20 februari 2013

Google Shopping anno 2013, wat gaat er veranderen?

3 minuten lezen
Shopping e-commerce marketplaces icon

Google kondigt al lange tijd aan dat Google Shopping, zoals we dat tot nu toe in Nederland kende, gaat verdwijnen. Dit betekent o.a. dat de gratis Shopping resultaten zullen verdwijnen. Iets later dan gepland, eerst werd 13 februari 2013 genoemd als d-day, nu lijkt dat 1 maart 2013 te worden. Wat deze verandering inhoudt, lees je in dit blog.

Sinds de uitrol van Google Shopping in Nederland werden de producten uit het Merchant Center op 2 manieren vertoond:

1.) Als Product Listing Ads (PLA’s).

voorbeeld google shopping pla

Producten kunnen alleen als PLA worden vertoond als je hiervoor een campagne hebt aangemaakt in Google Ads.

2.) In de Google Shopping resultaten. Soms tussen de organische resultaten:

shopping in organische resultaten oud

en onder het ‘tabje’ Shopping:

google shopping tabje

Tot 1 maart 2013 worden producten in Google Shopping ook vertoond zonder Google Ads setup. Er is alleen een goedgekeurde productfeed nodig in het Google Merchant Center. De kliks vanuit Shopping waren gratis.

Maar de opzet zoals hierboven beschreven gaat dus verdwijnen. In de nieuwe opzet zijn er voor webwinkel eigenaren geen gratis vermeldingen meer.

google shopping nieuw

Deze nieuwe opzet lijkt natuurlijk erg op de manier waarop tot nu toe PLA’s werden vertoond. Maar let op de categorie links direct onder de producten. Via deze linkjes kan met via het Google Shopping platform meer producten bekijken in een specifieke categorie. En hiermee komen we ook gelijk bij de grootste verbetering voor de product vergelijkende consument. Producten zullen beter gecategoriseerd worden. Hiermee wordt het gemakkelijk om binnen een productgroep/categorie te zoeken. Wanneer hetzelfde product door meerdere winkels wordt aangeboden, zullen deze beter gegroepeerd worden weergegeven. Hiermee zal het gemakkelijker worden om winkeliers met elkaar te vergelijken, vooral op prijs.

  1. Een Merchant account: www.google.nl/merchants
  2. Een productfeed die aan de nieuwe vereisten voldoet: http://support.google.com/merchants/bin/answer.py?hl=nl&answer=188494#NL Let op dat het opgeven van een ‘google product category’ en ‘beschikbaarheid’ nu verplicht is!
  3. Een Google Ads account (het Google Ads account id geef je op in het Merchant Center om te koppeling te maken.
  4. In Google Ads een campagne met productvermeldingen.
google pla campagne maken

De optimalisatie van een Product Listing Ads campagne werkt anders dan de optimalisatie van een reguliere search campagne. Je kunt namelijk geen zoekwoorden toevoegen. Je bent dus overgeleverd aan het algoritme van Google voor de vertoningen van je producten. De zoekwoorden waarop je producten vertoond worden natuurlijk wel gebaseerd op de titels en beschrijvingen van je producten. Je kunt hier dus invloed op uitoefenen door de productfeed te optimaliseren. Door bijvoorbeeld je juiste zoekwoorden in de titels van je producten te zetten.

Daarnaast is er nog een aantal andere zaken die je kunt optimaliseren zodra de campagne enige data heeft verzameld. In een volgende blog (Hoe optimaliseer ik een Product Listing Ad campagne?) zullen we hier wat dieper op in gaan. Hieronder alvast een paar korte tips:

  • Zorg dat je de campagne zoveel mogelijk opsplitst m.b.v. productfilters. Hierdoor kun je de biedingen gerichter instellen;
  • Probeer elk productfilter in een aparte advertentiegroep te plaatsen. Zo kun je beter achterhalen welke vertoningen door welke producten werden ‘getriggered’;
  • Sluit irrelevante vertoningen uit;
  • Optimaliseer de promotietekst (voor een PLA campagne geef je een promotietekst op i.p.v. een advertentietekst);
  • Voeg goed scorende producten via een eigen productfilter (filter op product id) toe. Immers, hoe specifieker je kunt bieden, hoe beter;

Mocht je hulp of advies kunnen gebruiken bij het opzetten van Product Listing Ads, neem gerust contact met ons op. Wij kunnen je o.a. helpen bij:

  • Google Merchant Center aanmaken/inrichten;
  • Product Listing Ads campagne opzetten;
  • Hulp bij de productfeed specificaties en de veranderingen per 1 maart;
  • Uw huidige PLA campagne doorlichten en voorbereiden op de veranderingen van Google in maart dit jaar;

Uiteraard kunnen wij je ook helpen bij de optimalisatie van jou PLA campagne. Vraag onze medewerkers naar de mogelijkheden en prijzen.

Content

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *