Demand Side Platform (DSP) – uitleg

Een Demand Side Platform is een systeem (software, meestal in de cloud) waarmee online advertising campagnes worden beheerd en ingekocht(programmatic buying) Inkoop van de advertentieruimte wordt gedaan via/op veilingen(exchanges). Een DSP zorgt voor de mogelijkheid om online advertising campagnes centraal te managen, optimaliseren en in te kopen. Aan de andere kant bieden publishers hun digital advertentising aanbod aan via een SSP (Sell Side Platform) Voor adverteerders is de DSP vooral belangrijk.

Belangrijke Demand Side Platform features

Een goed DSP moet voldoen aan een aantal criteria:

  • Automated trading: het geautomatiseerd kunnen optimaliseren van biedingen
  • Real time bidding: biedingen continue (real-time) bijsturen
  • Gekoppeld met alle exchanges voor optimale inkoop
  • Een goed algoritme waarop biedingen, placements & veilingen correct worden geoptimaliseerd
  • De mogelijkheid om te werken met een eigen algoritme, biedingsregels of handmatige finetuning
  • De mogelijkheid bieden om data “in te prikken”. Denk bijvoorbeeld aan uw CRM, Google Analytics, gekochte data, postcode data, of datafeeds met de weersverwachting, auto kenteken databases, of zelfs uw data managment platform etc.
  • Exta features en add-ons zoals data management, data visualisatie, creatie, reporting en adserving etc.

Het voordeel van online advertising via exchanges en DSP’s

  • Geen budget commitment meer nodig
  • Geen vaste prijzen meer, u bepaalt zelf de bieding. CPC als CPM en soms CPL/CPS
  • Geen direct contact met verkopers meer (programmatic)
  • Bieden voor volume, dus altijd de juiste kosten, mits goed gemanaged
  • Scoort een plaatsing goed of minder goed dan kunt u, of het systeem, meteen bijsturen

Wat kost een DSP?

De prijzen verschillen sterk. U betaald een DSP meestal niet via een factuur, maar er wordt voor het gebruik een percentage van uw mediabudget afgeroomd. Dit percentage ligt vooralsnog meestal ergens tussen de 8% en 15%. Daarnaast kunnen separaat kosten in rekening worden gebracht voor adserving en additionele modules. Bureau’s die werken met een DSP (Trading Desks) hebben veelal ook de mogelijkheid een additioneel percentage af te romen. De adverteerder merkt daar niets van, dus vraag daar altijd naar! SDIM is volledig transparant en geeft dus inzicht en rekent geen, of een zeer laag, percentage.

Welke Demand Side platformen zijn er in Nederland

De meeste DSP’s zijn internationaal, waaronder ook actief op de Nederlandse markt. Ook Google biedt een eigen DSP. Via bijna alle DSP’s kunt u inkopen op Nederlandse exchanges en dus bij Nederlandse publishers, of bieden de mogelijkheid om bereik te kopen op Nederlanders op internationale websites. De belangrijkste tools met DSP functionaliteit op dit moment zijn:

  • Appnexus
  • Mediamath
  • Delta Projects
  • Adform
  • Adcrowd
  • Google’s Doubleclick
  • Kenshoo
  • Marin
  • Adobe
  • Turn

In Nederland bieden Mobpro en Targetoo daarnaast DSP’s voor specifieke programmatic mobile advertising.

De keuze voor een DSP is helaas niet gemakkelijk. Er zijn vele mogelijkheden. SDIM kent de markt en adviseert u onafhankelijk. Vraagt u daarom zeker om hulp van een expert bureau als SDIM, of  lees diensten die SDIM levert op programmatic advertising

Vragen over Demand Side Platform (DSP) uitleg?

Gwoon Sun Lai

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.