Terug naar cases

Hoe Badmeubelnet haar omzet vanuit Google Shopping ads met 61% verhoogde voor de productcategorie 'badkamermeubels'

Badmeubelnet levert badmeubels van hoge kwaliteit en een prachtig design tegen ongekende budgetprijzen. In combinatie met hun vlotte levering, eenvoudige installatie en betrouwbare aftersales maakt dat zij de afgelopen jaren flink gegroeid zijn. Aan SDIM Online Marketing is gevraagd hoe we de online omzet voor hun productcategorie ‘badkamermeubels’ op een winstgevende manier konden vergroten. Hoe wij dit hebben gedaan, lees je hieronder in de case die wij in samenwerking met Producthero hebben gemaakt.

De samenwerking met Producthero

Wanneer e-commerce organisaties zich aansluiten bij SDIM, krijgen ze Producthero CSS aangeboden. Door de lage kosten is dit voor bijna elke webshop een logische stap om de CPC kosten met 20% te verlagen. Om nog meer impact te maken, analyseren de paid ads specialisten van SDIM waar zij verdere optimalisaties zien. Bij Badmeubelnet haalde Mike Karregat hiervoor een deel van de goed presterende producten uit de campagnes om deze in aparte campagnes te plaatsen. Dit leverde goede resultaten op maar vergt handmatige acties. Door Producthero Pro in te zetten, kon hij dit proces nog verder verbeteren en tegelijkertijd voorkomen dat hij onnodig veel uren kwijt raakte.

Bij het opzetten van de Labelizer-campagne met Producthero werd er gekozen om een deel van het assortiment toe te voegen. Vervolgens werden deze producten onderverdeeld in drie categorieën, de Heroes (best presterende producten) & Sidekicks (goed presterende producten), Villains (slechtst converterende producten) en Zombies (producten met weinig impressies).

 

“Toen we de samenwerking met Badmeubelnet startten, werd er een ROAS-doelstelling geformuleerd van 357% voor de productcategorie badkamermeubels. Bij klanten ondervragen we altijd hoe deze doelstelling tot stand gekomen is, om duidelijke doelen te stellen die tot winstgevende campagnes leiden. Is er bijvoorbeeld rekening gehouden met productmarges, retourpercentages en is er goed nagedacht over het herinvesteringspercentage om nieuwe verkopen te realiseren? Hiervoor had Emiel Hoogendoorn van Badmeubelnet een heldere uitleg en goede analyses gemaakt. Daarna gingen wij aan de slag met de strategie en campagnestructuur”

Mike Karregat - Digital Advertising & Data Specialist

Wat was het effect van deze aanpak op het resultaat?

De resultaten van de nieuwe structuur toonde het succes aan van de Producthero Labelizer. Doordat er efficiënter geadverteerd werd, steeg het aantal conversies vanuit Google Shopping Ads voor de badkamermeubel campagnes met 59,3%. Dit leidde tot een omzetverhoging van 61,4% uit dit kanaal op deze productcategorie. Hoewel ook de advertentiekosten stegen was er een ROAS van 474,6% behaald, welke dus eigenlijk nog winstgevender was dan aanvankelijk berekend. Dit betekent dat er zelfs nog ruimte is om nog verder te investeren, en dus te groeien!

Naast de positieve cijfers zag Emiel Hoogendoorn, oprichter van Badmeubelnet, ook de voorraad van producten slinken die eerst een hoge voorraad hadden. Dit was een prettige bijkomstigheid van de nieuwe aanpak.

YoY vergelijking tussen de Google Shopping prestaties van badkamermeubels

Meer zichtbaarheid door optimalisatie van product titels

Naast het aanpassen van de campagnestructuur heeft SDIM ook gebruik gemaakt van de Producthero Optimizer tool om de product titels van de badkamermeubels te optimaliseren op basis van eigen zoektermenonderzoek en suggesties van Producthero. Voor titel suggesties maakt Producthero onder andere gebruik van ChatGPT om voorstellen te doen. Voor de vergelijking hiernaast is de periode voor het optimaliseren van de product titels, vergeleken met de periode na het optimaliseren van de product titels.

“Met de titel optimalisaties kunnen we zoveel meer volume creëren, daarom zet ik het ook bij andere e-commerce klanten in. Het voordeel van de Producthero Optimizer is dat je gelijk de productprestaties en zoekvolume kunt inzien. Dit stelt je in staat om de best presterende producten prioriteit te geven in het optimalisatieproces. Ook is het prettig dat je in bulk aanpassingen kunt doorvoeren voor producten uit een bepaalde categorie, hierdoor houden we ook de vaart erin. Doordat de supplemental feed al geconfigureerd is kun je ook gelijk de short titles, welke belangrijk zijn voor Google Discovery en Shopping ads binnen Gmail, optimaliseren.”

Mike Karregat – Digital Advertising & Data Specialist

+3.329,4%

Vertoningen
3 april t/m 11 mei 2023 t.o.v. 23 februari t/m 2 april 2023

Producthero

Bij SDIM worden paid advertising specialisten opgeleid in elk kanaal. Hierdoor kunnen klanten zoals Badmeubelnet volledig ondersteund en geadviseerd worden op een strategisch hoog niveau. De e-commerce projectgroep bevat specialisten van diverse afdelingen op het gebied van CRO, Marketing Automation, SEO en SEA. Door deze samenstelling loopt SDIM voorop in innovaties op het gebied van digitale marketing en e-commerce. De ontwikkeling en implementatie van de nieuwe campagnestructuur die wij, samen met onze partner Producthero, voor Badmeubelnet hebben opgepakt is een schoolvoorbeeld van de kracht van een full-service online marketing bureau als SDIM Online Marketing.

 

Deze case is in samenwerking met Producthero gemaakt, lees hier de case op de website van Producthero.

Vragen over Hoe Badmeubelnet haar omzet vanuit Google Shopping ads met 61% verhoogde voor de productcategorie ‘badkamermeubels’?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op