28 juli 2022

[VIDEO] Het ontwikkelen van een contentstrategie: de analysefase

3 minuten lezen
Content en creatie bij SDIM

Wil je content publiceren van betere kwaliteit, die resoneert met jouw doelgroep en waarmee je bedrijfsdoelstellingen behaalt? Een contentstrategie biedt uitkomst en helpt de content inspanningen structureren. In dit artikel worden de belangrijkste analyses besproken die de basis vormen van je contentstrategie.

Het ontwikkelen van een contentstrategie: de analysefase

Een contentstrategie omvat een strategie voor alle online kanalen en media die je als bedrijf inzet. Zomaar lukraak gaan schrijven is niet slim. Het is van belang om de juiste informatie in te winnen, die je helpt strategische beslissingen voor je contentstrategie te maken.

Net zoals bij alle andere online marketing inspanningen beginnen we bij het doel. 

Wat wil je bereiken met jouw contentinspanningen? Meer naamsbekendheid, leads of conversies? Of ligt de focus op het loyaler maken van je huidige klantenbestand? Formuleer korte en lange termijn doelstellingen en koppel de daarbij behorende KPI’s. Als je niet bepaalt wanneer je succesvol bent, kun je ook niet bewijzen dat je succesvol bent. 

Door de content beter aan te laten sluiten op de doelgroep, worden er betere resultaten geboekt. Een belangrijke stap in het bepalen van de contentmarketingstrategie is, op basis van de beschikbare data, de doelgroep te analyseren en te visualiseren. De doelgroepanalyse bestaat uit een kwantitatief en een kwalitatief gedeelte. 

  • Kwantitatieve doelgroepanalyse

In de kwantitatieve analyse duik je in de beschikbare online data van jouw organisatie. Dit doe je via Google Analytics, social media statistieken, CRM systemen etcetera. Analyseer demografische gegevens zoals geslacht en leeftijd, geografische gegevens zoals taal en woonplaats, en bekijk ook wat voor een apparaat zij gebruiken, wanneer ze online zijn, via welke kanalen zij binnenkomen op de website en hoe ze zich daar gedragen. 

Middels de beschikbare online data creëer je een profiel van de bestaande doelgroep.

  • Kwalitatieve doelgroepanalyse

In de kwalitatieve analysefase schetsen we – vaak door middel van interviews – een beeld van de belangrijkste doelen, wensen, problemen en achterliggende behoeften van de doelgroep bij jouw product of dienst. Het uitwerken van een of meerdere persona’s – een gedetailleerde beschrijving van de ideale klant – maakt de doelgroepanalysefase compleet. 

Doelgroepanalyse vormt vervolgens een richtlijn voor o.a. de tone of voice, de bepaling van contenttypen, rubrieken en kanalen. 

Een trendanalyse brengt de impact van belangrijke trends en ontwikkelingen op jouw organisatie in kaart. De trendanalyse creëert overzicht en inzicht in zekerheden en onzekerheden voor de toekomst. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden bij het maken van strategische beslissingen. 

Bij contentcreatie is het van groot belang de merkboodschap in acht te houden. Waar sta je als organisatie wel of niet achter? Waarom zou iemand iets bij jouw organisatie kopen in plaats van bij de concurrent die iets vergelijkbaars verkoopt? In het hoofdstuk Merkboodschap formuleer je de missie, de visie, USP’s en kernwaarden van jouw organisatie. 

Wanneer je als organisatie al een aantal (social media) kanalen actief inzet, is het raadzaam om een contentscan uit te voeren. Een contentscan geeft een overzicht van de prestaties van de huidige content. Zet hiervoor eerst op een rij welke contentrubrieken je momenteel inzet en analyseer per rubriek een x aantal posts. Tel de resultaten van de posts die onder dezelfde rubriek vallen bij elkaar op. Denk hierbij aan bereik, engagement en aankopen naar aanleiding van een post. Hierdoor zie je welke rubrieken aanslaan bij de huidige volgers en welke rubrieken je misschien beter achterwege kunt laten.

Content

Neem contact op met een specialist

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *