(Marketing) Data Warehouse

In het tegenwoordige marketing landschap wordt data veelal versplinterd opgeslagen. Zo is data van jouw organisatie en (potentiële) klanten opgeslagen bij Google, Facebook, Microsoft, in het CMS en CRM systeem en heb je ook nog offline bronnen beschikbaar met belangrijke data. De hoeveelheid data opgeslagen op verschillende locaties brengt de noodzaak met zich mee om data op te slaan op één plek.

HomeHelpcentrumWebanalytics & reporting(Marketing) Data Warehouse

Vanuit een Data Warehouse breng je al jouw data vanuit verschillende databronnen samen op één centrale plek. Het samenbrengen van alle gegevens maakt het mogelijk om data eenvoudig te analyseren en rapporteren.

Eén centrale plek voor al je data (online en offline)

Een Data Warehouse stelt je in staat om data uit diverse platformen en systemen onder te brengen in één centrale plek. Zo voorkom je dat data gefragmenteerd opgeslagen wordt op verschillende plaatsen en bij verschillende partijen.

Naast data uit online platformen zoals Google, Facebook of Microsoft, maakt een data warehouse het ook mogelijk om data op te slaan uit je CRM, CMS of offline databronnen.

Schaalbaarheid

Het gebruik van een Excel of Spreadsheet document om al je data in te verzamelen en aan elkaar te knopen is tot op een zeker hoogte werkbaar. Bij grotere hoeveelheden data loop je echter tegen beperkingen aan en bieden deze oplossingen geen uitweg meer. Een Data Warehouse kent nagenoeg geen beperkingen en is schaalbaar naar benodigd gebruik.

Data blijft in eigen beheer

De gegevens die je opslaat in een Data Warehouse blijven in eigen beheer. Groot voordeel hierbij is dat je dus niet meer afhankelijk bent van de bewaartermijnen van andere partijen. Je bepaalt zelf de bewaartermijnen van jouw data en kunt dit voor alle databronnen recht trekken.

Bestaande Cloud oplossingen

Een Data Warehouse hoef je wat hardware betreft niet zelf op te zetten. Er zijn diverse cloud oplossingen beschikbaar die je kunnen helpen om aan de slag te gaan. De meeste populaire cloud oplossingen voor een Data Warehouse zijn:

Data analyse

Het analyseren van data wordt vanuit een Data Warehouse een stuk makkelijker en sneller gemaakt. Je hebt al jouw data reeds opgeslagen op één locatie zodat alle gegevens direct voorhanden zijn zonder deze van alle bronnen afzonderlijk vandaan te halen.

Daarnaast beschikt een datawarehouse doorgaans over een flinke hoeveelheid rekencapaciteit om snel complexe queries uit te kunnen voeren om jou van de gewenste gegevens te voorzien die je op dat moment nodig hebt.

Koppelen aan data visualisatie tools

Een Data Warehouse is vaak eenvoudig te koppelen met de bekendere data visualisatie tools zoals Google Data Studio, Power Bi of Tableau. Zo vertaal je eenvoudig de gegevens vanuit een Data Warehouse naar een visueel en bruikbaar rapport op maat.

Hulp nodig?

Wil je weten wat een (marketing) data warehouse voor jou kan betekenen of heb je hulp nodig bij het opzetten van een marketing data warehouse? Neem vrijblijvend contact op met SDIM om je op weg te helpen!

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.