Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opStel u wilt gaan adverteren in zoekmachines als Google. Dan kan dit tegenwoordig op vele manieren. Het bekendste voorbeeld zijn Google Ads. Via dit veilingmodel is het mogelijk om te bieden op zoekwoorden die gebruikers intypen, omdat ze op zoek zijn naar een product of dienst. In de zoekresultaten zal bovenaan, mits u hoog genoeg biedt, uw advertentie staan die ‘getriggerd’ wordt door het zoekwoord dat ingevoerd is. Soms ziet u aan de rechterkant naast tekstadvertenties afbeeldingen met producten tevoorschijn komen die te maken hebben met uw zoekopdracht. Hoe kan dit en wat zijn deze afbeeldingsadvertenties?
Voorbeeld product listing ads
Afbeeldingsadvertenties
U heeft ze vast weleens gezien, een afbeelding van een product waar u naar zoekt in de betaalde zoekresultaten van Google. Stel u zoekt naar koelkasten en het type koelkast dat u zoekt verschijnt aan de rechterkant bovenaan de betaalde zoekresultaten, dan gaat het om betaalde afbeeldingsadvertenties.
Product Listing Ads
Je hebt te maken met zogenaamde product listing ads (PLA). Deze productadvertenties zijn afkomstig uit Google shopping waar een adverteerder bij aangemeld moet zijn om deze advertenties te kunnen weergeven. Google shopping is weer gekoppeld aan het Google merchant centre waar de productdatabase geüpload dient te worden. Door die te uploaden zet je als ondernemer uw producten in het Google merchant centre. Nu heb je de mogelijkheid om te adverteren met afbeeldingsadvertenties via een PLA campagne.
Product Extensions
Er zijn meer mogelijkheden om productafbeeldingen in de betaalde zoekresultaten van Google Ads te tonen dan via een PLA campagne. Er wordt hierbij een duidelijk onderscheid gemaakt tussen een afbeelding als aanvulling en een afbeelding als advertentie op zich. Een product als aanvulling op een advertentie heet een product extension en wordt getoond onder de advertentie op een bepaald zoekwoord. Een PLA is een advertentie op zich aangevuld met 1 regel tekst.
Voorbeeld Product Extensions
Toekomst van afbeeldingsadvertenties
Zitten er veranderingen aan te komen de komende tijd? Het lijkt er wel op. Als je bekend bent met Google shopping ken je waarschijnlijk de afbeeldingen in de zoekresultaten van Google die getoond worden vanuit Google shopping. Ze staan vaak ergens in het midden van de pagina en laten relevante producten zien die te maken hebben met de zoekopdracht. In de VS is het op dit moment zo dat deze resultaten betaald zijn. Een adverteerder betaald dus voor de positie van zijn/haar product die als shopping resultaten worden getoond. Eigenlijk vergelijkbaar met een PLA campagne, maar dan binnen de ‘gewone’ zoekresultaten. De betaling werkt hetzelfde als met Google Ads, dus op basis van een veiling.
Image extensions
Op het moment van toevoegen van deze laatste mogelijkheid is het nog in de testfase bij Google, en wordt wellicht nooit uitgerold, maar toch goed om te weten dat Google bezig is met een nieuwe manier van het tonen afbeeldingen. Lees hier de uitgebreide uitleg bij de Ads Image extensions
SDIM is gespecialiseerd in online vindbaarheid voor bedrijven. Als u geïnteresseerd bent in de laatste ontwikkelingen op het gebied van online vindbaarheid neemt u dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen graag en praten u graag bij over de laatste ontwikkelingen en/of afbeeldingsadvertenties in het bijzonder.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Hallo,
Wellicht dat jullie dit weten: ik werk nu al even met Google Merchant (PLA) en heb hiervoor een productfeed opgegeven in het merchant center.
Ik kom er echter niet achter hoe ik een specifiek product aan een zoekopdracht koppel.
Dus als iemand zoekt op ‘metalen pan’, wil ik dat de juist pan uit mijn assortiment wordt getoond. Kan ik dit sturen dmv TAGS ofzo?
Alvast bedankt!
Sander
Hallo Sander,
daar kunnen we je zeker bij helpen. Het werkt niet via een tag, maar op een andere manier die ik je graag uitleg. Makkelijkst is om hier even over te bellen/mailen. Wil je een mail met contactgegevens sturen naar contact@sdim.nl? Dan weten we hoe we je kunnen bereiken.
Ewoud