Linkbuilding is dood, autoriteit is in

Gister heeft SDIM op het Friends of Search 2014 event de meer dan interessante presentaties en sessies bijgewoond over linkbuilding en Google penalties op het Friends of Search event. Het event werd georganiseerd door DDMA en IAB en gesponsord door SDIM. De korte samenvatting is: Google deelt links en rechts penalties uit aan sites met een slecht linkprofiel:
  • Geautomatiseerde directory listing links = SPAM
  • Directorlinkjes in het algemeen zijn tricky op z’n zachtst gezegd
  • Startpagina(-dochters) mag, maar worden standaard voorzien van een no-follow
  • Linkjes van startpaginaklonen als uwpagina, startkabel etc. = SPAM
  • Persberichten zonder no-follow linkjes = SPAM
  • Guestblogging ligt zeer sterk onder een vergrootglas: alleen doen indien hoog kwalitatief
  • Exact match anchor teksten: = red flag (en werkt überhaupt niet meer)
  • 8 jaar oude linkspam acties kunnen nog steeds voor een penalty zorgen
  • Linkspam actie penalties kunnen worden teruggedraaid, maar vergt veel(!) werk
De conclusie is: linkjes blijven belangrijk, maar Google wordt steeds beter in het herkennen van onnatuurlijke linkprofielen en deelt vaker penalties uit.
Het advies van het expert-panel: bouw aan ijzersterke content en een goede gebruikers-ervaring, dan volgt uw organisatie populariteit en website authoriteit vanzelf.
Wilt u meer zien van de presentaties van de dag. In de loop van vandaag volgens hier alle video’s.
Update 24 feb 2014: naar aanleiding van een storm van reacties op bovenstaande hebben we een update toegevoegd in een separate blogpost. Lees de nuance

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *