Vertroebelde data oplossen met Server Side Google Tag Manager

Spam & Botverkeer in Google Analytics 4: Filteren met Server Side Google Tag Manager, Stape en Cloudflare

Waarschijnlijk herken je het in je eigen Google Analytics 4 data: vertroebelde data door spam en botverkeer. De laatste maanden is er een toename van spam en botverkeer in Google Analytics 4 (GA4), wat een vertekend beeld kan geven van je websiteverkeer en analyses. Wij bespreken hoe je spam en botverkeer kunt herkennen in GA4 en nog belangrijker hoe je dit kunt filteren met Server Side Google Tag Manager (SGTM) in combinatie met Stape.io en Cloudflare.

HomeBerichtenSpam & Botverkeer in Google Analytics 4: Filteren met Server Side Google Tag Manager, Stape en Cloudflare
Geplaatst 2 april 2024 - Geschreven door: Jesse Wieleman

Hoe spam verkeer herkennen?

We beginnen bij het begin, want misschien was je je nog niet bewust van spam of botverkeer. Er zijn verschillende signalen die erop kunnen wijzen dat je te maken hebt met spam of botverkeer in GA4. Deze lijst is overigens niet exclusief:

  • Onnatuurlijke patronen in verkeer: Dit zijn vaak enorme pieken in verkeer uit onverwachte landen (Tsjechië of de Seychellen bijvoorbeeld) of op vaste dagen/uren van de maand.
  • Lage engagement: Spam en bots genereren vaak geen of minimale interactie met je website. Dit kan resulteren in lage paginaviews per sessie (1 pageview per sessie), korte sessieduur van 0 of 1 seconden en uiteraard daarom ook een extreem hoog bounce percentage.
  • Veel direct verkeer: Vaak is het ook te herkennen aan een flinke hoeveelheid direct verkeer op de website die landt op onlogische pagina’s of de homepage.
  • Geen conversies: Spam en bots genereren eigenlijk nooit waardevolle conversies, zoals leads of aankopen.
  • Ongewone user agents: Bots gebruiken regelmatige ongebruikelijke of flink verouderde user agents, die niet overeenkomen met realistische browsers en apparaten. Het is alleen erg moeilijk om hier normaal gesproken filters op te bouwen vanwege de vele mogelijkheden. Ook zal een gemiddelde GA4 gebruiker niet dagelijks kijken naar de user agents op zijn website.
Foto die laat zien dat er op 3 vaste momenten een enorme piek direct verkeer is.

Foto die laat zien dat er op 3 vaste momenten een enorme piek direct bot verkeer is.

Hoe spam verkeer filteren met Server Side Google Tag Manager?

Dit spam verkeer is ons uiteraard een doorn in het oog al maanden en we hebben verschillende manieren geprobeerd om het te filteren. Nu hebben we er eindelijk 1 gevonden die goed werkt via onze partner Stape waar wij al jaren mee samenwerken. We gebruiken de combinatie SGTM, Stape.io en Cloudflare. In het kort is de setup als volgt:

  1. Vanuit Client Side Google Tag Manager (cGTM)  sturen we via Google Analytics 4 verkeer naar ons subdomein waarop we SGTM hebben draaien.
  2. In samenwerking met Cloudflare geeft Stape bij elke hit naar de server vanaf het subdomein 2 waarden mee:
    • een score van 1 tot 100 hoe grote kans het is dat het een bot is. Dit is hun zogenaamde Bot Management Score.
    • en een true / false waarde of het een bot is volgens hen, gebasseerd op de Bot Management Score van Cloudflare.
  3. Aan de hand daarvan filteren we al het spam/bot verkeer in Server Side Google Tag Manager zonder dat dit enige impact heeft op echt verkeer.

Deze combinatie van SGTM, Stape.io en Cloudflare heeft dus grote voordelen:

  • Nauwkeurige filtering: Cloudflare’s Bot Management-score zorgt voor een hoge mate van nauwkeurigheid bij het identificeren van bots. Niet voor niks dat veel grote bedrijven hun website beschermen met Cloudflare’s bescherming tegen DDOS/Bot aanvallen.
  • Geautomatiseerd filteren: Volledig geautomatiseerd waardoor je handmatige interventie minimaliseert of achteraf corrigeren.
  • Verbeterde data-integriteit: Door spam en bots te filteren, krijg je een schoner en nauwkeuriger beeld van je websiteverkeer in GA4. Dit leidt tot betere data-integriteit, wat weer leidt tot betere analyses en beslissingen.

Voor de zekerheid, ondanks dat de blog daar niet overgaat: Gebruik je Cloudflare en heb je tracking lopen via Zaraz of twijfel je daarover? Dan heb je uiteraard ook geen last van spam verkeer, want dat filtert Cloudflare er uiteraard uit. Lees hier meer over Zaraz, Cloudflare’s alternatief voor Server Side Google Tag Manager.

Conclusie

Spam en botverkeer kunnen een aanzienlijke impact hebben op de betrouwbaarheid van je data in GA4. Door SGTM te gebruiken in combinatie met Stape.io en Cloudflare, kun je spam en bots effectief filteren en een schoner en nauwkeuriger beeld van je websiteverkeer verkrijgen. Dit resulteert in betere analyses, betere beslissingen en een verhoogde ROI. Het scheelt ook een hoop frustratie en handwerk om het op te lossen. Ben je klant bij SDIM en draai je via ons SGTM? Dan pakken wij dit standaard voor je op, ook als je al langer geleden het hebt laten instellen. Voor nieuwe klanten pakken wij dit en andere handige trucjes uiteraard mee in onze setup.

Nog geen klant en last van botverkeer of spam en kom je er niet uit of wil je ook eens aan de slag met Server Side Google Tag Manager of daar meer over weten? Contacteer onze specialisten hierop dan van SDIM.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op