Google Shopping regelgeving wordt strenger. Pas nu uw feeds aan!

Vanaf 16 mei aanstaande zullen de vereisten voor productfeeds in het Google Merchant Center strenger worden. En zoals te verwachten valt bij Google, zal dit direct van invloed zijn op alle campagnes die u via het Merchant Center draait en niet aan die vereisten voldoen (Google Shopping en Dynamic Remarketing). Het is dan ook raadzaam om nu alvast uw feeds voor te bereiden om straks niet voor vervelende verassingen te staan. Onze feed specialisten vertellen in deze blogpost wat u precies moet aanpassen.

Global Trade Item Numbers

Iedereen weet inmiddels dat voor Google Shopping sinds 2015 Global Trade Item Numbers (GTIN’s) voor producten van 50 merken vereist zijn. Deze lijst gaat Google nu per mei uitbreiden naar alle producten waaraan een GTIN is toegekend door de fabrikant. Dit geldt voor bijna alle nieuwe producten zoals boeken, kleding, schoenen, tv’s, laptops et cetera. De enige uitzonderingen zijn handgemaakte en/of vintage producten.

In het statement over deze wijziging zegt Google het volgende:

“GTIN’s geven ons inzicht in wat u precies verkoopt. Als we weten wat u verkoopt, kunnen we u helpen de prestaties van uw advertenties te verbeteren door waardevolle informatie over het product toe te voegen en advertenties op een relevantere manier aan gebruikers te tonen.”

Het waarschuwen is al begonnen

Sinds 8 februari jongstleden is Google begonnen met waarschuwen. Wellicht is u dat al opgevallen bij producten die niet aan de vereisten voldoen. Zo worden op het tabblad ‘Diagnostische gegevens’ – ‘waarschuwingen op artikelniveau’ weergegeven. Producten die nu al een GTIN-vereiste hebben krijgen een rood uitroepteken en worden uitgesloten van de campagnes. Producten die nu nog wel actief zijn, maar vanaf 16 mei niet meer aan de nieuwe regels voldoen, hebben van Google een geel waarschuwingsteken gekregen. Google geeft heel bewust deze waarschuwingen als hulpmiddel zodat u weet welke producten u nu moet aanpassen om zodat deze straks niet afgekeurd worden.

Dit betekent het concreet

Als de producten straks niet aangepast zijn dan heeft dat gevolgen voor uw Google Shopping campagne en/of uw dynamische remarketing campagne via het Google Display Netwerk. Beide campagnes zijn namelijk afhankelijk van het Google Merchant Center. Het kan er dus voor zorgen dat uw producten niet meer in Google Shopping worden vertoond of dat uw remarketing campagne niet meer optimaal werkt. Dat heeft dus direct gevolgen voor de resultaten (lees: de omzet) die u momenteel met uw campagnes behaald.

Wellicht heeft u al zo’n melding gezien, misschien is het nog niet opgevallen. Maar in beide gevallen doet u er goed aan om uw feeds alvast te controleren. Via het Merchant Center kunt u heel gemakkelijk controleren of alle feeds van uw huidige productenaanbod de GTIN-code bevatten. Krijgt u een melding te zien? Of voegt u een nieuw product toe aan het assortiment? Zorg er dan voor dat u in de feed, per product, het element toevoegt. Vergeet na het aanpassen van de feed vooral niet in het Merchant Center bij het productoverzicht per product te controleren of de GTIN-codes worden geladen.

Als u nieuwe merkproducten verkoopt die door verschillende verkopers worden verkocht, is het verstandig de nieuwe vereisten te bestuderen en goed te controleren of uw productgegevens correct en actueel zijn.

Extra handeling, maar wel meer voordeel

Het toevoegen van deze extra GTIN’s betekent dan misschien wel een aanpassing aan uw productfeed, het levert u ook direct meer voordeel op. Zo geeft Google aan dat door deze wijziging uw advertenties op meer plaatsen op Google, YouTube en hun partnersites kunnen worden getoond. Bij verkopers die correcte GTIN’s aan hun productgegevens hebben toegevoegd, is volgens Google het conversiepercentage tot wel 20% gestegen (bron).

Loop geen onnodig risico en laat u adviseren door feed specialisten

Ondanks de heldere uitleg in het Merchant Center en Google helpcentrum is het aanpassen van uw productfeed niet eenvoudig. Ik wil u dan ook adviseren om niet zelf te gaan ‘spelen’. Het is belangrijk dat u precies weet hoe u met deze verandering om kunt gaan en uw feed aanpast zonder een risico op daling in traffic of ROI binnen uw Google Shopping campagnes te lopen. Heeft u een vraag of opmerking over de wijziging? De datafeed specialisten van SDIM staan u graag vrijblijvend te woord.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *