Google Life events: doelgroeptargeting voor Google Ads

‘Je moet het ijzer smeden als het heet is’. Een eeuwenoud spreekwoord dat ook vandaag de dag nog ontzettend relevant is. Iemand die onverwachts ten huwelijk wordt gevraagd is opeens in de markt voor een trouwjurk. De juiste mensen op ‘key moments’ kunnen bereiken brengt grote voordelen met zich mee. Google snapt dit uiteraard ook, want met ‘life event targeting’ voor Google Ads zet Google na de invoering van RLSA en In-market weer een stap in de richting van Search naar Doelgroep-targeting. Hiermee gaat Google Facebook achterna, waar life event doelgroeptargeting al mogelijk was. 

Levensgebeurtenissen in Google Ads

Life events (‘levensgebeurtenissen’ als je Google Ads in het Nederlands gebruikt) helpt je mensen te targeten op deze cruciale momenten in hun leven:

  • Trouwen
  • Afstuderen
  • Verhuizen
  • Andere baan
  • Huis gekocht
  • Bedrijf opgericht
  • Nieuw huisdier
  • Pensioen
  • Woningrenovatie

Voor elk van deze life events is in te stellen of het net gebeurd is of op het punt staat te gebeuren. Wat ook belangrijk is om te weten is dat Life Event Targeting op het moment van schrijven alleen nog maar beschikbaar is voor Gmail en YouTube campagnes.

De voordelen van life event targeting in Google Ads zijn uniek

Een interessant verschil met In-market targeting is dat life event targeting-groepen kleiner zijn omdat het om zeldzame gebeurtenissen gaat, maar dat het aantal aankoopbeslissingen die met deze groepen verband houden groter zijn. De groep mensen die onlangs is verhuisd is bijvoorbeeld heel klein, maar het aantal aankoopbeslissingen dat deze groep waarschijnlijk gaat maken, is vrij groot. Denk bijvoorbeeld aan: meubels, verzekeringen, verhuisdiensten, keukens, badkamers, verf, gereedschap.

Uit onderzoek van Networked Insights is dan ook gebleken dat de kans dat mensen dezelfde interesses hebben als mensen die dezelfde levensgebeurtenis ondergaan groter is dan mensen die tot een bepaalde demografische groep horen gebaseerd op leeftijd, geslacht en inkomen.

De levensgebeurtenissen die Google tot nu toe heeft uitgekozen zijn gebeurtenissen waar vaak emoties bij komen kijken. 26% tot 35% van de afgestudeerden gaf in het onderzoek aan afstuderen als emotioneel te ervaren. Meer dan 70% van de emoties die bij deze levensgebeurtenissen komen kijken zijn positief. En mensen die positieve emoties hebben zijn eerder geneigd om te kopen (blijkt uit onderzoek van Ignite Visibility).

De cijfers omtrent Google Ads life events zijn zeer positief. Volgens een case study van Sonos heeft life events voor Google Ads de volgende resultaten behaald:

  • 50% stijging in Ad Recall
  • 35% stijging in koopintentie
  • 5x zoveel mensen die naar Sonos zoeken op Google

Nog een voorbeeld: matrassen fabrikant Purple zag door het gebruik van life events voor Google Ads een stijging van 21,8% in koopintentie voor mensen die gaan verhuizen en een stijging van 153% van mensen die gaan verhuizen en die zoeken naar ‘Purple Mattresses’.

Hoe stel ik ‘life events’ in voor mijn Google Ads campagne?

Life event targeting is in te stellen onder ‘Doelgroepen’ op Ad-group niveau in een YouTube of Gmail campagne. Klik op ‘waar ze actief onderzoek voor doen of plannen voor maken’ en vervolgens op het drop-down menu:

Life Events Google Ads

De ‘doelgroepen’ interface van Google Ads waar levensgebeurtenissen (life events) in te stellen zijn.

Conclusie; nieuwe functie ‘life events’

De toevoeging van life events is een welkome toevoeging aan Google Ads. Social media zoals Facebook bewijzen al jaren dat levensgebeurtenissen belangrijke factoren zijn voor het targeten van de juiste doelgroep. Emotionele aspecten van levensgebeurtenissen zijn over het algemeen positief voor de aankoopbeslissingen van consumenten en doelgroepen kunnen heel specifiek op ‘key-moments’ bereikt worden. We verwachten dat Google het aantal life events in de toekomst uit gaat breiden en meer opties toe gaat voegen. Wordt vervolgd dus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *