Geen Google AdWords advertenties meer in de rechterkolom naast de zoekresultaten

Google heeft recent wereldwijd een grote verandering doorgevoerd in de zoekresultaatpagina’s binnen Google. De Google AdWords advertenties die we al jaren in de rechterkolom naast de zoekresultaten zien staan zijn namelijk verdwenen. Vanaf heden zullen deze advertenties alleen nog aan de boven- en/of onderkant van de zoekresultatenpagina te zien zijn. Wat betekent dit voor de verschillende partijen? SDIM zet alles voor u op een rij.

Van drie naar vier advertenties

Zoals we van Google gewend zijn is het verdwijnen van de rechterkolom natuurlijk niet de enige wijziging die ze hebben doorgevoerd. Stonden er voorheen maar drie advertenties bovenaan, nu zullen er vaker vier advertenties worden getoond. Daarnaast zal Google meer advertenties onderaan de zoekresultatenpagina gaan tonen. Dit zal overigens vaker het geval zijn voor zoekopdrachten met een sterke aankoopintentie. De resultaten op de mobiel worden niet beïnvloed, conversies op mobiel zullen dus niet lijden onder deze update.

Google laat overigens de rechterkolom niet helemaal los. Er zijn twee uitzonderingen waarbij er wel advertenties aan de rechterkant kunnen verschijnen.

  1. Product Listing Ads (PLA’s)
  2. Ads in the Knowledge Panel

Wat betekent dit voor de verschillende partijen?

De gebruiker van Google zal nu alleen nog betaalde zoekresultaten ‘above the fold’ zien. De eerste blik toont nul organische zoekresultaten. Het is dus de vraag of de zoekresultaten echt relevanter en beter zijn geworden voor de gebruikers van Google.

De bedrijven die veel bezoekers uit de organische zoekresultaten krijgen zullen naar alle verwachting een lagere click through rate zien. Dit komt omdat hun organische resultaten naar beneden zijn gedrukt door de advertenties.

De adverteerders zullen deze verandering vooral merken in het aantal vertoningen. Er worden namelijk minder advertenties getoond en dit resulteert automatisch in minder bereik. Daarnaast moeten de adverteerders nu ook concurreren voor de toppositie, hierdoor zouden de klikprijzen hoger kunnen worden. De advertenties met de posities 5 en lager zullen minder nadrukkelijk worden getoond en er zullen naar alle verwachting minder clicks uit deze posities komen.

Officiële statement Google

Google heeft een officieel statement afgegeven over de veranderingen: “We’ve been testing this layout for a long time, so some people might see it on a very small number of commercial queries. We’ll continue to make tweaks, but this is designed for highly commercial queries where the layout is able to provide more relevant results for people searching and better performance for advertisers.”

SDIM verwacht het volgende…

Bij SDIM verwachten wij dat deze wijziging van Google vooral een negatief effect heeft voor adverteerders die veel resultaat uit zoekwoorden halen met een positie lager dan 4. Adverteerders die wel veel resultaat halen uit zoekwoorden in de top 4, kunnen een mogelijk positief effect verwachten.

Wij kunnen het ons zo voorstellen dat u benieuwd bent wat het effect van deze wijziging op uw account kan zijn. Neem daarom gerust vrijblijvend contact op met de specialisten van SDIM. Wij helpen u graag op weg.

Bronnen:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *