Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opGoogle kondigt al lange tijd aan dat Google Shopping, zoals we dat tot nu toe in Nederland kende, gaat verdwijnen. Dit betekent o.a. dat de gratis Shopping resultaten zullen verdwijnen. Iets later dan gepland, eerst werd 13 februari 2013 genoemd als d-day, nu lijkt dat 1 maart 2013 te worden. Wat deze verandering inhoudt, lees je in dit blog.
Sinds de uitrol van Google Shopping in Nederland werden de producten uit het Merchant Center op 2 manieren vertoond:
1.) Als Product Listing Ads (PLA’s).
Producten kunnen alleen als PLA worden vertoond als je hiervoor een campagne hebt aangemaakt in Google AdWords.
2.) In de Google Shopping resultaten. Soms tussen de organische resultaten:
en onder het ‘tabje’ Shopping:
Tot 1 maart 2013 worden producten in Google Shopping ook vertoond zonder AdWords setup. Er is alleen een goedgekeurde productfeed nodig in het Google Merchant Center. De kliks vanuit Shopping waren gratis.
Maar de opzet zoals hierboven beschreven gaat dus verdwijnen. In de nieuwe opzet zijn er voor webwinkel eigenaren geen gratis vermeldingen meer.
Deze nieuwe opzet lijkt natuurlijk erg op de manier waarop tot nu toe PLA’s werden vertoond. Maar let op de categorie links direct onder de producten. Via deze linkjes kan met via het Google Shopping platform meer producten bekijken in een specifieke categorie. En hiermee komen we ook gelijk bij de grootste verbetering voor de product vergelijkende consument. Producten zullen beter gecategoriseerd worden. Hiermee wordt het gemakkelijk om binnen een productgroep/categorie te zoeken. Wanneer hetzelfde product door meerdere winkels wordt aangeboden, zullen deze beter gegroepeerd worden weergegeven. Hiermee zal het gemakkelijker worden om winkeliers met elkaar te vergelijken, vooral op prijs.
De optimalisatie van een Product Listing Ads campagne werkt anders dan de optimalisatie van een reguliere search campagne. Je kunt namelijk geen zoekwoorden toevoegen. Je bent dus overgeleverd aan het algoritme van Google voor de vertoningen van je producten. De zoekwoorden waarop je producten vertoond worden natuurlijk wel gebaseerd op de titels en beschrijvingen van je producten. Je kunt hier dus invloed op uitoefenen door de productfeed te optimaliseren. Door bijvoorbeeld je juiste zoekwoorden in de titels van je producten te zetten.
Daarnaast is er nog een aantal andere zaken die je kunt optimaliseren zodra de campagne enige data heeft verzameld. In een volgende blog (Hoe optimaliseer ik een Product Listing Ad campagne?) zullen we hier wat dieper op in gaan. Hieronder alvast een paar korte tips:
Mocht u hulp of advies kunnen gebruiken bij het opzetten van Product Listing Ads, neem gerust contact met ons op. Wij kunnen u o.a. helpen bij:
Uiteraard kunnen wij u ook helpen bij de optimalisatie van uw PLA campagne. Vraag onze medewerkers naar de mogelijkheden en prijzen.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Wauw bedankt voor de handige tips! die kan ik zeker implementeren in mijn eigen webshop. Ik heb nog niet zon goede seo strategie, maar het begint beetje bij beetje te komen door artikelen als deze. Bedankt!
Hoi Seo optimalisatie. Bedankt voor je comment. Nog een gratis tip als je van plan bent om nog meer blog berichten te spammen: Veel blogs voegen een nofollow tag toe aan de backlink naar je website. rel=’external nofollow’
Hierdoor wordt er geen linkpopulariteit overgedragen en is de link dus nagenoeg waardeloos, vooral als het je om linkpopulariteit te doen is. Niet echt iets voor SEO expert om toe te passen dus. Succes met je business.