16 juni 2025

Meta Ads vs. TikTok Ads, wanneer zet je welk kanaal in?

3 minuten lezen

Meta en TikTok; twee van de grootste social media platformen die we wereldwijd tot onze beschikking hebben. Hoewel deze kanalen elkaar graag kopiëren en nadoen, zijn er wel degelijk verschillen. De belangrijkste verschillen voor adverteerders zetten we in dit blog uiteen.

Ondanks de verschillen hebben beide platformen wel degelijk overeenkomsten. Zo bieden beiden de mogelijkheid om 9:16 videocontent te promoten, is het in beide gevallen mogelijk om pixels t.b.v. remarketing en conversiemeting te gebruiken en bieden beide kanalen alle belangrijke targeting mogelijkheden; retargeting, lookalikes, engagement op het kanaal en belangrijke door de kanalen samengestelde doelgroepen.

Tot slot beschikken beide platformen over een algoritme dat kan optimaliseren op verschillende campagnedoelen:

  • Conversies
  • Verkeer
  • Bereik
  • Volgers voor je pagina

Hoe dieper je graaft, hoe meer verschillen je zult vinden tussen beide platformen. We focussen daarom in dit artikel vooral op de belangrijkste verschillen.

Hoewel TikTok sterk groeit en Meta stagneert in het aantal gebruikers, is het bereik van Meta op dit moment nog aanzienlijk groter. Volgens het Social Media Onderzoek 2025 van Newcom heeft Facebook bijna 2,5 keer zoveel gebruikers als TikTok en Instagram bijna het dubbele. Hierdoor is het eenvoudiger om via Meta een groter deel van de Nederlandse bevolking te bereiken.

Als we kijken naar de verschillen speelt ook de leeftijd van de doelgroep een grote rol. TikTok wordt vooral gebruikt door jongeren (18-29 jaar), terwijl META beter vertegenwoordigd is onder de dertigers tot zelfs 65-plussers.

Hoewel de algoritmes van Meta en TikTok steeds beter werken op brede targeting. Biedt Meta t.o.v. TikTok nog steeds geananceerdere targetingopties. Zo kunnen we binnen Meta nog steeds targetten op mensen met interesse in Digitale Marketing. Terwijl je bij TikTok vooral op hoofdcategorieën blijft steken (nieuws, politiek, gaming etc.).

Ook verschillen de twee platformen m.b.t. content van elkaar. TikTok is puur een videoplatform, dat verticale video’s vereist. Bij Meta kan je naast video’s ook afbeeldingen inzetten in verschillende formaten (zowel vierkant, liggend als story). Heb je geen video-content beschikbaar? Dan is TikTok automatisch een minder geschikte optie dan Meta.

Tot slot zien sommige bedrijven het Amerikaanse karakter van Meta als betrouwbaarder in vergelijking met TikTok, dat uit China komt. Hoewel deze voorkeur de laatste tijd afneemt, blijft het voor sommige organisaties een overweging waard.

TikTok beschikt over een aantal voordelen ten opzichte van Meta. Zo is de engagement onder gebruikers van TikTok hoog. Gebruikers van TikTok zitten gemiddeld 90 minuten per dag te scrollen op hun eigen telefoon (business of Apps, 2024), wat zorgt voor veel mogelijke interactiemomenten met advertenties.

Daarnaast is het algoritme van TikTok opvallend krachtig. Zelfs met het inzetten van kleine budgetten kunnen adverteerders viraal gaan doordat het aanbevelingssysteem ook onbekende of nieuwe content een podium biedt.

TikTok leent zich ideaal voor campagnes die focussen op merkbekendheid en het zoeken naar interactie/connectie met hun publiek.

Zoals eerder vermeld is de doelgroep van Tiktok vrij jong, tussen de 18 en 29 jaar. Hierdoor is TikTok niet voor alle bedrijven aantrekkelijk om te adverteren, maar voor bedrijven die zich focussen op jongvolwassene is TikTok een ideaal platform.

TikTok ads voelen voor veel gebruikers aan als meer natuurlijke en authentieke content, omdat de advertenties naadloos worden geïntegreerd in de For You Page. Hierdoor lijken ze minder op traditionele advertenties.

Meta Ads zijn ideaal wanneer je:

  • Een oudere doelgroep (30+) wil bereiken
  • Een specifieke doelgroep wil bereiken
  • Je wil focussen op conversies (aankopen, leadgeneratie en remarketing)

TikTok Ads zijn ideaal wanneer je:

  • Een jonge doelgroep (18-29) wil bereiken
  • Focust op het vergroten van je merkbekendheid
  • Snel content kan maken en kan inspelen op trends

Welk kanaal je dus kiest hangt af van een aantal factoren. Niet alleen de bovenstaande hebben hier invloed op, maar ook je marketingdoelstellingen hebben invloed op de keuze voor welk kanaal je het beste kan gaan.

Wil je advies over hoe je TikTok of Meta inzet en welk kanaal het beste is voor jou doelstellingen neem contact met ons op.

Content

Neem contact met ons op

Contact

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *