Microsoft Discovery Days – terugblik op een geslaagd partnerevent

Op 2 en 3 april vond de allereerste editie van de Microsoft Discovery Days plaats in Dublin. Bas en Mark waren namens SDIM aanwezig bij dit goed georganiseerde event, waarbij partners uit heel Europa samenkwamen om nieuwe, innovatieve AI en Bing-oplossingen te ontdekken. Een terugblik op een geslaagd partnerevent.

Dinsdag 2 april – meetup Google & kick-off Microsoft Discovery Days

Omdat de Discovery Days pas om 17:45 uur startte en wij al rond het middaguur in Dublin waren gearriveerd, hadden we eerst met onze accountmanagers van Google afgesproken voor een korte rondleiding en lunch. Tijdens deze ‘speeddate’ bespraken we o.a. een aantal accounts inhoudelijk en de huidige samenwerking tussen Google en SDIM. Hierna konden we direct door naar ons hotel waar ook de avondopening van de Discovery Days plaatsvond.

The Power of Inclusion

Na een warm welkom en kennismaking met concullega’s volgde een aantal interactieve sessies over diversiteit en inclusiviteit. Zo is bij Microsoft 50% van de medewerkers vrouw, omdat zij geloven dat diversiteit en inclusiviteit zorgt voor innovatie en groei. Ook is uit een onderzoek van Deloitte gebleken dat 61% van alle werknemers hun identiteit niet volledig prijsgeeft. Dit betekent dat het merendeel van alle werkenden niet volledig zichzelf kan zijn op werk en de energie die dit kost dus niet omzetten in arbeidsproductiviteit. Deze avond was voor SDIM en voor de andere Nederlandse bureaus die we spraken een beetje een ver-van-mijn-bed show. Bij SDIM zit jezelf zijn namelijk al diep in de bedrijfscultuur geworteld. Door de afsluitende netwerkborrel werd de avond wat ons betreft gelukkig wel uitstekend afgesloten.

Woensdag 3 april – Learn & Inspire @ Microsoft One Place

De volgende ochtend werden we vroeg verwacht op het gloednieuwe kantoor van Microsoft voor een bomvol dag- en avondprogramma. Na een goed ontbijt en wat gespeeld te hebben met augmented reality, volgde de eerste interessante keynote presentatie van Jason Miller over personal branding. Hierna werden we kort rondgeleid door onze Bing accountmanager en volgde nog zeven verschillende presentaties over diverse onderwerpen als inclusiviteit, kunstmatige intelligentie, innovatie en de moderne werkplek. Stuk voor stuk zeer interessante presentaties, maar concreet gezien was de voor ons meest aansprekende die over Bing zelf.

Achieving Success with Bing

We rekenen het succes van onze search campagnes bijna altijd af op basis van CPA of ROAS. De tijd die je hebt om de campagnes op alle factoren die van invloed zijn op dit succes te optimaliseren is kostbaar. Als adverteerder wil je die tijd dan ook zo nuttig mogelijk besteden, door Bing met een mooi woord ook wel Return On Time Spent (ROTS) genoemd. Want ondanks dat de steeds beter wordende automatische biedstrategieen ervoor zorgen dat we niet meer de meeste tijd kwijt zijn aan het optimaliseren van biedingen, verschuiven de werkzaamheden die zorgen voor het beste resultaat simpelweg. Door Bing zijn de belangrijkste stappen die zorgen voor de beste ROTS op een rijtje gezet:

  1. Schedule your Google Ads Import
    Uiteraard weten ze bij Bing ook wel dat Google de search markt stevig in handen heeft. De optie om je Google Ads campagnes automatisch te importeren in Bing bestaat dan ook al een tijdje en is uiteraard allang bekend bij SDIM.
  2. Share budgets across campaigns
    Deze optie geeft je de mogelijkheid om een dagbudget te verdelen over meerdere campagnes, zodat je de dagelijkse budgetten van afzonderlijke campagnes niet meer hoeft bij te werken. Ook deze optie bestaat al een tijdje.
  3. Automate extensions to improve your ads
    Ook deze optie kent geen verrassingen en staat eigenlijk standaard op ‘aan’ in elk Bing account, tenzij je je hier expliciet voor afmeldt. Het betekent overigens niet dat er altijd automatische extensies worden vertoond. Indien twee concurrerende adverteerders dezelfde kwaliteitsscore hebben én hetzelfde bieden, dan wordt de advertentie waarbij het verwachte effect van de extensies het grootste is uitgekozen en staat deze doorgaans op een hogere advertentiepositie dan de concurrent.
  4. Make your life easier with auto bidding
    Betreft de automatische biedstrategieen. Bing is hier nog lang niet zo ver als Google, zeker in Nederland waar de automatische biedstrategieen conversies maximaliseren en als Doel-CPA slechts voor een klein aantal adverteerders beschikbaar is.
  5. Uncover new keywords with DSA
    Ook voor DSA (Dynamic Search Ads) geldt eigenlijk hetzelfde verhaal als de automatische biedstrategieen: helaas nog niet beschikbaar in Nederland. Voor onze concullega’s uit o.a. Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië is dit wel al beschikbaar.
  6. Add Image extensions to make ads stand out
    Met het toevoegen van afbeeldingen als advertentie-extensie is Bing uniek en zorgt ervoor dat je de gebruiker niet alleen bereikt met tekst, maar ook met bijpassend beeld.
  7. Try new audiences: In-market, LinkedIn, Product
    Ook op het gebied van doelgroepen geen hele grote verrassingen. Maar toch denken we dat Bing’s meest recente LinkedIn profile targeting nog niet bij iedereen bekend is. Dit zal mede komen omdat deze optie nog lang niet voor iedereen beschikbaar is. Met LinkedIn profile targeting is het dus mogelijk om bedrijven, functietitels en bedrijfstakken zoals je ze kent van LinkedIn te targeten via Bing Ads.
  8. Play with the pilots to get ahead of the competition
    Ja ook dat is een logisch inkoppertje: hoe sneller je van alle nieuwe functie gebruik maakt, des te beter je campagnes bestand zijn tegen de concurrentie.
  9. Go beyond search with Audience Ads
    Microsoft Audience advertentie is een native advertentie oplossing waarbij deze volledig is geoptimaliseerd voor adverteerders die regelmatig gebruikmaken van zoekadvertenties. De Audience advertenties worden vertoond in het Microsoft Audience netwerk, waaronder MSN, Microsoft Outlook en Microsoft Edge. Met deze Audience Ads functie kunnen adverteerders meer hoogwaardig verkeer ontvangen van niet-zoekplaatsingen. Adverteerders kunnen gebruik maken van de dezelfde targeting mogelijkheden als bij zoekadvertenties mogelijk zijn.

Aan het eind van de dag werden we getrakteerd op een rondleiding in de wereldberoemde Guinness Storehouse, inclusief een heerlijk diner en afsluitend feestje in de rooftop bar. En zo bleef het nog erg lang gezellig in Dublin…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *