17 oktober 2025

Google lanceert AI Mode in Nederland

13 minuten lezen
google lanceert ai mode in nederland

Er was geen ontkomen aan. Google’s AI Mode is hier en ‘is here to stay’. AI Mode is een belangrijke stap vooruit in de evolutie van het ‘googlen’. Het is ontwikkeld om de ‘beperkingen’ die Google ziet aan de eerder uitgerolde AI Overviews (AIO) te overwinnen en biedt gebruikers een diepgaande en meer interactieve manier om informatie te vinden. Wat is AI mode, wat moet je weten als website eigenaar en wat kun je nu aan stappen nemen?

  • Wat het is: AI Mode is een gespecialiseerde zoekfunctie die complexe vragen beantwoordt door ze op te splitsen in meerdere gelijktijdige zoekopdrachten (Query Fan-Out). Het biedt diepgaandere, ChatGPT-achtige antwoorden dan de snelle samenvattingen van de eerdere AI Overviews (AIO).
  • Het gevolg: Het verergert het fenomeen van de “zero-click search”. Studies uit het buitenland tonen aan dat gebruikers zelden doorklikken naar externe bronnen (de mediaan is 0 klikken in veel sessies), waardoor de CTR voor websites aanzienlijk daalt. De AI beantwoordt de informatiebehoefte direct.
  • Vooruitblik: Google evolueert naar een distributieplatform voor AI-output. Toekomstige “Agentic features” zoals ‘buy for me’ en ‘Virtual Try-On’ zullen de detailhandel en traditionele e-commerce verder transformeren.
  • Actie voor website-eigenaren: Om relevant te blijven, moeten website-eigenaren hun contentstrategie aanpassen om organisch (en in de toekomst mogelijk via advertenties) geciteerd te worden in de antwoorden van AI Mode.

AI Mode is Google’s krachtigste AI-zoekfunctie, die meestal te vinden is via een speciaal tabblad op de zoekresultatenpagina (SERP) of in de Google-app. Het doel is om complexe, gegenereerde antwoorden te leveren en gebruikers te helpen diepgaand te verkennen wat ze zoeken. Eigenlijk zoals men gewend is in bijvoorbeeld ChatGPT, maar dan binnen Google Search. Dit zorgt voor een rijker, meer gedetailleerd antwoord, waarbij meer relevante externe links worden getoond dan bij traditionele zoekopdrachten.

Dit toont wederom Google’s verschuiving aan naar een meer gedetailleerde en onderzoeksgerichte zoekervaring. AI Mode is dus een directe tegenhanger van opkomende AI-zoekdiensten zoals Perplexity.ai en Microsoft Copilot Search, die ook inzetten op complexe en goed gegenereerde antwoorden.

De technologie achter AI Mode is gebaseerd op Gemini 2.5. Dit maakt AI Mode krachtiger dan AI Overview, die minder diepgaande vraagstukken behandelt. In plaats van alleen een simpele samenvatting te geven, breekt AI Mode complexe vragen op in subonderwerpen en voert tegelijkertijd gerelateerde zoekopdrachten uit over verschillende databronnen, oftewel de Query Fan-Out-techniek.

De Query Fan-Out-techniek verdeelt een complexe, lange vraag in meerdere sub-zoekopdrachten die gelijktijdig verwerkt kunnen worden op de achtergrond. Dit stelt de zoekmachine in staat om dieper te graven dan bij normale zoekopdrachten, waardoor de AI hyper-relevante content kan vinden die anders misschien niet naar voren zou komen. Dit is feitelijk ook hoe een model als ChatGPT5 ook werkt, aangezien zij ook ‘googlen’ voor recent informatie middels Query Fan-Out

Dat komt omdat beide modi een ander doel hebben. Daar waar AIO gericht is op het snel bieden van eenvoudige samenvattingen in de zoekresultatenpagina, richt AI Mode zich op het beantwoorden van ingewikkelde vragen die vaak meerdere zoekopdrachten vereisen. De focus van AI Mode ligt bij gebruikers die op zoek zijn naar complexe informatie, zoals het vergelijken van opties of het doen van diepgaand onderzoek, bijvoorbeeld voor een verbouwing.

Hieronder een overzicht waarin AI Overview en AI mode van elkaar verschillen.

AI OverviewAI Mode
Primair doelSnelle samenvatting voor simpele/matige vragen.Diepgaand redeneren en exploratie voor complexe/genuanceerde vragen
AI model als basisDiverse modellen. focus op snelheid van antwoord.Gemini 2.5; focus op multimodale en agentic capaciteiten
ZoekmechanismeEnkele samenvattingsgeneratieQuery Fan-Out (meerdere gelijktijdige zoekopdrachten over subonderwerpen)
GebruikersinteractieStatisch antwoord, gevolgd door gerelateerde vragenConversationele dialoog, opvolgvragen, multimodale invoer (spraak/afbeelding)

Hoewel Google’s AI Mode een nieuwe ervaring is, zijn de waargenomen effecten op de organische vindbaarheid (SEO) vergelijkbaar met de eerdere AI Overviews (AIO): het heeft het ‘zero-click search’ fenomeen verergerd. AI Mode draait gelukkig al langer in de VS, dus is er al data verzameld over wat we kunnen verwachten.

In een studie van Kevin Indig, waarin ze een panel onderzochten door middel van screen recordings, komen een aantal dingen aan het licht:

  • AI Mode houdt de aandacht van de gebruiker. In zo’n driekwart van de totale gebruikerssessies, zijn gebruikers nooit weggegaan van de AI Mode tab en spenderen ze zo’n 52 tot 77 seconde in AI Mode.
  • Klikken naar bronnen zijn zeldzaam en vooral gericht op transacties. De mediaan in de studie was 0 klikken. Dat betekent dus dat in 77% van alle sessies, er geen enkele klik naar externe links plaatsvond. Zero-click search dus. Pas als de shopper een daadwerkelijke transactionele intentie heeft, wordt er relatief vaak doorgeklikt naar een webshop. Voor nu dan, want wie weet wat er gebeurt zodra de agentic features en check-out functie er zijn.
  • Veel gebruikers scannen de gegenereerde tekst, vormen een mening en gaan door.
  • De bronnen die Google matchen voornamelijk de intentie achter de informatiebehoefte.
  • 89% van alle zoekopdrachten in AI mode waren gevormd middels een conversationele aard, oftewel via langere zoekopdrachten met meer informatie in één zoekopdracht. Het overige aandeel was meer vergelijkbaar met de zoekstijl zoals we gewend zijn. Het gedeelte gebruikers dat zoekt via een conversationele aard zoekt, is eerder geneigd te klikken op externe links.

De studie laat dus zien dat AI Mode een stap verder doet vanaf AI Overviews. Het grootste effect van AI Mode is dus vooral merkbaar in de CTR. Alhoewel er geen first-party data beschikbaar is, kunnen we er redelijk vanuit gaan dat de cijfers van de CTR verlaging vergelijkbaar zijn, zo niet erger.

Aangezien de impact van AI Mode vergelijkbaar is met dat van AI Overview, kunnen de lijn doortrekken naar het merkbare effect dat AI Overview ons geeft. Uit een rapport van Pew Research Center, gebaseerd op de browse-activiteit van 900 Amerikaanse volwassenen, bleek dat Google-gebruikers significant minder geneigd waren om op links te klikken wanneer een AI-samenvatting in AI Overview aanwezig was. Dit is vergeleken met resultaten zonder zo’n samenvatting. Bovendien toonde de analyse aan dat gebruikers eerder geneigd waren hun sessie volledig te beëindigen na het bezoeken van een zoekpagina met een AI-samenvatting. Dit gebeurde bij 26% van de pagina’s met een AI-samenvatting, vergeleken met slechts 16% van de pagina’s met alleen traditionele zoekresultaten. Zoekers zijn dus eerder geneigd te stoppen met zoeken zodra zij hun antwoord al lezen in de AI samenvatting. Hun informatiebehoefte wordt dus al voorzien. Een significante impact op awareness strategieën dus van websites.

Hoewel Google beweert dat de introductie van AIO leidt tot een toename van 10% in het zoekgebruik in grote markten zoals de VS en India, daalt de CTR per zoekopdracht (bron en bron). Google vergroot dus de totale taart van zoekinteracties, maar de website eigenaren krijgen een structureel kleiner of, zoals de studie van Kevin Indig aantoont, nul aandeel van die zoekopdracht.

De daling van het verkeer is niet overal hetzelfde. De impact is het meest voelbaar in segmenten met makkelijk te samenvatten van content en waar veel zoekvragen informatie van aard zijn. Onderzoek toont aan dat content met eenvoudig te aggregeren feiten of breaking news het meest kwetsbaar is, met dalingen in CTR van wel 20-30% voor feit-gebaseerde zoekopdrachten

Google laat er geen gras over groeien. De ontwikkelingen volgen zich in rap tempo op. Google is niet langer alleen een antwoordmachine. Google wordt een distributieplatform voor AI-output, waarbij het put uit de immense database die het al heeft.
Door de beste content direct in AI Mode te integreren en te monetariseren (nu nog niet, maar heeft Google al aangekondigd) verandert het platform uitgevers in onbetaalde bronnen voor zogeheten Retrieval-Augmented Generation (RAG). Dit betekent feitelijk dat uitgevers hun eigen concurrentie financieren, wat hun traditionele concurrentievoordeel van het ‘bezitten’ van content en het aantrekken van directe lezers ernstig ondermijnt.

Maar is er wel een andere keuze? Nee. Google is gigantisch en vele bedrijven zijn afhankelijk van Google Search en Google Ads. En dat is het kwalijke. Je kunt Google volledig uitsluiten van het crawlen en indexeren zodat je content van jou blijft en je kan je advertenties stopzetten, maar de enige die hier wakker van ligt ben je vervolgens zelf. Het is een klassieke monopolie en het enige wat je hieraan kunt doen is meespelen en er voor te zorgen dat je de kans pakt om vermeld te worden.

AI Mode gaat dus impact hebben op het zoekgedrag. Bedrijven moeten er rekening mee houden dat ze veel zichtbaarheid en verkeer uit de bovenkant van de zoekfunnel kunnen verliezen en dat dus de eerste aanraking met de organisatie pas bij de transactionele of commerciële intentie kan zijn. De betrouwbaarheid en functionaliteit van jouw website moet dus vanaf het allereerste moment op orde zijn, want dit gaat bepalen of jij de conversie krijgt. Wij kijken alvast vooruit naar wat dit voor de traditionele kanalen betekent.

Bron: https://blog.google

In de Verenigde Staten test Google momenteel met advertenties binnen Google’s AI Mode. Vooralsnog alleen in het Engels. Volgens Barry Schwartz (Search Engine Roundtable) heeft Google bevestigd dat er op dit moment geen concrete plannen zijn om advertenties in AI Mode uit te rollen naar Europa. Toch lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat ook Nederlandse gebruikers AI-gestuurde advertenties te zien krijgen. De AI Overviews (AIO) werden ook eerst uitgebreid getest in de VS voordat ze in Europa en in het Nederlands beschikbaar kwamen. Daarnaast blijft Google een commerciële partij die ook AI Mode een winstgevend bedrijfsonderdeel moet maken.

Wanneer Google AI Mode officieel in Nederland introduceert, zal dat de manier van adverteren binnen de zoekmachine fundamenteel veranderen. Tot nu toe verschenen advertenties uitsluitend op de traditionele zoekresultatenpagina (SERP). Met AI Mode zal Google echter ook advertenties integreren binnen de conversatie met AI zelf.

In de Amerikaanse tests worden advertenties weergegeven binnen de bronvermeldingen van AI-antwoorden – subtiel geïntegreerd in de gegenereerde context. Het gaat dus niet langer om een klassieke tekstadvertentie boven of onder de zoekresultaten, maar om een native advertentie-ervaring die meestuurt op de natuurlijke flow van het gesprek tussen gebruiker en AI.

Dit betekent een aanzienlijke verschuiving voor adverteerders: minder nadruk op zichtbare posities, en meer op relevantie, context en merkbetrouwbaarheid binnen een door AI bepaalde omgeving. Het traditionele ‘search and click’ -model maakt plaats voor een gesprekgegevens advertentie-ervaring waarin AI bepaalt welke merken, producten of diensten relevant genoeg zijn om te tonen.

De introductie van AI Mode in Nederland vormt een fundamentele herziening van hoe advertenties binnen Google Search werken.

Google zal advertenties in AI Mode tonen op basis van contextual targeting, in plaats van op specifieke zoekwoorden. Dat is een duidelijke breuk met het klassieke keyboard-gebaseerde targetingmodel waarop Google jarenlang is gebouwd. AI gaat op basis van intentie, onderwerp en gespreksrichting bepalen welke advertentie relevant is. Dit zal naar onze mening, wanneer het goed gebeurt, zorgen voor relevantere targeting.

AI max speelt daarnaast een steeds grotere rol. Google heeft al bevestigd dat advertenties in de toekomst ook binnen de AI Overview worden weergegeven wanneer AI Max is geactiveerd. Deze functie beoordeelt advertenties op een combinatie van landingspagina, advertentieteksten en zoekwoorden én context om te bepalen of een advertentie aansluit. De verwachting is dat deze aanpak straks ook de basis vormt voor advertentie binnen AI Mode.

Het gebruikersgedrag zal drastisch veranderen. Het traditionele patroon van zoeken, klikken en converteren staat met de introductie van de AI Overview al onder druk, maar de introductie van AI Mode gaat dit nog verder versterken. Bedrijven die sterk leunen op betaald zoekverkeer zullen dit merken in de vorm van dalend verkeer en lagere CTR’s.

Sommige analisten, waaronder Grant Gudgel, verwachten dat mediabudgetten deels zullen verschuiven naar in-app advertising (zoals ook meta) en DOOH (Digital out of Home) omdat aandacht en zichtbaarheid hier beter meetbaar zijn en blijven. Wij delen die visie deels, maar verwachten tegelijkertijd dat Google zal toewerken naar een nieuw advertentiemodel dat ook voor lower-funnel adverteerders aantrekkelijk blijft. Met geïntegreerde mogelijkheden binnen Search, AI Overview én AI Mode.

Net als in traditionele zoekresultaten, is ook AI mode een blackbox. Google geeft zelf wat tips in hun documentatie over de AI features. Zij geven aan dat je niet specifiek hoeft te optimaliseren voor AI Overview en AI Mode, kun je wel:

  • Zorgen dat crawlen mogelijk is, en Google kennede, het liefst zo efficiënt mogelijk is.
  • Voldoende interne links op je website hebben, zodat alle content goed gevonden kan worden.
  • Een goede gebruikerservaring bieden. Dit heeft natuurlijk directe impact op wat we al weten over Navboost waarbij de interactie van de gebruiker op jouw website invloed heeft op de prestaties in de rankings.
  • Je content moet in tekstuele vorm beschikbaar zijn. Dat betekent dus feitelijk in reguliere HTML en niet door Javascript geimplementeerd.
  • Je tekst ondersteunen met hoge kwaliteit afbeeldingen en videos wanneer dit nodig is.
  • De structured data moet matchen met de zichtbare tekst op de pagina.
  • Zorgen dat je Merchant Center en Business Profile informatie up to date is. Dit haakt in op de noodzaak dat informatie over jouw organisatie consistent is op alle plekken op het internet. Dit zorgt voor een betere betrouwbaarheid.

Onderliggend vermoeden wij, want zeker zeggen kan je het nooit, dat vindbaarheid in AI Overview en AI Mode feitelijk ‘EAT ME (EEAT) on steroids’ is. Om geciteerd te worden, moet jouw website en organisatie als betrouwbaar bekend staan. Dat betekent dus een goede gebruikerservaring, positieve vermeldingen over het gehele web en voldoende backlinks van betrouwbare en relevante website.

“Als jij citeert wat de rest van het web al zegt, betekent dit dat je op andere aspecten dan content gaat concurreren om die betrouwbaarheid”

Jouw content moet daarnaast alles bieden waar een zoekmachine naar op zoek is. Als je bedenkt dat AI Mode werkt met de Query Fan-Out techniek, dan weet je dat er meerdere zoekopdrachten gedaan worden die allemaal gerelateerd zijn aan de prompt. Hoe meer jij dus kunt vertellen over het onderwerp, des te groter de kans dat je vaker geciteerd wordt. Daar komt wel bij kijken dat jij dus unieke informatie kunt bieden, want als jij citeert wat de rest van het web al zegt, betekent dit dat je op andere aspecten dan content gaat concurreren om die betrouwbaarheid.

De grootste en meest disruptieve innovatie binnen AI Mode is de agentic capability. Dat is het vermogen van de AI om niet alleen aanbevelingen te doen, maar daadwerkelijk zelf acties uit te voeren namens de gebruiker. Dit creëert een ervaring die aanvoelt als een persoonlijke shopper.

Deze technologie is met name handig voor taakgerichte zoekopdrachten zoals: “Kun je me helpen tickets te vinden en te kopen voor de aankomende tour van Taylor Swift?” of “Help me jurkopties te vinden voor een semi-formeel avondhuwelijk in de zomer?” AI Mode gebruikt technologieën zoals Project Mariner (live web browsen) en samenwerkingen met platforms zoals OpenTable, Ticketmaster en Resy om de uitvoering van deze acties mogelijk te maken.

Bron: https://feedonomics.com/blog/google-ai-shopping/

Het proces van de Agentic Checkout gaat als volgt: de AI Mode-agent voegt het product toe aan de winkelwagen op de website van de verkoper, vult de aankoopdetails automatisch in en voltooit de transactie veilig namens de gebruiker met behulp van Google Pay. Deze stroom maakt gebruik van het Agent Payments Protocol (AP2), een open protocol dat in samenwerking met meer dan 60 organisaties (inclusief grote betalingsverwerkers zoals Adyen, Mastercard en PayPal) is ontwikkeld. Dit protocol biedt een veilige basis voor het initiëren en verwerken van agent-geleide betalingen en lost juridische en technische uitdagingen op, zoals autorisatie en aansprakelijkheid wanneer de gebruiker niet direct op ‘kopen’ klikt.

De Agentic Checkout-mogelijkheid brengt een aanzienlijk risico voor de detailhandel met zich mee. Wanneer de AI-agent de transactie volledig afhandelt binnen het Google-platform, kunnen consumenten de traditionele e-commerce websites volledig overslaan. Dit kan leiden tot een scherpe daling in het directe zoekvolume en het verkeer naar de websites van retailers.

Het grootste risico voor retailers is dat ze de controle verliezen over de klantervaring en, nog belangrijker, waardevolle first-party klantdata niet meer kunnen verzamelen, zoals e-mailinschrijvingen of post-aankoop upsells.

En Google zou Google niet zijn, als deze functionaliteit niet omgetoverd wordt tot een verdienmodel. De integratie van AP2 en Agentic Checkout biedt Google (of andere AI-platformen) de mogelijkheid om een commissie-gebaseerd inkomstenmodel te implementeren voor verkopen die via de agent worden uitgevoerd, wat voor retailers een structurele verandering in de kostenstructuur betekent. Google Ads on steroids.

Om zich voor te bereiden op deze veranderingen, moeten retailers hun content optimaliseren voor bots. AI-systemen geven de voorkeur aan technische factoren zoals sitesnelheid en duidelijke tekstuele beschrijvingen om op eigen houtje te kunnen handelen. Bovendien moeten organisaties hun juridische en regelgevende compliance-normen herzien, aangezien agentic commerce de bestaande juridische kaders, die zijn ontworpen voor menselijke beslissingen, ingrijpend verandert.

Bron: https://feedonomics.com/blog/google-ai-shopping/

Een van de meest opvallende features van AI Mode is “Virtual Try-On“, een geavanceerde toepassing die specifiek is ontworpen om het ‘probleem’ bij online kleding- en schoenenaankopen te verlagen.

Met Virtual Try-On kunnen gebruikers kledingstukken (zoals tops, broeken en jurken) en schoenen virtueel passen door een foto van zichzelf te uploaden. Het AI-model achter deze functie begrijpt het menselijk lichaam en hoe verschillende stoffen zich gedragen als je ze aan hebt. Het resultaat is een realistische plaatje van hoe het kledingstuk er bij de gebruiker uit zou zien, in plaats van op een model van de fabrikant.

Om de functie te gebruiken, hoeven gebruikers alleen maar op het ’try it on’-icoon bij een productvermelding te tikken, een foto te uploaden en binnen enkele seconden het resultaat te zien. Na het virtueel passen van zoveel looks als gewenst, kunnen ze via de ‘shop’ knop naar de verkoper worden geleid om de aankoop af te ronden.

Dat men de kleding al virtueel gepast heeft, maakt conversies via de Virtual Try-On flow van bijzonder hoge kwaliteit, met hogere gemiddelde bestelwaarden en lagere retourpercentages door de verhoogde koopzekerheid. Voor kledingretailers verschuift de focus van conversie-optimalisatie van de on-site gebruikerservaring naar het verbeteren van de datakwaliteit en de beelden in de Merchant Center-feed. High-res afbeeldingen (bij voorkeur 1024 pixels of hoger) en strikte best practices voor productafbeeldingen zijn essentieel voor de effectiviteit van Virtual Try-On.

Content

Jouw website klaarmaken voor AI Mode?

Contact

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *