De laatste ontwikkelingen op Social Media vlak

Social Update – Juli 2019

De experts van SDIM zorgen dat u altijd op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied. Dat geldt natuurlijk ook voor social media. Er is bijna geen onderwerp waar zoveel in gebeurt als daar. Daarom voor u, elke maand, een uitgebreide update van de belangrijkste ontwikkelingen op social media vlak. Doe uw voordeel er mee of neem contact op als u meer wilt weten!

HomeBerichtenSocial Update – Juli 2019
Geplaatst 7 augustus 2019 - Geschreven door: Bas van Poorten

De mogelijkheden op het gebied van Social Media advertising ontwikkelen razendsnel. Daarom zetten wij maandelijks een aantal belangrijke updates voor u op een rij.

Facebook gebeurtenissen in Real-Time testen

Om specifieke gebeurtenissen te meten, remarketing doelgroepen te maken en attributie data te ontvangen moeten Facebook adverteerders een stuk code op een website plaatsen, een Facebook Pixel. Maar hoe weet je of de Pixel correct is geïmplementeerd? Facebook heeft hiervoor een nieuwe tool geïntroduceerd. De tool maakt het voor adverteerders mogelijk om in real-time pixel data te analyseren. Om de tool te kunnen gebruiken kun je in het advertentieaccount naar het tabblad evenementenbeheer navigeren en op gebeurtenissen testen klikken.

Voordat je aan de slag kan met het testen van de gebeurtenissen, moet de website geopend worden. Als eenmaal de website geopend is zal de tool direct aan de slag gaan met het ophalen van de pixel data. Eventuele foutmeldingen en/of meet problemen komen direct aan het licht en zijn makkelijk op te lossen doordat de indicatie van het probleem duidelijk word vermeld. Mocht je geen data genereren nadat je de website hebt geopend, controleer of er een adblocker is ingeschakeld.

De filterfunctie geeft adverteerders de mogelijkheid om specifieke gebeurtenissen te kunnen testen. Er kan een onderscheid gemaakt worden in vier verschillende activiteitstypen namelijk, standaard gebeurtenissen, aangepaste gebeurtenissen, aangepaste conversies en automatisch geregistreerde gebeurtenissen. Daarnaast hebben adverteerders ook de controle om zelf te bepalen welke gebeurtenisgegevens worden opgehaald. Ook kan je bijvoorbeeld enkel de actieve foutmeldingen selecteren om een overzichtelijker beeld te krijgen van de meest urgente problemen.

De tool is een handige oplossing en bespaart veel tijd bij het testen van gebeurtenissen. Daarnaast is het een goede aanvulling op de populaire Facebook Pixel Helper en biedt het adverteerders de mogelijkheid om geanalyseerde data tot 24 uur te bewaren.

Instagram gaat advertenties vertonen bij het “Ontdekken” tabblad

Wist jij dat meer dan de helft van de maandelijks actieve Instagram gebruikers het onderdeel “Ontdekken” bezoekt? Instagram is momenteel bezig met het testen van nieuwe advertentieblokken in het onderdeel “ontdekken”.  Deze nieuwe optie brengt adverteerders meer mogelijkheden om gebruikers aan hun merk of product te laten binden. Instagram heeft een statement afgegeven;

“Dit is voor adverteerders een mogelijkheid om onderdeel te zijn van wat cultureel relevant en trending is, terwijl er nieuwe doelgroepen worden bereikt die op zoek zijn naar iets nieuws. Adverteerders kunnen hun campagnes eenvoudig uitbreiden via automatische plaatsingen en de optie om doelgroepen via Ontdekken te bereiken”

Maar, hoe werkt het nou precies en wat kunnen marketeers precies verwachten? Marketeers kunnen helaas niet verwachten dat de advertenties direct in het onderdeel “verkennen” te zien zullen zijn. Wanneer een gebruiker op een afbeelding of video in het “ontdekken” tabblad klikt, opent er zich een afzonderlijk tabblad waarbij de gebruikers verder kan scrollen om meer video’s of afbeeldingen te bekijken. Binnen deze afzonderlijke stroom van content zullen nu ook advertenties vertoond worden. De advertenties worden zodoende op een indirecte manier aan het ontdekken tabblad gekoppeld.

Adverteerders kunnen de nieuwe plaatsing activeren door de automatische plaatsing optie te gebruiken of enkel te kiezen voor de “verkennen” plaatsing. De verwachting is dat de nieuwe plaatsing in de aankomende weken beschikbaar zal worden gemaakt.

