het gebruik van Google BigQuery is schaalbaar. Dat betekent dat je niet tegen beperkingen aan gaat lopen zodra je extra data gaat opslaan. De kosten van Google BigQuery zijn afhankelijk van de hoeveelheid data die wordt opgeslagen en de hoeveelheid data dat doorlopen is bij het uitvoeren van queries. Zodra je meer data gaat opslaan en meer data gaat analyseren, gaan de kosten automatisch omhoog. Je hoeft daarvoor niet nieuwe servers of pakketten aan te schaffen. Uiteraard kan je alerts en budgetten instellen om te voorkomen dat je tegen verrassingen aan gaat lopen.

Google Analytics 4 koppelen aan Google BigQuery

Een eerste stap om aan de slag te gaan met Google BigQuery is door Google Analytics 4 te koppelen aan Google BigQuery. Dit kan vrij eenvoudig vanuit de Google Analytics interface. Je moet hiervoor wel eerst een project hebben aangemaakt in Google BigQuery. Het koppelen van Google Analytics aan Google BigQuery kent een aantal voordelen. Zo bepaal je zelf hoe lang de data behouden blijft, zal je niet tegen API quotum limieten aanlopen als je GA4 data ophaalt middels de API en kan je grote hoeveelheden data snel ophalen en verwerken vanuit Google BigQuery.

Niet alleen biedt Google BigQuery een uitkomst voor Google Analytics 4, maar ook voor de voorganger Universal Analytics. Data vanuit Universal Analytics data blijft beschikbaar tot 1 juli 2024, maar daarna verlies je alle historisch opgebouwde data. Om na die periode nog de beschikking te behouden over die data biedt Google BigQuery uitkomst. Historische Universal Analytics data kan opgeslagen worden in Google BigQuery zodat je nooit bang hoeft te zijn deze data te verliezen.

Meer weten over Google BigQuery?

Zoals in dit artikel staat beschreven opent Google BigQuery vele deuren. Wacht dan ook niet langer en ga er vandaag nog mee aan de slag! Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Bigquery of heb je hulp nodig bij het opslaan van de data in Google BigQuery? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.