De kogel is door de kerk: Instagram opent haar deuren voor advertenties

Drie jaar geleden werd de social media industrie opgeschrikt door een enorme verandering. Instagram werd verkocht aan Facebook voor maar liefst één miljard dollar. Aangezien Instagram op dat moment een niet-winstgevend bedrijf was, waren veel mensen verwonderd over het overnamebedrag dat Facebook bereid was te betalen. Maar het was in ieder geval direct duidelijk dat de social media reus grootse plannen had met Instagram. En langzamerhand beginnen we een steeds beter beeld te krijgen over de toekomst van Instagram.

Veranderingen in de social media industrie

De social media industrie verandert razendsnel. Het is duidelijk te zien dat de traditionele social media netwerken zoals Facebook en Twitter het zwaar hebben. De concurrentie tussen de social media netwerken wordt steeds groter. Facebook heeft in Nederland maar liefst 9,4 miljoen gebruikers (6,6 miljoen dagelijks actief). Twitter heeft momenteel 2,8 miljoen gebruikers in Nederland (1 miljoen dagelijks actief). Toch zijn er veranderingen die grote impact hebben op de toekomstige groei van deze twee grootmachten. Wat blijkt? Veel jonge gebruikers keren Facebook en Twitter de rug toe. In de leeftijdscategorie 15 t/m 19 jaar is het aantal Twitter gebruikers met 26% gedaald in vergelijking met 2014. En ook Facebook zit met hetzelfde probleem, namelijk een daling van 12% in deze leeftijdscategorie.

De ontwikkeling van Instagram

Het wordt duidelijk dat zowel afbeeldingen als video’s steeds belangrijker worden. Instagram heeft het afgelopen jaar een sterke groei doorgemaakt van 29% in het aantal gebruikers. In totaal heeft Instagram in Nederland ruim 1,8 miljoen gebruikers waarvan 722.000 dagelijks actief. Toen Facebook in 2013 Instagram overnam, zijn ze direct gestart met het testen van advertenties in Amerika. Grote bedrijven zoals Adidas, Ben & Jerry’s, Levi’s, Paypal en Lexus kregen de kans om te experimenteren met de nieuwe advertentieruimtes en dit bleek een groot succes. Deze maand heeft Instagram bekend gemaakt dat ze de advertentieservice mogelijk willen maken voor bedrijven ‘van ieder formaat’. Dit zal ingrijpende gevolgen hebben voor de manier waarop social advertising gebruikt wordt om contact te maken met de doelgroep. Bedrijven krijgen de mogelijkheid om gesponsorde foto’s en/of video’s (maximaal 15 seconden) in de feed van Instagram gebruikers te plaatsen.

Adverteren op Instagram. Dit zijn de mogelijkheden

Daarnaast heeft Instagram recent aangekondigd om een nieuw soort ads mogelijk te maken. Ze noemen deze carrousel ads. Deze ads moeten de adverteerders meer flexibiliteit geven, het geeft Instagramgebruikers de kans om links en rechts te swipen zodat er meer informatie kan worden opgedaan over bepaalde gesponsorde diensten of producten. Deze carrousel ads, zijn begin deze maand al mogelijk gemaakt in onder andere Groot-Brittannië, Canada, Duitsland en Frankrijk. Wanneer de advertentiedienst van Instagram in Nederland kan worden gebruikt is nog onbekend. Wat we wel weten is dat het veel potentie biedt voor nieuwe interessante marketingcampagnes.

Hulp nodig?

Mocht u hulp of advies kunnen gebruiken bij het opzetten van een social media campagne, neem dan gerust contact met ons op.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *