Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opIn SEO land wordt veel gesproken over E-A-T. Google hecht veel waarde aan pagina’s die expertise bevatten, autoriteit hebben en te vertrouwen zijn.
E-A-T is niet nieuw. Sinds 2015 heeft Google dit al opgenomen in hun Quality Raters Guidelines. Dit is het handboek voor Google’s evaluators die de relevantie en kwaliteit van zoekresultaten beoordelen. Waarom is E-A-T zo’n belangrijke rankingfactor geworden en hoe wordt dit in de praktijk toegepast?
Al sinds het begin van zoekmachineoptimalisatie zijn content en linkbuilding (autoriteit) twee van de drie SEO pijlers, naast techniek. Google vindt het steeds belangrijker dat content van hoge kwaliteit is en dat links relevant zijn en van kwalitatief goede websites komen.
Met E-A-T, dat staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness gaat Google nog een stap verder. Google heeft aangegeven dat E-A-T een van de drie belangrijkste beoordelingen is voor pagina kwaliteit. Google kijkt hierbij extra kritisch naar de zogenaamde YMYL (Your Money or Your Life) websites.
Dit zijn websites die gaan over onderwerpen die zowel een positief als negatief effect kunnen hebben op het geluk, de gezondheid en de financiële situatie van de gebruiker. Denk aan websites uit de medische branche, de financiële branche en de gezondheidszorg.
SEMrush heeft een aantal voorbeelden gegeven van YMYL categorieën:
Websites die binnen één van deze categorieën vallen, lopen een hoger risico wanneer zij content van lage kwaliteit publiceren. Daartegenover staat dat YMYL websites die hoog ranken in de zoekresultaten heel goed scoren op E-A-T.
Wees een expert binnen uw vakgebied. Benadruk dit in ieder geval in de belangrijkste tekst die op de webpagina te zien is. Zorg ervoor dat de content betrouwbaar en bruikbaar is voor lezers. Dit is dus vooral heel belangrijk voor YMYL websites. Als de content op deze websites onjuiste informatie bevat, is er een grotere kans dat uw gebruikers een risico lopen. Het is raadzaam content op deze websites te laten schrijven of controleren door een gecertificeerde professional.
Valt uw site niet binnen de YMYL branches dan is een persoon met expertise niet perse noodzakelijk en voldoet een professionele schrijver of journalist. Op bijvoorbeeld blogs en fora is het acceptabel als content zoals recepten, geschreven wordt door ‘gewone’ mensen die online hun ervaringen delen.
Google wil graag dat u laat zien dat u een autoriteit bent of dat de schrijvers van de content dit zijn.
Voeg aan de content bijvoorbeeld de functie van de auteur toe of een kort stukje biografie boven of onderaan de pagina. U kunt ook linken naar een pagina met de volledige biografie als de content geschreven is door een expert binnen uw eigen organisatie.
Vooral voor YMYL websites is het belangrijk dat u laat zien welke kwalificaties u heeft. Verstrekt u bijvoorbeeld specifieke medische informatie en geeft u advies, dan moet dit zijn geschreven door dokters of professionals uit de gezondheidszorg.
Zijn uw content medewerkers geen experts dan is het raadzaam om door middel van gedegen onderzoek en brongebruik te laten zien dat u het belangrijk vindt om juiste informatie te delen.
Kies uw bronnen zorgvuldig en link naar deze bronnen met de juiste ankerteksten. Google houdt van hoge kwaliteit backlinks en uw gebruiker houdt van transparantie. Hierdoor vergroot u het vertrouwen van uw gebruikers.
Een andere manier om uw autoriteit te versterken is het online delen van persoonlijke ervaringen van gebruikers met uw merk, zoals testimonials en reviews. Goede beoordelingen zorgen voor een goede reputatie. Potentiële klanten bekijken deze reviews vaak voordat ze overgaan tot actie. Deze reviews kunnen dus invloed hebben op het aankoopproces van een gebruiker. Daarnaast kunnen ze uw kwaliteitsbeoordeling van Google beïnvloeden.
In de Google Search Quality Rating Guidelines staat dat populariteit, betrokkenheid en beoordelingen van gebruikers kunnen worden beschouwd als een bewijs van uw reputatie.
Monitor alle kanalen waar klanten hun feedback en ervaringen delen. Door op een gepaste manier te reageren op deze kanalen en een uitstekende klantenservice te bieden laat u een sterke indruk achter op uw klanten.
U hoeft zich niet direct zorgen te maken als u een paar negatieve beoordelingen heeft. Google kijkt naar de details van deze beoordelingen en naar het totale aantal beoordelingen. Als de grote meerderheid positief is dan hoeft dat verder geen negatieve invloed te hebben op de kwaliteitsbeoordeling.
Laat uw bezoekers zien dat ze uw bedrijf kunnen vertrouwen. Schrijf content voor uw gebruikers en niet voor de zoekmachines. Content zou gebruikers moeten helpen of iets moeten leren over een onderwerp dat gerelateerd is uw bedrijf. Google heeft een aantal algemene paginadoelen opgesteld:
Het tonen van contactinformatie op de website geeft gebruikers vertrouwen omdat ze zien wie er achter de website zit en dat ze contact kunnen opnemen met een mens achter de website.
Betrouwbaarheid is vooral belangrijk voor E-commerce websites, die gebruikers vragen om creditcardgegevens. Alles op de website moet bezoekers het gevoel geven dat ze veilig zijn.
Als de website nog geen beveiligde SSL verbinding heeft is dat de belangrijkste stap om mee te beginnen.
Zorg ervoor dat elk onderdeel van je website voldoet aan Google’s vereisten, zowel op pagina niveau als op site niveau. Volgens Google krijgen websites die E-A-T links laten liggen een lagere kwaliteitsbeoordeling. Als u geen expert, autoriteit of niet betrouwbaar bent, beoordeelt Google uw pagina als lage kwaliteit en heeft dit invloed op uw rankings.
Door geloofwaardige content te schrijven bouwt u tevens vertrouwen op bij de gebruikers van uw website.
Zorg ervoor dat de belangrijkste content van hoge kwaliteit is. Dit doet u door deskundigheid te tonen en de content op een gezaghebbende manier te schrijven. Dit wordt algemeen als betrouwbaar beschouwd.
Biedt op de website genoeg aanvullende informatie en waarde voor bezoekers. Denk hierbij aan naw gegevens, een ‘over ons’ pagina en een aanvullende klantenservice.
Vermeld op uw ‘over-ons’ pagina alle redenen waarom u de meeste autoriteit heeft binnen uw vakgebied. Benoem gewonnen awards, persaandacht en uw jaren aan ervaring.
Zorg ervoor dat de website content bevat waarmee zoekvragen beantwoord kunnen worden en dat de website informatie van toegevoegde waarde biedt.
Update en bewerk de website regelmatig om kwalitatieve, accurate en relevante informatie te bieden.
Kijk voor een volledig overzicht van richtlijnen inclusief voorbeelden in het volledige Search Quality Evaluator Guidelines document.
Wilt u weten hoe uw website scoort op deze pijlers en hoe u hoge kwaliteit content kan creëren? Neem contact ons met ons ervaren SEO team! Wij denken graag met u mee en helpen u graag verder.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord