IAB Online Advertentiebestedingen 1e helft 2012

Uit het zojuist verschenen rapport van het Interactive Advertising Bureau (IAB) en Deloitte komen een aantal interessante zaken naar voren. We beperken ons hier overigens tot de online advertentiebestedingen voor Nederland.

  • Totale bestedingen waren €585 mln. over de eerste helft 2012, een groei van 14,5% t.o.v. 2011
  • Zoekmachine adverteren stijgt met 22% t.o.v. vorig jaar
  • Advertentie inkomsten uit advertising op tablets (zoals Ipads) nemen toe
  • Mobile en in-app advertising is nog steeds erg klein
  • De bestedingen worden verdeeld over minder uitgevers (mogelijk neemt Google in NL een steeds groter deel voor haar rekening)
  • Display groeide met 7%
  • Classifieds (zoals Marktplaats) groeiden met 8%
  • Display advertising zal naar verwachting in totaal 4,5% groeien in 2013

Overall conclusie is dat search het bovengemiddeld goed doet en dat er groei in de bestedingen blijft, maar wel enigszins gematigder in 2013.  Het wordt nu echt tijd om te zorgen dat websites en campagnes inmiddels ook voor de meest gangbare tablets en pads geschikt worden gemaakt, gezien het verder volwassen worden van de bestedingen op deze apparaten en naar alle waarschijnlijkheid dus ook het gebruik. Check uw eigen webanalytics data, of vraag het ons.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *