De Amerikaanse ban van TikTok en de impact op de advertentiewereld

TikTok, bekend om haar korte video’s, is niet meer weg te denken uit ons social media landschap. Met miljarden gebruikers wereldwijd en grote engagement is het in korte tijd uitgegroeid van startup tot een van de grootste marketingkanalen die we vandaag de dag kennen.
De Verenigde Staten lijken echter de laatste jaren een stokje te steken voor het succes van de social media gigant. Al jarenlang uiten Amerikaanse politici zorgen over nationale veiligheid en data-privacy vanwege TikTok’s Chinese moederbedrijf, ByteDance. Deze zorgen resulteerden in een wetgeving die ByteDance dwingt de Amerikaanse tak van TikTok te verkopen. Indien ByteDance weigert, dreigt een ban van TikTok in de VS. Nu de ban wederom is uitgesteld, kunnen we ons afvragen; Komt deze ban er wel? Wat betekent dit voor de toekomst van Tiktok? En wat betekent het voor onze marketingwereld?
Een ding is zeker, de chaos omtrent TikTok is voorlopig nog niet voorbij en kan een grote impact hebben. Niet alleen in de VS zelf, maar ook wereldwijd. In dit artikel neem ik je mee in de gehele TikTok situatie en zet ik de feiten voor je op een rij. Ook werpen we een blik op de toekomst met het oog op wat jij kan doen voor jouw bedrijf om mogelijke (negatieve) gevolgen voor te zijn.
TikTok: Meer dan een hype
Dat TikTok niet meer weg te denken is blijkt ook uit de cijfers.
- Wereldwijd meer dan 1,5 miljard maandelijkse gebruikers: Sommige schattingen gaan zelfs richting de 2 miljard. In de Verenigde Staten, de grootste markt buiten China, bereikte TikTok begin 2024 maar liefst 170 miljoen maandelijkse gebruikers. Dit is bijna de helft van de gehele Amerikaanse bevolking.
- Enorm hoge betrokkenheid. TikTok heeft niet alleen veel gebruikers, maar ze zijn ook nog eens erg betrokken. Gemiddeld zitten TikTok-gebruikers in de VS bijna een uur per dag op de app. Wereldwijd spendeert men ruim 35 uur per maand aan de app. TikTok zorgt dus voor veel meer betrokkenheid met je doelgroep. Met een gemiddelde engagement rate van 5,96% is de app veel effectiever dan Facebook (0,07%) en Instagram (1,22%).
- Grote marketingkansen. Juist door dit betrokken publiek, met de vaak onbereikbare generatie Z voorop, is TikTok een droom voor online adverteerders. De investeringen blijven ook maar stijgen. Voor 2025 wordt verwacht dat TikTok wereldwijd ruim 32 miljard dollar aan advertentie-inkomsten zal genereren. Dit is een groei van bijna 25%. Een significant betere groei dan concurrenten Facebook & Instagram. Vandaag de dag is al zo’n 11% van de wereldwijde social media advertentiemarkt in handen van TikTok. We kunnen wel stellen dat TikTok is uitgegroeid tot een toonaangevende tool die waardevolle impact kan maken op bedrijfsresultaten. Van het genereren van merkbekendheid tot daadwerkelijk aankopen realiseren. Veel gebruikers struikelen over producten op TikTok en kunnen ze direct aanschaffen. Soms met één klik via de TikTok Shop.
De Amerikaanse ban
De huidige dreiging van een TikTok-ban in de VS is geen plotselinge ontwikkeling, maar het resultaat van jarenlange spanningen. De VS is namelijk bang dat China via ByteDance bij Amerikaanse data kan, of de app gebruikt voor propaganda waardoor de Amerikaanse veiligheid in gevaar komt.
- Eerste poging: In 2020 probeerde Trump al eens een verbod op TikTok door te voeren via een uitvoerend bevel, toen ook al om veiligheidsredenen. Dit werd toen tegengehouden door de rechter.
- Een nieuwe wet: In april 2024 tekende Biden de nieuwe wet “Protecting Americans from Foreign Adversary Controlled Applications Act” (PAFACA) In deze wet is vastgesteld dat ByteDance het Amerikaanse stuk van TikTok moet verkopen aan Amerikanen vóór 19 januari 2025 anders volgt een ban.
- TikTok maakt bezwaar: TikTok vocht de wet aan, maar het Hooggerechtshof gaf op 17 januari 2025 unaniem de Amerikaanse regering gelijk.
- Uitstel op uitstel: Toen de ban van TikTok in zou gaan op 19 januari ging de app even uit de lucht in de VS. Maar na de inauguratie van Trump op 20 januari zette hij de handhaving van de ban weer stil. Eerst 75 dagen uitstel, tot 5 april, en op 4 april kwamen daar nog eens 75 dagen bij. De nieuwe deadline voor een verkoop is nu 19 juni 2025. Trump, die eerder vóór een ban was, lijkt nu TikTok te willen ‘redden’, mogelijk via een deal met Amerikaanse bedrijven. Is er geen deal voor 19 juni? Dan wordt de app technisch geblokkeerd in de VS. Hij verdwijnt niet direct van telefoons, maar krijgt geen updates meer en wordt langzaam onbruikbaar. Maar zoals we eerder hebben gezien is Trump, en daarmee de VS, geduldig. Daarom zou ik nog een uitstel van de ban niet uitsluiten.
Als de ban er toch komt
Stel, de verkoop gaat niet door en de ban van TikTok wordt écht doorgezet in de VS. Wat kunnen we verwachten?
- TikTok loopt geld mis: Het platform verliest in één keer zijn grootste en meest lucratieve markt buiten China. Denk hierbij aan miljarden dollars misgelopen inkomsten.
- Focus op andere markten: Bij wegvallen van de Amerikaanse markt zal TikTok zich gaan focussen op markten waar ze nog wel actief zijn en waar potentie in zit, zoals Europa. Dit kan leiden tot nieuwe advertentiemogelijkheden of juist intensievere concurrentie.
- Creators & trends vallen weg: 170 miljoen Amerikanen raken TikTok kwijt. Voor velen een plek voor vermaak en contact. Ook duizenden creators en kleine bedrijven die afhankelijk zijn van TikTok voor hun bereik en inkomsten komen ineens met lege handen te staan. Deze ontwikkeling zal zorgen voor een verschuiving naar concurrenten als Instagram reels, Youtube shorts en Snapchat. Omdat de content en ontwikkeling van trends grotendeels vanuit Amerika afkomstig is, zullen naar verwachting ook veel gebruikers in andere landen weglopen van de app door een gebrek aan content, trends en vermaak. Dit kan de toekomst van TikTok in gevaar brengen.
- Adverteerders lopen weg: Adverteerders zullen een groot deel van hun publiek en daarmee bereik verliezen, zeker als wereldwijd gebruikers naar de concurrenten vertrekken. Dus ook hier zal een verschuiving naar concurrenten plaats gaan vinden.
- Verschuiving van advertentiebudgetten: Naast Amerikaanse investeerders/adverteerders zal wereldwijd een verschuiving van advertentiebudgetten plaatsvinden. Partijen passen hun strategie aan en zetten hoogstwaarschijnlijk in op verschillende concurrenten van TikTok. Hierdoor neemt de concurrentie op die sociale media kanalen enorm toe en zal een gemiddelde campagne een stuk meer gaan kosten.
- Opkomst van concurrenten: Natuurlijk zien ook kleinere of nieuwe platforms hun kans schoon om een deel van het publiek en de adverteerders op te vangen. Denk hierbij aan apps zoals Lemon8, Bereal en Rednote.
Wat te doen voor jouw bedrijf
Voorlopig zal TikTok nog bruikbaar blijven in Nederland. Alleen rijksambtenaren mogen vanwege privacy geen TikTok op hun werk telefoons hebben staan. De situatie in de VS bekijken we ondertussen aandachtig vanaf de zijlijn. Omdat we niet weten hoe deze zaak zal lopen, wat het besluit zal zijn en wanneer er knopen worden doorgehakt, moeten we ons wel voorbereiden op de mogelijke veranderingen. Dit is wat jij als ondernemer kan doen om voorbereid te zijn op de ban van TikTok:
- Blijf up-to-date: Door het laatste nieuws te volgen, blijf je alert op de laatste ontwikkelingen. Zo kan je ook snel handelen als het nodig is.
- Kansen spreiden: Focus niet op één media/advertentie kanaal. Door je kansen te verspreiden heb je niet alleen automatisch een groter bereik en meer interactie, maar ook minder schade als de ban van TikTok voor de deur staat en die markt een klap krijgt.
- Flexibele strategieën: Zet in op strategieën die multi-inzetbaar zijn. Ieder kanaal heeft een eigen algoritme, interface en publiek. Door campagnes op te zetten die op vrijwel ieder platform in te zetten zijn kan je sneller schakelen tussen verschillende media-kanalen.
- Investeren in een sterke SEO positie: Focus niet alleen op advertising, maar ook op je eigen positie in de markt. Zorg dat je organisch goed vindbaar bent. Zo blijf je ook in beeld bij je publiek zodra je advertising campagnes slechter presteren of zelfs stil komen te vallen. Tegenwoordig is SEO meer dan alleen je vindbaarheid op Google. Ook social media platformen zijn zoekmachines. Dus ook voor kanalen als Pinterest en TikTok zelf is SEO van belang.
- Investeren in eigen media: Door eigen content op je website te integreren, passend bij je merkstrategie en doelgroep, ben je ook makkelijk en beter vindbaar online. Ook hiermee kan je een eventuele klap vanuit TikTok verzachten.
Mocht je nu geen idee hebben waar je de tijd en juiste kennis vandaan moet halen? Geen probleem, SDIM helpt je graag uit de brand. Neem contact op voor advies op maat!
Meer weten? Neem contact op!
Reacties (0)