De grootste Google Update van de afgelopen 5 jaar.

Google BERT update: de belangrijkste update in 5 jaar!

Recentelijk heeft Google de grootste algoritme update in 5 jaar uitgerold. Wat is deze BERT update en hoe gaat u hiermee om? SDIM beantwoordt de belangrijkste vragen in dit blog!

HomeBerichtenGoogle BERT update: de belangrijkste update in 5 jaar!
Geplaatst 30 oktober 2019 - Geschreven door: Dennis Boogaard

De BERT update, wat is het?

BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformer. Dit is een deep learning algoritme die menselijk taalgebruik en de context van een zin beter begrijpt (Natural Language Processing).

Korte woorden kunnen in een zin een groot verschil maken voor de context. Google probeert dit met deze update op te vangen. Google zelf geeft het volgende voorbeeld:

Als iemand zoekt op ‘2019 brazil traveler to usa need a visa’ maakt het woord ‘to’ een groot verschil. Het laat immers zien wat de intentie is: iemand uit Brazilië reist naar de Verenigde Staten en wil weten of er een visum nodig is.

Voorheen gaf Google het volgende resultaat: een nieuwsartikel over hoe mensen uit de Verenigde Staten naar Brazilië kunnen reizen zonder een visum aan te vragen, maar dat is niet waar de zoeker naar op zoek is.

De zoeker wilt informatie over het aanvragen van een visum. Het beste resultaat daarop is de website van de ambassade van de Verenigde Staten. Dat probeert Google nu te geven met de BERT update!

Wat is de impact van de Google BERT update?

Volgens Google is dit de grootste update in 5 jaar en de grootste stap die ooit gemaakt is binnen Search. 10% van alle zoekresultaten worden hierdoor beïnvloed. Google heeft deze update reeds uitgerold in de Verenigde Staten en zal het komende week uitrollen voor alle andere landen. 

Dit betekent vooral dat Google slimmer is geworden en dat de kwaliteit van content nóg belangrijker is.

In de loop der jaren zijn mensen steeds beter geworden in het ‘googlen’ van een zoekopdracht waarbij we de zoekopdracht aanpassen aan de zoekmachine. Bijvoorbeeld door steekwoorden te gebruiken in plaats van zinnen. Nu worden de rollen langzaam maar zeker omgedraaid en past Google zich aan aan de mens. 

De groei van voice search speelt hier ook in mee. De manier waarop we zoeken via een voice apparaat is immers anders: we spreken complete zinnen uit in plaats van slechts een aantal zoektermen.

Hoe kan ik inspelen op de BERT update?

De BERT update zorgt er niet voor dat de zoekmachine anders naar uw website kijkt, het analyseert zoekopdrachten alleen anders. Hierdoor lijkt het erop dat er niet veel optimalisatiemogelijkheden zijn. 

Niets is minder waar, doordat Google de zoekopdrachten beter begrijpt is het des te belangrijker dat uw website in orde is. Door de website op SEO technisch vlak te optimaliseren en daarnaast constant nieuwe, waardevolle content te creëren, kan er slim ingespeeld worden op deze update. 

Het semantisch optimaliseren van de website is nu nog belangrijker. Een zoektermenonderzoek is daar de basis van, zo komt u erachter waar uw doelgroep op zoekt. Wilt u zelf aan de slag gaan met copywriting maar heeft u hier geen ervaring mee? Bekijk dan de mogelijkheden van een SEO copywriting training bij SDIM.

Wat kunt u nu doen?

Totdat de update volledig is uitgerold in Nederland is het belangrijk om uw websiteverkeer goed in de gaten te houden. Mocht u toch een daling opmerken, dan is het belangrijk om contentpagina’s inhoudelijk te analyseren.

Zorg er daarnaast voor dat de basis van uw website, zowel de content als techniek, goed staat. Uiteraard kunt u altijd contact opnemen met SDIM, wij kijken graag met u mee. 

 

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op