Hoe schrijf je copy die converteert?

Note: Deze post is geschreven naar aanleiding van de presentatie van Michael Aagaard van ContentVerve tijdens Conversion Hotel 2014. #CH2014. “How to write copy that converts”Yes

Wanneer je kijkt naar het proces dat vooraf gaat aan een conversie, dan is communicatie daar heel belangrijk in. Bedenk maar eens wanneer je offline naar een winkel gaat voor een nieuwe jas, hoe belangrijk het is. Allereerst de etalage. Het moet je in 1 oogopslag aanspreken. En binnen is het fijn als het personeel vriendelijk is. En je begrijpt en je goed adviseert. Dat is online niet anders.

 

Goede online copy sluit aan op de doelgroep
Online is er geen persoonlijk contact. Er is geen vriendelijke medewerker. Daar komt de communicatie voornamelijk aan op copy. Dat betekent, dat je je doelgroep heel goed moet kennen. Copywriten met optimalisatie in gedachten begint daarom niet romantisch, met een opengeklapte laptop, maar met de voeten in de klei op de afdeling customer service.  En op de Sales afdeling. Research!

Het continue proces

  • Data verzamelen
  • Analyseren
  • (Hypothese)
  • Oplossing
  • Test/implementeer de oplossing
  • Analyseren
  • Follow up

Soms krijgt een pagina te weinig verkeer om het goed te kunnen testen. Daarom staat Hypothese tussen haakjes en staat er test/implementeren, in plaats van puur testen. Iets doen, is altijd beter dan niets doen.

Wat is je doel?
Het lijkt een eenvoudige vraag, maar sale is maar heel zelden het doel. Het doel kan zijn om een onderwerp voor een mail te bedenken, dat ervoor zorgt dat de ontvanger de mail opent. De nieuwsbrief zelf heeft als doel om de bezoeker naar de site te halen. Houd daarbij rekening mee met het schrijven.

Wie is je publiek?
Wie is je doelgroep? Wat willen ze? Waar lopen ze tegenaan? Wat zijn de klachten?

3 copywriting tips die converteren!

  1. Gebruik geen gebiedende wijs. Plaats het voordeel voor de bezoeker op de call-to-action. Denk eens aan: “Verzend” of “Betaal” op een button. Laten we terug gaan naar de winkel, waar u in de kassa staat met uw nieuwe jas over de arm. Wanneer iemand zo communiceert, dan bent u er waarschijnlijk snel klaar. “Ontvang de nieuwsbrief” of “Naar betaalgegevens”, klinkt een stuk vriendelijker.
  2. Plaats bij de call-to-action buttons een bevestiging of een USP. Bijvoorbeeld: Vandaag voor 17u besteld, morgen in huis.
  3. Zorg voor duidelijkheid. Duidelijkheid per pagina, maar ook tussen de stappen onderling. Wanneer een nieuwsbrief gaat over spijkerbroeken en de landingpage gaat over truien, dan weet ik niet meer welke verdieping ik ben. En wil ik nog maar 1 ding. Weg!

Natuurlijk is copywriting creatief! We zouden niet anders willen. Gebruik daarbij wel altijd de kennis die u heeft over uw doelgroep en over het proces.

  • Baseer u altijd op data
  • Schrijf copy waarvan u denkt dat de doelgroep
  • – ernaar op zoek is
  • – het nodig heeft.
  • – het aan vindt spreken
  • Evalueer
  • Kunt u wat u heeft geleerd over uw doelgroep toepassen op andere pagina’s of andere kanalen?
  • Follow up

Wat is copy die u is bijgebleven? Waarom? Haalt het een knelpunt weg? Of waarom spreekt het u aan? Plaats een link in de comments. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *