Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opIn marketingland is AI hét gesprek van de dag. En terecht: deze ontwikkeling kunnen we niet ontkennen. Social media staan vol met berichten van designers, schrijvers en marketeers die AI tools proberen te verslaan of er juist dankbaar gebruik van maken. Maar hoe kunnen we als content marketeer AI benutten? En hoever moeten we hierin gaan?
Wist je dat wiskunde leraren protesteerden tegen de rekenmachine in 1966? We hebben hun argumenten niet opgezocht, omdat we weten dat de rekenmachine hoe dan ook heeft gewonnen. Het maakt ons leven slimmer en makkelijker, maar verandering vinden mensen nou eenmaal spannend. Televisie en radio zorgden in hun eerste dagen ook voor veel onrust.
Met AI is dat natuurlijk niet anders. Je hoort continu tegenstrijdige woorden zoals ‘doodeng’ of ‘geweldig’. Inmiddels heeft menig content marketeer zijn standpunt ingenomen. Toch hoeven we niet bang te zijn dat de content marketing zich in de gevarenzone bevindt. Zoals Charida Dorder (oprichter van de AI for Marketing Academy) tijdens Emerce Marketing Digital Live zei: “AI vervangt de marketingprofessional niet. Maar de marketingprofessionals die werken met AI, winnen het van de marketingprofessionals die dat niet doen.”
AI tools helpen je op verschillende manieren. Het is aan jou om te bepalen welke tools je toevoegt aan je gereedschapskist.
De achtergrond van een foto vullen met Adobe Firefly
AI zorgt de laatste maanden voor veel gespreksstof. Wordt het werk van een copywriter overbodig? En ontwikkelen we productshoots voortaan via AI? De tools bieden zeker kansen om sneller en efficiënter te werken, maar zijn zeker (nog) geen vervanging van het creatieve brein van een designer, copywriter of fotograaf. We kunnen dus niet blind vertrouwen op deze nieuwe tools. Wat we wel kunnen doen is het inzetten ter inspiratie of als ondersteuning, met daarbij als vereiste dat je de skills hebt om de juiste vragen te stellen. De output is immers zo goed als de input. Bovendien is de kwaliteit van de huidige AI tools bewonderenswaardig, maar zeker niet altijd bruikbaar. Wees daarom kritisch en laat je niet misleiden door verkeerde informatie.
Prompt Adobe Firefly: A bus driving through the city
Een ander groot nadeel van AI is dat de tools geen emoties hebben. Creativiteit is juist sterk afhankelijk van emotie. Wel kan je tools zo prompten dat ze jouw gewenste tone of voice aanhouden. Maar ook hier is weer de juiste (creatieve) input nodig.
Zoals je hieronder ziet, is dat ChatGPT (nog) niet volledig is bijgewerkt. Ook kan de tool niet in alle beschikbare bronnen informatie opzoeken. De chat bot kan bijvoorbeeld geen informatie over personen opzoeken via LinkedIn of andere social media platformen, omdat het vaak om privacy gevoelige informatie. Ook kan ChatGPT niet zomaar documenten inzien die niet openbaar gedeeld zijn. Hier zal je dus zelf online of offline onderzoek naar moeten doen.
ChatGPT is tot september 2021 bijgewerkt
Ook moet je er rekening mee houden dat ChatGPT een taalmodel is dat getraind is op basis van bestaande data. ChatGPT kan unieke teksten genereren, maar het is geen unieke content of unieke nieuwe informatie. Een taalmodel doet niks anders dan de uitkomst voorspellen op basis van jouw prompt. Stof tot nadenken: Wat is het verschil tussen een copywriter en ChatGPT wanneer de copywriter ook de informatie opzoekt op het internet? Als copywriter kan je dus nadenken wat jouw unieke rol wordt binnen het werkveld. Denk aan het afnemen van interviews met de experts binnen een bedrijf.
Tot slot geeft ChatGPT ook vaak misinformatie. Wij weten bij SDIM dat onderstaande informatie over ons online marketing bureau onjuist is. Lees in ons blog meer over de voor- en nadelen van ChatGPT.
Het vak content marketing is nog jong, dus verandering is logisch (en welkom). Tracy Playle van Pickle Jar Communications deed vorig jaar bij de Content Conference van Frankwatching de uitspraak: “We hebben een mooi vak, maar vergeet niet dat content beroepen nog maar zo’n 15 jaar bestaan.”
Er is nog geen vastgeroeste werkwijze en nog lang niet alles is in templates gegoten. Digitale content marketeers zijn gewend om zich te ontwikkelen. En we staan nog maar aan het begin van alle ontwikkelingen die nog gaan komen.
Charida Dorder benoemde dat we op een kantelpunt staan. Het is nu aan de marketingprofessionals om te bepalen hoe ver we moeten gaan: hoeveel procent van ons werk vertrouwen we toe aan AI en hoeveel procent houden we bij ons? Hoe sta jij erin staat vanuit jouw rol als marketeer of ondernemer? Praat erover mee in de reacties onderaan dit blog.
Zelf aan de slag met AI tools? Bekijk onze lijst met content marketing tools.
Disclaimer: dit blog is niet geschreven door AI.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op