Google Analytics tracking code aanpassen

Hoewel Google Analytics een uitstekend gratis tracking systeem is, zijn er een aantal veel voorkomende situaties waarin de meting niet, of niet correct verloopt qua:

  • conversie tracking;
  • funnel / trechter metingen;
  • referrals;
  • etc.

Hieronder vindt u een lijst met situaties die S&D Interactive Media in de praktijk veel tegen komt en die een aanpassing van de Google Analytics tracking code (GATC) vereisen:

  • Dynamisch opgebouwde pagina’s. Een formulier bevat meerdere stappen die dynamisch onder 1 URL worden afgehandeld;
  • Subdomein meting;
  • Meting van pop-ups;
  • “meer informatie” of “offerte-aanvraag” formulieren zonder eigen pagina/URL;
  • Framesets / iFrame tracking;
  • Multiple subdomain tracking;
  • Multiple domain tracking;
  • Betalingstracking, bv. Ideal;
  • Derden reserveringssytemen;
  • WordPress plugins voor automatische implementatie Google Analytics op de pagina’s.

Goed nieuws: de tracking via Google Analytics is in de meeste gevallen goed te doen, echter vereist enige kennis, omdat de standaard Google Analytics tracking code dient te worden aangepast.

Meer algemene informatie over on-click en event tracking in Google Analytics leest u op de pagina “meten van webformulieren in Google Analytics”

De standaard tracker ziet er als volgt uit bij gebruik van de nieuwe ga.js-versie:

standaard GATC

De nieuwe tracker is goed aan te passen met een flink aantal opties met elk een eigen functionaliteit. Een voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om bezoekers die hebben gezocht op de bedrijfsnaam en via die zoekresultaten binnenkomen aan het directe verkeer toe te wijzen.

In de eerder genoemde gevallen hebben we echter een andere optie nodig. Door de _trackPageview variabele in de tracker op te nemen geeft de tracker niet de daadwerkelijke pagina door maar een virtuele pagina met een naam die zelf kan worden bepaald.

Een voorbeeld hiervan ziet er als volgt uit:

aangepaste GATC

Door deze versie van de tracker te plaatsen op de pagina komt niet de eigenlijke url in Analytics tevoorschijn maar “/contactopname1”. Plaats deze code dus niet op alle pagina’s van de site maar alleen op die specifieke pagina.

Maar wat nu bij pagina’s die een compleet conversiepad (bijvoorbeeld het invullen van een formulier met daarin een bedanktpagina) bevatten? Op dat moment ziet de code er wat anders uit: de standaard GATC moet ergens bovenin de desbetreffende pagina komen te staan voordat er per (sub)-pagina het volgende in de pagina komt te staan:

  • pageTracker._trackPageview(“/trechter_doel1/stap1.html”);
  • pageTracker._trackPageview(“/trechter_doel1/stap2.html”);
  • pageTracker._trackPageview(“/trechter_doel1/stap3.html”).

Dit kan op verschillende manieren in de code worden neergezet:

  • in de -tag die naar het onderdeel doorklikt:
    onclick
  • in een on-load op het onderdeel:
    onload

Mocht er al een script-opdracht staan (bijvoorbeeld voor de afhandeling van het formulier), dan kan de javascript-opdracht daar gewoon voor neergezet worden (vergeet alleen de punt-komma niet).

Hulp nodig?

S&D Interactive Media helpt u graag bij al uw vragen met betrekking tot Google Analytics tracking.

S&D Interactive Media is, naast Google Analytics tracking consultant, specialist op het gebied van het vindbaar maken van sites bij zoekmachines via:

Vragen over Google Analytics tracking code aanpassen?

Steven Eck, van

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.