LinkedIn introduceert drie nieuwe campagne doelstellingen

LinkedIn heeft deze maand drie nieuwe doelstellingen toegevoegd aan het advertentieplatform. Adverteerders die reeds gebruik maken van LinkedIn advertenties waren al bekend met de doelstellingen; Website Klikken, Betrokkenheid, Video Views en Leadgeneratie. Nu zijn daar deze maand drie nieuwe doelstelling bijgekomen, namelijk, Merkbekendheid, Website conversies en Sollicitanten. Via een omweg kon hier al op worden gestuurd middels de doelstelling Website Klikken, maar nu zijn hier ook losse doelstellingen voor beschikbaar. In de aankondiging van de nieuwe doelstellingen geeft LinkedIn aan dat de update ervoor moet zorgen dat marketeers makkelijker hun zakelijke doelstellingen kunnen realiseren. We lopen één voor één door de nieuwe campagne doelstellingen;

  • Conversies: Bij de campagne doelstelling conversies zullen adverteerders de mogelijkheid krijgen om hun advertenties naar een specifieke conversies te laten sturen. LinkedIn optimaliseert de campagnes voor een specifieke website gebeurtenis zoals bijvoorbeeld een aankopen, download of ingevuld contactformulier. Door de enorme hoeveelheid gebruikersdata heeft Linkedin een goed beeld van het gedrag van de gebruikers en kan zodoende perfect inschatten welke gebruiker er geneigd is om te converteren.
  • Merkbekendheid: Deze doelstelling is ideaal voor adverteerders die de naamsbekendheid willen vergroten. Normaal gesproken worden campagnes met de doelstelling Merkbekendheid bovenin de aankoopfunnel ingezet. Deze type campagnes worden daarom op basis van CPM (cost per mille / kosten per 1000 vertoningen) afgerekend.
  • Sollicitanten: Deze nieuwe doelstelling is zeer geschikt voor bedrijven en organisaties die op zoek zijn naar kwalitatieve sollicitanten. In plaats van dat je betaalt per klik of per duizend vertoningen, worden de campagnes afgerekend op basis van verstuurde sollicitaties. Momenteel is deze doelstelling alleen geschikt voor LinkedIn Talent Solutions klanten.

Twitter Update

Twitter krijgt een nieuwe desktop versie

Het is eindelijk zo ver, Twitter geeft de desktop versie van het platform een facelift. De afgelopen maanden werd er door een selecte groep gebruikers al flink getest met de nieuwe desktop versie. In tegenstelling tot voorgaande redesigns van het platform, is deze functie verplicht en kan niet worden aangepast naar de oude versie.  Maar wat gaat er specifiek veranderen?

Twitter is erop gefocust om de gebruikerservaring van het platform verder te blijven verbeteren. De grootste en meest opvallende wijziging is dat de bovenste navigatiebalk is verplaatst naar de linkerkant van het venster. De menustructuur geeft gebruikers een duidelijker overzicht van de diverse tabbladen. Daarnaast heeft Twitter een nieuw tabblad toegevoegd, genaamd “explore”. Twitter geeft aan dat het tabblad explore is overgenomen van de mobiele app versie en is geïntroduceerd om meer live video’s en gepersonaliseerde lokale trends weer te kunnen geven.  De nieuwe navigatiebalk aan de linkerkant maakt het tevens gemakkelijker voor gebruikers met meerdere accounts om van account te wisselen zonder zich opnieuw te hoeven aan te melden. Deze functie was al jaren beschikbaar in de mobiele versie maar is eindelijk ook verwerkt in de desktop versie.

Naast het nieuwe design geeft Twitter gebruikers binnenkort ook de mogelijkheid om te kiezen tussen twee donkere thema’s waaronder,  “dim” en “lichts out”. Ook kunnen gebruikers kiezen tussen 6 verschillende accentkleuren om de interface mee aan te passen.


De verwachting is dat Twitter de nieuwe desktop interface in de aankomende weken wereldwijd zal gaan uitrollen.

Snapchat is het aan het testen met een “Shows” tabblad

Wellicht is het helemaal aan je voorbij gegaan, Snapchat Originals. In oktober 2018 introduceerde het platform de zogenaamde Snapchat Originals, exclusieve content die enkel op Snapchat werd vertoond. De series werden in het discovery tabblad vertoond en behaalden al snel 10 miljoen unieke views per dag.  Snapchat is van plan om in de toekomst meer samenwerkingen aan te gaan met grote producenten om het aantal series flink te uit te breiden en verder in te spelen op mobile storytelling.

Om Snapchat Originals meer onder de aandacht van de gebruikers te krijgen, is het platform druk bezig met het testen van een nieuw tabblad, genaamd Shows. Het nieuwe ‘Shows’ tabblad moet het gemakkelijker maken om de Snapchat originals te bekijken en tegelijkertijd nieuwe afleveringen en programma’s te blijven volgen. Met de Originals series toont Snapchat aan de race aan te durven gaan met o.a  IGTV (Instagram), Facebook Watch en Youtube.

Meer over Social Media?

Binnen de verschillende Social Media zijn er zowel organisch als betaald uiteenlopende mogelijkheden om uw product in de markt te zetten. Benieuwd hoe u dit het beste kunt aanpakken? Check het helpcentrum of neem contact met ons op.

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op