Onderzoek DDMA: budget zoekmachine marketing stijgt

Het budget voor zoekmachine marketing kent een stijgende lijn voor het komende jaar. Respectievelijk 57% en 51% van de adverteerders geeft aan dat het budget voor SEA (search engine advertising) en het budget voor SEO (search engine optimization) in 2013 stijgt ten opzichte van dit jaar. Ook de bureaus verwachten dat deze budgetten bij haar klanten komend jaar zullen toenemen (resp. 65% en 84%). Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer Special: Zoekmachine marketing’ van DDMA, NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing. 

Budget zoekmachine marketing kent stijgende lijn

Meer dan de helft van de adverteerders (57%) geeft aan dat het budget voor SEA (search engine advertising) in 2013 stijgt (33%) of flink stijgt (24%) ten opzichte van dit jaar. De bureaus zijn iets enthousiaster. 65% schat in dat het budget voor SEA bij haar klanten in 2013 zal stijgen (46%) of flink zal stijgen (37%). Op dit moment budgetteren de meeste adverteerders € 1 – 2.500 per maand voor SEA. Dit budget is tussen 5% en 25% van het totale marketingbudget bij 65% van de adverteerders.

In het geval van het budget voor SEO (search engine optimization) geeft 51% van de adverteerders een stijging (31%) danwel een flinke stijging (20%) aan voor 2013. De bureaus verwachten een grotere stijging. 84% schat in dat het budget voor SEO bij haar klanten in 2013 zal stijgen (47%) of flink zal stijgen (37%). De meeste adverteerders (35%) investeren € 1 – 500 per maand aan SEO. Bij 57% van de adverteerders is dit budget minder dan 5% van het totale marketingbudget.

Bureaus in the picture

Naast de adverteerders, zijn er ook vragen aan de bureaus gesteld. Bijna alle bureaus adverteren op Google (94%) voor haar klanten. Facebook en LinkedIn volgen met respectievelijk 68% en 47%. Webanalytics en SEO-tools zijn de meest gebruikte tools door bureaus ten behoeve van de zoekmachine marketing activiteiten (resp. 91% en 88%). Het opslaan van SEM-data in systemen als CRM, CMS en/of andere (interne) systemen zou voor 67% van de bureaus een belangrijke innovatie zijn.

Stellingen

In de DM Barometer zijn een aantal stellingen opgenomen [eens, oneens]:

• Zoekmachine marketing blijft de komende jaren het belangrijkste marketingkanaal.
adverteerders [ 66%, 34%] – bureaus [76%, 24%]
• De marktpositie van Google is zorgwekkend groot.
adverteerders [70%, 30%] – bureaus [53%, 47%]
• Gepersonaliseerde zoekresultaten zijn een must.
adverteerders [66%, 34%] – bureaus [59%, 41%]
• SEA wordt steeds duurder en zal uiteindelijk niet meer rendabel zijn.
adverteerders [36%, 64%] – bureaus [21%, 79%]

DM Barometer & DDMA

Dit zijn enkele resultaten uit de DM Barometer Special: ‘Zoekmachine marketing’. Deze Special is in samenwerking met de DDMA commissie Search, waar S&D Interactive Media actief lid van is, opgesteld. U kunt het volledige onderzoek downloaden via de DDMA Kennisbank.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *