Contentplan

Wilt u graag met de content op uw website meer bezoekers aantrekken? Door hen zo goed mogelijk te informeren, te vermaken en te laten bonden met uw merk kunt u zich onderscheiden van uw concurrenten. Met als einddoel bezoekers te laten converteren tot klanten. SDIM werkt graag in samenspraak met u een contentstrategie uit inclusief een contentplan.

Wat staat er in een contentplan?

Een contentplan is onderdeel van de content marketing strategie. Het plan zorgt ervoor dat alle content in dezelfde stijl wordt geschreven en dat er op continue basis nieuwe content wordt gecreëerd, bijvoorbeeld in de vorm van nieuws- of blogberichten.

Stappenplan voor het maken van een contentplan on-site

  1. Nulmeting. Maak een analyse van diverse data van de website, zoals het aantal unieke bezoekers, gemiddelde sessieduur, aantal conversies etc.
  2. Inventarisatie. Welke content heeft u al geschreven? Wat moet er worden bijgewerkt of uitgebreid? Is er een lijst van bepaalde thema’s en onderwerpen waarover u content wilt plaatsen?
  3. Doelgroepanalyse. Wie is uw doelgroep? Wat zijn hun behoeften en interesses? Waar bevindt uw doelgroep zich op internet? Hoe beter u uw doelgroep kent, hoe gerichter u kunt communiceren.
  4. Vaststellen van de hoofdboodschap. Wat wilt u communiceren? Wat maakt uw bedrijf uniek? Wat zijn uw kernwaarden en onderscheid u van uw concurrenten?
  5. Brainstorm over onderwerpen. Een brainstormsessie met medewerkers van verschillende afdelingen binnen uw bedrijf levert onderwerpen op waarover content gecreëerd kan worden. Dit kan informatieve content zijn, maar ook grappige content of juist actualiteiten.
  6. Contentdoelen. Wat wilt u bereiken met de content? Wat is uw hoofddoel en welke KPI’s hangen we daaraan? Denk hierbij aan unieke bezoekers, aantal keer dat een video is afgespeeld, backlinks, leads etc.
  7. Maak een contentkalender. Daardoor weet u precies wat er gepubliceerd en/of gemaakt moet worden, wanneer en door wie. Hierdoor weet u lang van tevoren welke boodschap u via welk kanaal wilt overbrengen.
  8. Copywriting. U kunt een copywriting training volgen, waarna u zelf aan de slag kunt. Wij kunnen de copywriting ook voor u uit handen nemen.
  9. Promotie van content. De geproduceerde content moet natuurlijk wel worden gelezen. Wat zijn de beste kanalen om de content te promoten?

Verschillende typen content

Vervolgens bepalen we samen welke contenttypen het best bij de gekozen onderwerpen passen. Er is een breed scala waaruit gekozen kan worden. Onderstaand een aantal voorbeelden:

  • Blogbericht
  • Informatiepagina
  • Categoriepagina
  • Product-/dienstpagina
  • Bedrijfsinformatiepagina
  • FAQ
  • Interview
  • Video
  • Webinar
  • Foto
  • Infographic
  • eBook
  • Tool
  • Casus
  • Testimonial
  • Poll
  • Persbericht

Onderdelen contentplan

Nadat bovenstaande stappen doorlopen zijn, stellen wij een contentplan op. Een contentplan bevat de volgende onderdelen:

  • Uw bedrijfs- en contentdoelstellingen;
  • Beschrijving van uw doelgroep;
  • De boodschap die u wilt delen;
  • De schrijfstijl en tone of voice;
  • De thema’s en onderwerpen;
  • De contenttypen die daarvoor ingezet worden;
  • Een contentkalender.

Vragen over Contentplan?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.