
In het verre verleden bestonden er minder streamingsdiensten. En waren deze streamingsdiensten ook nog eens reclamevrij. Voor een vast bedrag kon je dan onbeperkt films, documentaires en series streamen. Anno 2025 is de markt anders geworden. Niet alleen zijn er veel meer streamingsdiensten beschikbaar. De streamingsdiensten bieden ook nog eens abonnementen aan met reclame.
Waarom bieden streamingsdiensten deze abonnementen?
Het simpele antwoord is dat streamingsdiensten overgestapt zijn van marktpenetratie naar winstmaximalisatie. Waar voorheen het niet uitmaakte of een account door meerdere huishoudens wordt gedeeld, zie je dat streamingsdiensten hier actiever op handhaven. Het introduceren van abonnementen met reclame biedt draagt ook bij aan winstmaximalisatie. Een streamingsdienst verdient hiermee enerzijds aan een vast maandelijks bedrag van een gebruiker en anderzijds ook nog eens aan de reclame-inkomsten van diezelfde gebruiker.
Reclame voor online media is natuurlijk geen onbekend fenomeen. Als we kijken naar YouTube waar ook media wordt geconsumeerd, dan wordt er al geruime tijd advertenties geserveerd.
Advertentieformaten
De advertentietypes die kunnen worden ingezet zijn de zogenoemde “pre-rolls” en “mid-rolls”. Oftwel, de reclame kan worden vertoond voor de start van en tijdens de film of televisieserie. De lengte van de reclame verschilt weer per platform. Zo hanteert Netflix verschillende lengtes van 10 tot 75 seconden. Bij Disney+ is dit bijvoorbeeld van 15 tot en met 60 secondes.
Targeting mogelijkheden
Adverteerders kunnen kunnen gebruik maken van verschillende targeting-mogelijkheden:
- demografie
- geo en taal
- content
- interesses
- device
- tijd
Bereik
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat streamingsdiensten verantwoordelijk zijn voor 36% van de totale TV- en video markt. In Nederland is Netflix de grootste streamingsdienst is met een marktaandeel van 14,5%. Viaplay volgt met 5,2% en Videoland maakt met 4,5% de top-3 compleet. De relatieve groei van streamingsdiensten in vergelijking met basistelevisie laat zien dat streamingsdiensten zowel als aanvulling op en als vervanging van traditionele TV wordt gebruikt.
Succesvolle campagnes
Streamingdiensten bieden dus een aanvullende mogelijkheid voor adverteerders om met hun doelgroep in contact te komen. Zichtbaarheid alleen is natuurlijk niet-voldoende voor een succesvolle campagne. 75% van de effectiviteit van een campagne wordt bepaald door de creatie.
Natuurlijk is het meten van de campagneresultaten belangrijk om het succes van een campagne te bepalen. Hierbij moet niet alleen gekeken worden naar de directe campagnecijfers zoals bereik, maar ook naar bijvoorbeeld de uplift in merkinteresse en uiteindelijk de impact op omzet. Bijvoorbeeld door middel van inzet van Marketing Mix Modeling (MMM). Alleen dan kan de volledige waarde van marketing campagnes worden gemeten.
Meer weten?