Terug naar cases

Business to business industrie

Nedstar is een wereldwijde inkooppartner voor alcohol en ethanol in bulk. Zij leveren ethanolproducten van hoge kwaliteit over de hele wereld aan klanten in verschillende sectoren zoals dranken, voeding, cosmetica, elektronica en farmaceutica.

Ze onderscheiden zich door de focus op een duurzame toekomst door middel van verantwoord in te kopen en te kiezen voor gelijkgestemde partners. Dit maakt het een wereldwijd speelveld met directe concurrentie, maar ook kleine, lokale spelers in de zoekresultaten.

Nedstar logo

Situatie voor de strategie

Nedstar is in december 2021 overgegaan naar een nieuwe website en heeft sindsdien een focus op zowel de betaalde als organische kanalen opgenomen in het marketingplan. In het begin van 2022, kort na de livegang, trok de website slechts een klein aantal bezoekers per dag en waren de online zichtbaarheid en prestaties erg afhankelijk van de prestaties vanuit betaalde kanalen. De website was organisch gezien slecht vindbaar buiten Nederland, waarbij alle pagina’s die tot de core business behoren niet of nauwelijks verkeer trokken.

Nedstar website

Gekozen SEO strategie

In oktober 2022 heeft SDIM een nieuwe organische strategie uitgeschreven om groei te bewerkstelligen. Deze strategie legt de focus op het vindbaar worden buiten de Nederlandse grenzen en met name voor de core business pagina’s de vindbaarheid te verbeteren.

SDIM heeft de missie en visie van Nedstar naast de prestaties en structuur van de website gelegd. Hieruit werd bepaald dat er een mismatch is tussen de missie en visie en wat de website aan informatie biedt.

SDIM adviseerde Nedstar om de strategie te richten op thought leadership en voor SEO meer te werken naar topical authority. Het doel is Nedstar meer op de kaart te zetten als autoriteit binnen hun niche en daarmee een organische groei te behalen binnen de zoekmachines.

Organische doelstellingen

De hieruit voortkomende doelstellingen zijn een afgeleide van de doelstellingen van Nedstar. Het doel is Nedstar de nummer één op het gebied van organische alcohol te maken. Vanuit SEO is de focus de vindbaarheid te vergroten op de zoektermen die gerelateerd zijn aan transactionele of commerciële intenties om zo direct de doelgroep te bereiken, alsmede de vindbaarheid vergroten voor onderwerpen die zich hoger in de zoekfunnel bevinden om meer autoriteit en expertise op te bouwen.

Jaardoelstellingen:

  1. Meer conversies vanuit organische zoekresultaten
  2. Betere vindbaarheid hoger in de zoekfunnel

 

SEO tactisch inzetten

Om een autoriteit te worden binnen de niche, is gekeken naar een aantal facetten die voor een gebruiker en zoekmachine belangrijk zijn.

 

Technische wijzigingen

Belangrijk is het fundament goed te zetten, alvorens je op het fundament gaat bouwen. Onder de motorkap van de website zijn een aantal technische optimalisaties doorgevoerd die de website belemmerden in het groeien buiten de Nederlandse grenzen.

 

E-E-A-T

Om een zoekmachine en gebruiker duidelijk te maken dat Nedstar dé expert is op het gebied van (biologische) ethanol, is ervoor gekozen om de positieve signalen op het gebied van Expertise, Experience, Autoritiveness en Trustworthiness te verduidelijken en te verbeteren.

 

Meertaligheid

Om gedegen te groeien buiten de Nederlandse grenzen is een goede technische implementatie van meertaligheid noodzakelijk. De website is technisch klaar gemaakt voor de implementatie van andere talen en in totaal zijn er drie extra talen bij gekomen. De focus ligt hierbij op een kwalitatieve vertaling van de pagina’s die voor E-E-A-T van belang zijn en van de pagina’s waarop de conversies worden behaald.

 

Expertise tonen

Content waarin je laat blijken dat je de expert binnen je niche bent is belangrijk. Door op consistente basis nieuwe content te creëren op basis van zoekvragen en zoekvolumes, maar ook content te maken waarin Nedstar hun expertise en visie tonen, werd de informatievoorziening flink uitgebreid.

 

Publiciteit

Om aan de autoriteit van Nedstar te werken buiten de website om is gekozen voor een PR strategie die focust op vermeldingen op websites buiten Nederland.

Eerste resultaten

De eerste resultaten lieten niet lang op zich wachten. Een aantal technische wijzigingen in de code zorgden ervoor dat Nedstar beter vindbaar werd buiten de Nederlandse grenzen en steeg het organisch verkeer. Dit realiseerde een stijging van 200% in organisch verkeer. Door het toevoegen van kwalitatieve contentstukken kreeg de organische groei een kickstart die consistent doorzette.

stijging 200procent

Core update

Core updates van Google vinden meerdere malen per jaar plaats. De core update van augustus 2023 was een core update waarbij de website duidelijk een revaluatie kreeg. Bijna op de dag nauwkeurig dat de core update uitgerold werd, zag de website een extra uplift.

Een bevestiging dat Nedstar de juiste koers in is geslagen en de juiste signalen geeft aan de zoekmachine.

Groei van 1500 procent na core update

Resultaten na een jaar

Een jaar na het uitrollen van de strategie zijn de resultaten veelbelovend en, belangrijker, duurzaam. In een jaar tijd is het organisch verkeer van Nedstar met maar liefst 1000% gestegen. De groei is bovendien buiten de Nederlandse grenzen behaald, waarmee de internationale doelgroep vele mate beter bereikt wordt. Dat blijkt ook uit de resultaten op de doelstellingen. Het aantal aanvragen is met 100% gestegen.

De uitgewerkte strategie voor Nedstar is een continu proces en wordt met wat aanpassingen in tactieken verder uitgerold in de komende tijd.

Vragen over SEO strategie zorgt voor stijging van 1000% in organisch verkeer?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op